حمیدرضا

مشکلات خانوادگی

سلام خسته نباشید اگه پدر مادری 27 سال به فرزندشون ظلم کرده باشنو حقوق اونو نادیده گرفته باشند و نیازهای جسمی روحی ذهنی و روانی اونو تامین نکرده باشن باتوجه به اینکه مسئولن و هیچ ارزشی برای فرزند آخر خانواده خودش و حرفاش و نظرها و خواسته هاش قائل نباشند و به شدت با فرزندان دیگه خانواده تبعیض قائل بشن نسبت به آخری باید جلوشون چیکار کرد؟ چطور میتونن گذشته رو جبران کنن طوری که فرزند آخر رضایت قلبی کسب کنه با توجه به اینکه این فرزند به شدت ضربات جدی و جبران ناپذیری جسمی روحی ذهنی و روانی خورده و به شدت هم منزوی و افسرده شده و هیچ انگیزه ای برای زندگی نداره و فقط دنبال اینه اول گذشته رو پدر مادرش چبران کنن بعد زمینه رشتش فراهم بشه و والدین به شدت اونو سرکوب و تحقیر میکنن و اجازه بلند شدن و حرکتی بهش نمیدن چ کنه؟
دوشنبه، 30 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

حمیدرضا

مشکلات خانوادگی

حمیدرضا ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

سلام
خسته نباشید
اگه پدر مادری 27 سال به فرزندشون ظلم کرده باشنو حقوق اونو نادیده گرفته باشند و نیازهای جسمی روحی ذهنی و روانی اونو تامین نکرده باشن باتوجه به اینکه مسئولن و هیچ ارزشی برای فرزند آخر خانواده خودش و حرفاش و نظرها و خواسته هاش قائل نباشند و به شدت با فرزندان دیگه خانواده تبعیض قائل بشن نسبت به آخری باید جلوشون چیکار کرد؟ چطور میتونن گذشته رو جبران کنن طوری که فرزند آخر رضایت قلبی کسب کنه با توجه به اینکه این فرزند به شدت ضربات جدی و جبران ناپذیری جسمی روحی ذهنی و روانی خورده و به شدت هم منزوی و افسرده شده و هیچ انگیزه ای برای زندگی نداره و فقط دنبال اینه اول گذشته رو پدر مادرش چبران کنن بعد زمینه رشتش فراهم بشه و والدین به شدت اونو سرکوب و تحقیر میکنن و اجازه بلند شدن و حرکتی بهش نمیدن چ کنه؟


مشاور: خانم طیبه قاسمی

با عرض سلام خدمت شما برادر گرامی برادر عزیز ،قبل از پاسخ لازم به یادآوری است که: با توجه به اختلاف سنی که بین پدر و مادر و فرزندان وجود دارد و به طور طبیعی هر کدام، فرزند زمان خود هستند و گاهی اختلاف فرهنگ هم دارند، و از طرفی فرزندان به اقتضای سن شان، شور جوانی دارند و پدر و مادر سردی و گرمی زندگی را چشیده اند و پخته شده اند و طبیعی است که در مسائل با احتیاط برخورد کنند این عوامل باعث می شود، گاهی در روابط بین پدر و مادر و فرزند اختلاف سلیقه هایی پیش بیاید، و روابط دچار چالش شود و برخوردهای پدر و مادر هم غالباً از سر دلسوزی می باشد از این رو کاربرد تعبیر «ظلم و ستم» نسبت به فرزندان، صحیح به نظر نمی رسد. از این رو چون احتمال چنین چالشی می رود قرآن کریم به بیان راهکار آن می پردازد و می فرماید: «ما به انسان سفارش می کنیم درباره ی پدر و مادرش بویژه مادر که دوران بارداری و مشکلات آن و دوران شیردادن را می گذراند، (آری به او توصیه کردیم:) که برای من و برای پدر و مادرت شکر به جا آور، که بازگشت (همه ی شما) به سوی من است.» یعنی جایگاه پدر و مادر آنقدر مهم است که سپاسگزاری پدر و مادر در کنار سپاسگزاری از خدا مطرح شده است. در حدیثی از امام رضا(علیه السلام) وارد شده است که: «هر کس پدر و مادرش را شکرگزاری نکند و سپاس نگوید شکر خدای را به جای نیاورده است!» و از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) حکایت شده که فرمودند: «پدر و مادرت را اطاعت کن و به آنها نیکی نما چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند.» و در حدیث دیگری حکایت شده سه بار از پیامبر(صلی الله علیه وآله) پرسیدند به چه کسی نیکی کنیم؟ پیامبر فرمودند: «به مادرت!» و بار چهارم فرمودند: «به پدرت!» و در آیه ی بعد می فرماید: «وَإِن جَاهَدَاکَ عَلَی‌ أَن تُشْرِکَ بِی مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلاَ تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِی الدُّنْیَا مَعْرُوفاً»؛ «اگر پدر و مادر تلاش کردند که تو را مشرک کنند شرکی که هیچ دلیلی ندارد. از پدر و مادر اطاعت نکن» یعنی هیمشه اطاعت پدر و مادر لازم است مگر در موردی که پدر و مادر بخواهند انسان را به گناه یا شرک وادار کنند. بلافاصله تذکر می دهد: پدر و مادری که می خواهند تو را مشرک یا گنه کار کنند حق نداری با آنها برخورد نامناسب داشته باشی «وَصَاحِبْهُمَا فِی الدُّنْیَا مَعْرُوفاً» یعنی در دنیا با آنها به روش پسندیده همراهی و مصاحبت کن و با آنها برخورد نیک داشته باش. بنابراین ما حق نداریم نسبت به پدر و مادر خودمان تندی کنیم و قرآن بالاترین مرحله را بیان کرده که اگر پدر و مادر شما را به شرک دعوت کردند شما حق برخورد تند نداری، با این مطلب تکلیف موارد دیگر را روشن کرده است. و حتی در آیه ی می فرماید: «فَلَا تَقُل لَهُمَا أُفٍّ»؛ «به پدر و مادر اُف نگو.» «اُف»: کوچک ترین کلمه ای است که دلالت بر ناراحتی داشته باشد. بنابراین انسان در برابر پدر و مادر چاره ای جز صبر و بردباری و برخورد مناسب و نیکو ندارد. و لازم است که اگر برخورد نامناسبی از پدر و مادر دید از او خواهش کند که این کار را ترک کند. و نباید با پدر و مادر برخورد نامناسب داشته باشد چون ممکن است به «عاق والدین» برسد که یکی از گناهان کبیره می باشد. البته زید بن علی از امام سجاد (ع) و امام سجاد از امام حسین (ع) نقل می کند : جدم پیامبر فرمود : همان گونه که فرزند در صورت نافرمانی عاق پدر و مادر می شود ، پدر و مادر هم در صورت آزار فرزند ، عاق آنها می شوند . خدا رحمت کند پدر و مادری را که به فرزندشان کمک کنند که به آنها نیکی نماید . سوال کردند : یعنی چه گونه ؟ فرمود : کارهایی که در توان اوست از او بپذیرند و آن چه از عهده اش بر نمی آید از او طلب نکنند ( اولین حق فرزند ) . یعنی این که او را به بدی متهم نکنند ، نگویند بچه ما بد است شاید واقعا در توانش نیست . وقتی پدر و مادر عاق شدند قیامت خدا مقابل اولاد آنها را نگه میدارد و هر چه از اعمال خوب پدر و مادر هست به اولاد می دهند تا جایی که اولاد راضی شود . دومین حق فرزند بر پدر و مادر این است که با او بد رفتار نکنند ، به خاطر محبت داشتن به یک اولاد ، دیگر اولاد را به بدی متهم نکنند ، پدر و مادری که به فرزندشان حرف غیر شایسته می زنند مورد عاق اولاد واقع می شوند . اگر آنها فحاشی کنند و فرزند سکوت کند و جواب ندهد اجرش مضاعف است . بعد پیامبر می فرماید : زیرا برای کافر شدن اولاد همین بس که قطع رحم کند یا عاق والدین شود . اولاد چند حق فقط برگردن پدرش دارد : از نیکوترین ها برای اولادش مادر انتخاب کند . ( به دلیل این که بچه در انتخاب مادرش نقشی نداشته و هر چه هم که می گیرد از مادرش می گیرد . ) دومین حق این است که نام نیکو برای فرزند انتخاب کند . ( اسماء روی شکل بندی شخصیت انسان ها هم موثر است ) به او قرآن را بیاموزد . او را به پاکیزگی بپروراند ، یعنی مال حرام و مالی که شبهه دارد به او ندهد . در آیات و روایات برای عفو و گذشت کارکردها، آثار و برکاتی بیان شده که به برخی از آنها در اینجا اشاره میکنم :کسی که از حق و حقوق خود می‌گذرد و از گناه و خطا و بدهکاری و اشتباهات دیگران چشم می‌پوشد، به مقام صابران می‌رسد و از مواهب و آثار آن بهره‌مند می‌شود. (نحل، آیه126از امام سجاد(ع) روایت شده است: اما حق کسی که از جانب او با سخن یا عمل به تو بدی رسیده این است که اگر بدی او عمدی باشد گذشت از او برای تو بهتر است، زیرا این گذشت موجب منصرف شدن آن شخص از بدی کردن و ادب شدن او است. (بحارالانوار، ج 71، ص 20)عفو و گذشت کریمانه، از موجبات جلب رحمت خداوندی است. عفو و چشم‌پوشی از دشمنی‌های والدین، زمینه جلب رحمت الهی خواهد شد.کسی که عفو و گذشت داشته باشد و کریمانه از خطاهای دیگران در گذرد، با چنین عملی زمینه‌ساز جلب غفران الهی به سوی خود و جامعه‌اش می‌شود. (نور، آیه 22؛ تغابن، آیه 14). برادر عزیز در این زندگی هرگز نباید دنبال مسئول زندگی مان غیر از خودمان باشیم ما مسئولیت تمام و کمال این زندگی را برعهده داریم.البته در کنار این مسئولیت بزرگ زندگی ما قدرت های بی شماری چون قدرت انتخاب و حق انتخاب داریم که میتوانیم با استفاده ازآنها زندگی خودمان را به سمت بهبود ، رشد و تعالی پیش ببریم. زندگی هرگز آسان نخواهد شد این ما هستیم که هر روز باید قوی و قوی تر شویم ما بی نظیر و منحصر به فردیم توانایی های بی شماری داریم . بدانید شرایط هر چقدر سخت یا طاقت فرسا باشدشما میتوانید آن شرایط را تغییر دهید.می توانید رویاهایی را که زمانی در سر داشتید به واقعیت تبدیل کنید.با مراجعه به قدرتی که در درون شماست نام این قدرت ضمیر باطن است.حتی همین لحظه که درحال خواندن این مطالب هستید این قدرت در درون شماست که می تواند در عرض چند دقیقه همه چیز را در زندگی ما و شما عوض کند. فقط کافیست این قدرت را آزاد کنید.به جای حسرت خوردن بابت گذشته از زمان آینده و اکنون خود استفاده کنید.هیچ کس جز خودتان نمیتواند به شما کمک کند . با آرزوی موفقیت و شادکامی در زندگی برای شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.