پنجشنبه، 29 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تولد "آگوستين رودَن" هنرمند برجسته فرانسوي (1840م)

تولد "آگوستين رودَن" هنرمند برجسته فرانسوي (1840م)
آگوستين رودن هنرمند برجسته فرانسوي در 12 نوامبر 1840م در پاريس به دنيا آمد. وي به عنوان پژوهش‏گري پرشور به مطالعه مجسمه‏هاي يونان و روم باستان پرداخت. رودن در صحنه پيكره‏سازي نوين، جايگاهي والا يافت و انقلابي عليه آرمان‏گرايى احساساتي به راه انداخت و نزديك‏ترين راه بازگشت به طبيعت را در آثار هنري خود برگزيد. دست‏آورد رودن در رهايى پيكره‏سازي مدرنْ بيشتر از لحاظ مرتبت استادي وي بود تا نوع آثارش. در ميان معاصران كمتر مي‏توان كسي را يافت كه نيرو، تخيل و قدرت ابتكار قابل مقايسه با او در زمينه مسائل پيكره‏سازي داشته باشد. واقع‏گرايى بسيار دقيق و آشكار در آثار رودن، موجب ايجاد اين گمان مي‏شد كه مبادا تا اندازه‏اي از روي مدل زنده، ساخته شده باشد اما بدون شك وي تمامي زواياي كار را به دقت نگريسته بود. در عين حال از لحاظ شدت معنويتْ، كارهايش در اوج مي‏باشد. اين مسئله در آثاري چون مردِ قدم زننده و يحيى(ع) تعميد دهنده در حال وعظْ، نمايان مي‏باشد. از آثار رودن ساختن و رودي موزه‏اي در پارليل بود كه در سال 1880م به وي واگذار شد. او براي اين كار دست به تفسيري آزاد از كتاب دوزخ اثر دانته زد و با پرورش اين موضوع اين موضوع به آفرينش تركيبي از اجسام و پيكره‏هاي كوچك پرداخت. نتيجه اين تلاش اثر وي تحت عنوان دروازه‏هاي دوزخ بود. گرچه رودن در صنعت پيكره‏سازي، بعد از رنسانس، اولين قالب‏سازي بود كه ابتدا با گِل آغاز مي‏كرد و بعد مدل را به گچ يا برنز مبدل مي‏ساخت ولي بسياري از كارهاي ستايش برانگيز وي، از سنگ مرمر بود. او در اين راه گرچه از كمك دستياران بهره مي‏گرفت اما بدون ترديد، كارها را خود تحت نظر داشت و مرمرها را با دست خود به اتمام مي‏رسانيد. از ديگر آثار رودن، پيكره‏هاي تك چهره‏وار هستند كه در جاي خود نمايانگر فصلي براي جستجوي هويت و توصيف نمادين مي‏باشند. آنچه كارهاي او را از نمونه‏هاي يوناني‏اش متمايز مي‏سازد، جستجوي او براي روان‏شناسي فرد است تا تناسب منطقي ساده اندام انسان. رودن، پيكرتراشي را به دليل سه بعدي بودنش مي‏ستود و خواص ويژه آن را در عرصه ماده كار و شكل، مورد مطالعه قرار مي‏داد. بيشتر طرح‏هاي او ناتمام باقي ماندند يا عمداً نيمه كاره رها شدند. وي ترجيح مي‏داد بخشي از كار را به تخيل تماشاگر واگذارد. رودن در هنر پيكرتراشي از مكتب امپرسيونيسم يا واقع‏گرايي و ثبت پاره‏هايي از زندگي طبيعت به مكتب اكسپرسيونيسم روي آورد كه در آن نوعي كژنمايي و دوري از تمامي واقعيات حاكم بود. آگوست رودن پس از هفتاد و هفت سال زندگي سرانجام در هفدهم نوامبر سال 1917م درگذشت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.