حسین

سلاماز زندگی ام خیلی مایوس شده ام.سالهاست که آرزو...

سلام از زندگی ام خیلی مایوس شده ام. سالهاست که آرزو هایم را روی هم انباشته کرده ام. هر وقت تصمیمی می گیرم که کاری را انجام بدهم سریع نا امید می شوم. تقریبا این مشکل از دوره دبیرستان شروع شده و در دانشگاه با من بوده است و حالا هم که چند سال از زندگی متاهلیم می گذرد باز وجود دارد. فکر می کنم که خیلی آدم کاهلی هستم و کم اراده. البته آدم کم رویی هم هستم و با این موضوع هم مشکل دارم. واقعا از خودم و زندگی ام خسته شده ام. از انجام عبادات گرفته تا مسایل کاری همه دچار مشکل شده ام. فقط سعی می کنم که به رو نیارم و گرنه خیلی مایوس شده ام. خواهش می کنم کمک کنید. روی رفتن به پیش دکتر را هم ندارم. بارها سعی کرده ام ولی نتوانستم.
جمعه، 14 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حسین

سلاماز زندگی ام خیلی مایوس شده ام.سالهاست که آرزو...

حسین ( تحصیلات : لیسانس ، 32 ساله )

سلام
از زندگی ام خیلی مایوس شده ام.
سالهاست که آرزو هایم را روی هم انباشته کرده ام. هر وقت تصمیمی می گیرم که کاری را انجام بدهم سریع نا امید می شوم.
تقریبا این مشکل از دوره دبیرستان شروع شده و در دانشگاه با من بوده است و حالا هم که چند سال از زندگی متاهلیم می گذرد باز وجود دارد.
فکر می کنم که خیلی آدم کاهلی هستم و کم اراده.
البته آدم کم رویی هم هستم و با این موضوع هم مشکل دارم.
واقعا از خودم و زندگی ام خسته شده ام.
از انجام عبادات گرفته تا مسایل کاری همه دچار مشکل شده ام.
فقط سعی می کنم که به رو نیارم و گرنه خیلی مایوس شده ام.
خواهش می کنم کمک کنید.
روی رفتن به پیش دکتر را هم ندارم. بارها سعی کرده ام ولی نتوانستم.


مشاور: خانم صفری

باسلام. اطلاعاتي كه ارائه كرديد تاحدي مبهم بود. بنابراين ممكن است من تصوير كاملاً درستي از مسئله ي شما پيدا نكرده باشم. با اين حال به ذكر چندنكته ي كلي اكتفا مي كنم ولي پيشنهاد مي كنم اگر صحبت هايم قانع كننده نبود يا احساس كرديد كه به مسئله ي اصلي شما كمكي نكرده است لطفاً مجدداً مسئله ي خود را به شكلي دقيق و روشن و عيني مطرح كنيد. يعني دقيقاً بگوييد كه انتظار داريد چه تغييراتي در شرايط فعلي زندگيتان ايجاد شود. يكي از عواملي كه مي تواند منجر به ايجاد احساساتي كه بيان كرديد شود اين است كه ممكن است شما معيارهاي بسيار كمال گرايانه در هركاري براي خود، تعيين مي كنيد. مطمئناً هنگامي كه شما انتظار داريد كه يك كار را به شكل كاملاً درست و كاملاً بي عيب و نقص انجام دهيد شروع آن كار، برايتان بسيار دشوار خواهد بود؛ چون دائماً اضطراب داريد كه نكند نتوانيد آن كار را به طور كامل انجام دهيد. در چنين شرايطي حتي هنگامي كه آن كار را انجام مي دهيد هم احساس رضايت نمي كنيد. چون معمولاً هيچ گاه كارها به طور كامل و آرماني، تحقق نمي پذيرند و هميشه نقايصي در هركاري وجود دارد. هنگامي كه شما انتظارات كمال گرايانه اي از خود داريد، نقايص معمول در انجام كارها را به عنوان شكست هاي بزرگي تلقي مي كنيد كه اين موضوع مي تواند به ايجاد احساس بي كفايتي در شما منجر شود. بنابراين گام اول اين است كه سعي كنيد افكار كمال گرايانه ي خود را به چالش بكشيد. سعي كنيد «بايدها و نبايدها» را در ذهن خود شناسايي كنيد و آن ها را به ترجيحات تبديل كنيد. اين خيلي خوب است كه ترجيح دهيد همه ي كارها و امورتان را به شيوه اي كاملاً درست و بي عيب و نقص انجام دهيد اما اصلاً منطقي نيست كه از خودتان انتظار داشته باشيد كه حتماً بايد و بايد همه ي كارها كاملاً درست و بي عيب و نقص، انجام شود و اگر اينگونه نشود وحشتناك و تحمل ناشدني است. اگر بتوانيد اين افكار كمال گرايانه در مورد نتيجه ي كارها را در خودتان تعديل كنيد، مجال بيشتري روي تمركز بر زمان حال و كاري كه در حال حاضر داريد انجام مي دهيد خواهيد داشت و خود اين حالت، احتمال موفقيت شما را در انجام آن كار، افزايش خواهد داد. پيشنهاد مي كنم هركاري را كه مي خواهيد شروع كنيد به خودتان گوشزد كنيد كه اگرچه ترجيح مي دهيد اين كار با موفقيت كامل انجام شود اما اگر اينطور نشود هم وحشتناك و تحمل ناشدني نيست. سعي كنيد فكر خود را از تمركز بر نتيجه ي احتمالي، بازداريد و به كاري كه در حال حاضر داريد انجام مي دهيد متمركز شويد. البته لازم به ذكر است كه تعديل افكار كمال گرايانه كار ساده اي نيست و نياز به تمرين و تكنيك هاي مختلفي دارد. از آنجا كه در اين قسمت، مجال ارائه ي تمامي اين تكنيك ها و روش ها را ندارم پيشنهاد مي كنم كتاب زندگي عاقلانه ، نوشته ي دكتر آلبرت اليس را بادقت مطالعه فرماييد.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.