علل تغییر آب و هوا

سطح بالای آلاینده‌های صنعتی و تعدادی از فرایندهای انسانی باعث تغییر آب و هوا شده‌اند. عوامل مختلف طبیعی و انسانی این فاجعه مسئول ایجاد تغییرات اساسی در میانگین آب و هوا، گرم شدن کره‌ی زمین و تغییراتی در تابش خورشیدی است.
چهارشنبه، 9 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل تغییر آب و هوا
علل تغییر آب و هوا

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
سطح بالای آلاینده‌های صنعتی و تعدادی از فرایندهای انسانی باعث تغییر آب و هوا شده‌اند. عوامل مختلف طبیعی و انسانی این فاجعه مسئول ایجاد تغییرات اساسی در میانگین آب و هوا، گرم شدن کره‌ی زمین و تغییراتی در تابش خورشیدی است.
سیاره‌ی ما توانایی منحصر به فردی در حفظ زندگی دارد. با این حال، با توجه محدودیتی که ما انسان‌ها در فهم واژه‌های تکامل و پیش رفت داریم، به تعدادی از تغییرات نا بود کننده در آب و هوا کمک کرده‌ایم. برخی از آنها عبارتند از:
افزایش انتشار دی اکسید کربن
افزایش سطح گازهای گل خانه‌ای
افزایش سطح آلودگی زمین، آب و هوا
تغییر شرایط اقلیمی به انحراف طولانی مدت الگوهای میانگین آب و هوا در یک منطقه‌ی خاص و در طول دوره‌ی قابل توجهی از زمان اشاره دارد. تغییرات غیر طبیعی تأثیرات بعدی را بر جو زمین و مناطق مهم مانند یخ‌های قطبی و زیستگاه‌های طبیعی موجودات زنده‌ی مختلف می‌گذارند. علل مختلف تغییر آب و هوا با کمک سیاست‌های زیست محیطی شناسایی و اندازه‌ گیری می‌شوند که مسیر دوره‌ای آسیب‌های زیست محیطی و تغییر در هر یک از فرایندهای پویای زمین را دنبال می‌کنند. این محرک‌ها تماماً با فعالیت‌های انسانی و هم چنین عوامل خارجی ارتباط دارند، و در مجموع خسارات بسیاری را بر "شرایط آب و هوایی" وارد می‌کنند. در علم هوا شناسی، این علل به تغییر در تابش خالص مربوط شده و در ترو پوپوز (که منطقه‌ای مرزی میان ترو پوسفر و استرا توسفراست) محاسبه می‌شوند.

چه چیزی باعث تغییر آب و هوا می‌شود؟

تأثیرات تغییر آب وهوا بر کره‌ی زمین و موجودات زنده‌‌‌ای که بر روی آن زیست می‌کنند پس از یک دوره‌ی زمانی طولانی آشکار می شوند. تغییر پذیری داخلی به شکل پس ماند تشخیص داده می‌شود. در این مقیاس، توسعه‌ی ثبت شده با ورودی برنامه ‌ریزی شده مطابقت و ارتباط ندارد. با این حال، این تغییرات نه تنها باعث وخامت وضعیت محیط زیست ما می‌شوند، بلکه غیر قابل برگشت و مخرب نیز هستند. برخی از علل عمده‌ی تغییر آب و هوا عبارتند از:

تغییرات خورشیدی

در مطالعه‌‌ی انجام شده بر روی کلف خورشیدی (در مركز خورشید دما تقریبا به ۱۴میلیون سانتی گراد می رسد و بنا بر این بخش‌هایی از خورشید تیره‌تر به نظر می‌رسند که علت تیرگی آن درخشش كمتر گاز های سرد نسبت به گازهای گرم‌تر است كه به صورت تیرگی بر سطح خورشید ظاهر می شوند و این بخش تیره را لكه یا كلف می‌نامند) و ایزوتوپ‌های بریلیوم تغییراتی در فعالیت خورشیدی مشاهده شده‌ است. خورشید انرژی گرمایی زمین را تأمین می‌کند که این انرژی بخش جدایی نا‌ پذیر آب و هوا است. تغییرات مربوط به خورشید باعث ایجاد پدیده‌ای به نام گرم شدن کره‌ی زمین می‌گردد.

تغییرات مداری

مسیر بیضی شکلی که زمین در هنگام گردش به دور خورشید طی می‌کند نقش مهمی را در توزیع و میزان نوری که از خورشید به سطح زمین می‌رسد ایفا می‌کند. چرخه‌های میلانکوویچ (به انگلیسی: Milankovitch cycles به آن دسته از حرکات زمین می‌گویند که بر روی اقلیم تأثیر می‌گذارند. نام این چرخه‌ها بر گرفته از نام مهندس عمران و ریاضی‌دان صرب به نام میلوتین میلانکویچ است) تأثیر مستقیم بر فعالیت‌های یخی دارند. خروج از مرکز، حرکت تقدیمی، و انحراف محوری زمین، همراه با مسیر بیضی شکل آن باعث ایجاد تغییر در فصول مختلف می‌شوند.

تکتو نیک صفحه‌ای

خشکی‌های سیاره‌ی ما از صفحات عظیمی تشکیل شده است که جا به جا شده، به یک دیگر ساییده و حتی از هم جدا می‌شوند. این عمل باعث تغییر موقعیت قاره‌ها، فرسایش کوه‌ها، ذخیره‌ کربن در مقیاس وسیع، و افزایش یخ بندان می‌شود.

فعالیت آتش فشانی

در جریان آتش فشان، در نتیجه‌ی گرما و فشار داخل زمین موادی از هسته و گوشته‌ به سطح آن پرتاب می‌شوند. پدیده‌هایی مانند فوران‌های آتش فشانی و آب فشان‌ها ذرات بسیار کوچکی را در جو زمین پراکنده می‌کنند که بر آب و هوا تأثیر می‌گذارند.

گردش ترمو هالین (شناوری)

تغییرات آب و هوا از رابطه‌ی جو – اقیانوس نیز ناشی می‌شوند. نوساناتی مانند النینو / نوسان جنوبی و نوسان قطب شمال به عنوان مخازن حرارت در درون اقیانوس‌ها عمل می‌کنند. گردش ترمو هالین (شناوری) با توزیع مجدد گرما از طریق جریانهای آرام و عمیق اقیانوس ارتباط دارد.

عوامل انسانی

تعدادی از عوامل انسانی مسئول ایجاد تغییر در سطح زمین هستند. بدون شک انسان تأثیر مستقیم بر آب و هوا دارد. افزایش سطح دی اکسید کربن ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی، انتشار ذرات معلق یا ریزکچه‌ها در هوا، استفاده‌ی گسترده از زمین و جنگل زدایی باعث ایجاد تغییرات شدید در آب و هوا شده است.
عواملی که با عنوان "باز خورد" شناخته می‌شوند باعث تقویت یا کاهش اثر تغییر آب و هوا بر زندگی انسان می‌شوند. باز خورد شامل تعدادی از فرایندهای به هم پیوسته است که باعث دگرگونی در تغییرات منتسب یا متعاقب در آب و هوای زمین می‌شود. از میان مهم‌ترین شاخص‌های تغییر آب و هوا می‌توان به یخچال‌های طبیعی، پوشش گیاهی، مناطق منجمده (لایه‌ی منجمد دائمی اعماق زمین)، پالینو مورف‌های فسیلی، و میانگین سطح دریا در جهان اشاره کرد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.