دلايل شما براي ترک سيگار

بررسي ها نشان داده اند كه همه ساله 430000 نفر در آمريكا به دليل بيماري هاي ناشي از مصرف سيگار از دنيا مي روند و اين رقم بيشتر است از تمام مواردي كه به دليل مصرف الكل، هروئين، كوكائين، تصادف با اتومبيل، خودكشي
سه‌شنبه، 15 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دلايل شما براي ترک سيگار
 دلايل شما براي ترک سيگار

 

نويسنده: دکتر شهربانو قهاري





 

چه دلايلي براي ترك سيگار داريد؟

بررسي ها نشان داده اند كه همه ساله 430000 نفر در آمريكا به دليل بيماري هاي ناشي از مصرف سيگار از دنيا مي روند و اين رقم بيشتر است از تمام مواردي كه به دليل مصرف الكل، هروئين، كوكائين، تصادف با اتومبيل، خودكشي و ديگركُشي و ايدز مي ميرند. سيگاري ها 3 برابر بيشتر از افراد غيرسيگاري قبل از 65 سالگي مي ميرند و 3 برابر بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي قرار دارند و 10 برابر بيشتر از افراد غيرسيگاري در معرض خطر ابتلا به سرطان ريه هستند.
اما خبر خوب اين است كه به محض كنارگذاشتن سيگار به سرعت سلامت خود را باز مي يابيد. به دليل اين كه منواكسيد كربن خون كاهش مي يابد، ميزان ضربان قلب و فشار خون به حالت طبيعي برمي گردد و ريه ها به تدريج پاك مي شوند و اگر به مدت 10 سال سيگار نكشيد، احتمال ابتلاي شما به سرطان مشابه افرادي خواهد بود كه هرگز سيگار نكشيده اند.
پس از فهرست كردن مزاياي ترك سيگار دلايل ترك آن را بنويسيد. در زير برخي ازدلايل ارائه شده، كه ممكن است دلايل شما نيز در بين آن ها باشد.
با كنار گذاشتن سيگار احساس سلامتي بيشتري مي كنم.*
با كنارگذاشتن سيگار انرژي بيشتر و تمركز بهتري خواهم داشت.*
حس چشايي و بويايي ام بهتر از قبل كار خواهد كرد.*
دندان هاي سپيدتر و سالم تري خواهم داشت.
ريه هاي سالم تري خواهم داشت و بهتر مي توانم نفس بكشم.*
عمر بيشتري خواهم كرد.*
*احتمال ابتلاي من به بيماري هاي خطرناك مانند سرطان، حمله ي قلبي، سكته ي مغزي، مرگ زود هنگام، آب مرواريد و ...كمتر خواهد بود.
دلايل فهرست شده ي خود را در جاهايي قرار دهيد كه هميشه جلوي چشمان تان باشد. اين جاها عبارتند از:
در كيف پول يا كيف دستي*
در اشپزخانه يا كنار تختخواب*
در اتومبيل(روي داشبورد)*
جاي قبلي نگهداري سيگارهايتان*
اين جاها مي توانند به عنوان يك يادآور براي ترك سيگار عمل كنند.
به علاوه، دانستن برخي موارد از جمله آثار سوء مصرف سيگار بر روي اطرافيان مي تواند عزم شما را بيش از پيش جزم كند. پس اكنون که تصميم به ترك گرفته ايد، مطلب زير را كه مرتبط با تأثير سوء سيگار بر روي اطرافيان مي باشد، به دقت بخوانيد.
استشمام دود سيگار براي افراد غيرسيگاري كه در معرض اين دود قرار مي گيرند، بسيار خطرناك است. اين افراد زودتر از بقيه سرما مي خورند وبه آنفلوآنزا و بيماري هاي تنفسي دچار مي شوند. به علاوه، آن ها ممكن است به مرور زمان به سرطان ريه مبتلا شوند. در مجموع علاوه بر همه ي زيان هاي نام برده، قرارگرفتن در معرض دود سيگار به مرور از عمر اين افراد مي كاهد.
منبع مقاله :
قهاري، شهربانو؛ (1386) زندگي بدون سيگار، تهران: نشر قطره، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.