قهر و آشتی در روابط همسران

سلام. من و همسرم رابطه خوبی داریم باهم و همدیگرو دوست داریم و صاحب یک فرزند ۴ساله ی دختر هستیم. در حال حاضر بدلیل تغییر محل کار همسرم به شهر ما موقتا در خانه پدر من زندگی می کنیم. چندروز پیش برای سوراخ کردن گوش دخترم به یک مطب که من معرفی کردم رفتیم ولی مطب بسته بود همسرم با لجبازی مارو برد یه مطب دیگه که خیلیم از لحاظ ظاهری تمیز نبود من گفتم من تو ماشین میمونم برو ببین اگه داخل مطب خوب و تمیز بود منو صدا کن بیام. ایشون رفت دخترم برد گوشش و سوراخ کرد و اومد وقتی دیدم گوشای دخترمو بدون اینکه منو ببره سوراخ کرده اونم جایی که مد نظر من نبود و همین طور اینکه من کنار دخترم نبودم و اون خیلی مظلومه خیلی ناراحت شدم شروع کردم به غر زدن که مگه بچه من مادر نداره و اینا. ایشونم خیلی عصبیه و موقع دعوا معمولا شروع میکنه به داد زدن و فحاشی. منم دیگه از کوره در رفتم و جواب دادم ایشون با دست زد توی صورتم و چشمم کبود شد البته اولین بار بوده من هم وقتی رسیدیم خونه به ایشون گفتم از خونه ی ما برو بیرون ایشونم لباساشو جمع کرد و رفت خونه ی خودمون. دیشب به من پیام داد و گفت تکلیفمونو روشن کن منم زیاد اهل قهر کردن نیستم و معمولا تو دلخوریامم حرف میزنم ولی ایشون زیاد اهل حرف زدن نیست و بیشتر موقع ها دعوامون میشه. یه هر حال جوابشو دادم خیلی ناراحت بود که من بهش گفتم برو بیرون و تو حرفاش معلوم بود که دنبال تلافیه منم بهش گفتم که زدی تو صورتم کبود شده اونم گفت مقصر صفر تا صدش خودت بودی. منم گفتم دیگه نمی خوام ببینمت. و دیگه جواب ندادم. و ایشونم دیگه پیام نداد. الان باید چیکار کنم خیلی ناراحتم و اصلا توقع چنین حرکتی رو نداشتم... لطفا پیامم رو توی سایت قرار ندید. با تشکر از شما
پنجشنبه، 16 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

قهر و آشتی در روابط همسران

( تحصیلات : لیسانس ، 24 ساله )

سلام. من و همسرم رابطه خوبی داریم باهم و همدیگرو دوست داریم و صاحب یک فرزند ۴ساله ی دختر هستیم. در حال حاضر بدلیل تغییر محل کار همسرم به شهر ما موقتا در خانه پدر من زندگی می کنیم. چندروز پیش برای سوراخ کردن گوش دخترم به یک مطب که من معرفی کردم رفتیم ولی مطب بسته بود همسرم با لجبازی مارو برد یه مطب دیگه که خیلیم از لحاظ ظاهری تمیز نبود من گفتم من تو ماشین میمونم برو ببین اگه داخل مطب خوب و تمیز بود منو صدا کن بیام. ایشون رفت دخترم برد گوشش و سوراخ کرد و اومد وقتی دیدم گوشای دخترمو بدون اینکه منو ببره سوراخ کرده اونم جایی که مد نظر من نبود و همین طور اینکه من کنار دخترم نبودم و اون خیلی مظلومه خیلی ناراحت شدم شروع کردم به غر زدن که مگه بچه من مادر نداره و اینا. ایشونم خیلی عصبیه و موقع دعوا معمولا شروع میکنه به داد زدن و فحاشی. منم دیگه از کوره در رفتم و جواب دادم ایشون با دست زد توی صورتم و چشمم کبود شد البته اولین بار بوده من هم وقتی رسیدیم خونه به ایشون گفتم از خونه ی ما برو بیرون ایشونم لباساشو جمع کرد و رفت خونه ی خودمون. دیشب به من پیام داد و گفت تکلیفمونو روشن کن منم زیاد اهل قهر کردن نیستم و معمولا تو دلخوریامم حرف میزنم ولی ایشون زیاد اهل حرف زدن نیست و بیشتر موقع ها دعوامون میشه. یه هر حال جوابشو دادم خیلی ناراحت بود که من بهش گفتم برو بیرون و تو حرفاش معلوم بود که دنبال تلافیه منم بهش گفتم که زدی تو صورتم کبود شده اونم گفت مقصر صفر تا صدش خودت بودی. منم گفتم دیگه نمی خوام ببینمت. و دیگه جواب ندادم. و ایشونم دیگه پیام نداد. الان باید چیکار کنم خیلی ناراحتم و اصلا توقع چنین حرکتی رو نداشتم...

لطفا پیامم رو توی سایت قرار ندید.

با تشکر از شما


مشاور: آقای علی محمد صالحی

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما خواهر گرامی، امیدوارم که تا الان قهر شما به آشتی بدل شده باشه، و این رو بدونید که در طول زندگی مشترک، اصل وجود تفاوت، اختلاف نظر و این دلخوریها بین زن و شوهر طبیعیه؛ چون به هرحال اونا از دو جنس مختلفن و از نظر احساس، عواطف و ویژگیهای دیگه با هم تفاوتهایی دارن. و ما باید از ابتدای زندگی مشترک این پیش بینی را داشته باشیم که در جریان زندگی مسائلی پیش میآد که نظر ما یکی نیست و دچار تنشهایی میشیم که با صبر و گذشت میتونیم از اونا عبور کنیم. و معمولا در این تنشها که پیش میاد هر دو نفر سهم دارن و اینطور نیست که بقول همسر شما صفر تا صدش شما مقصر باشید، یا صفر تا صدش همسر شما مقصر باشه و شما هیچ تقصیری نداشته باشید، مثالا در همین قضیه که گفتید یه بخشی از ناراحتی شما بخاطر اینه که جایی گوش دختر شما سوراخ شده که «مد نظر شما نبوده» یعنی توقع داشتید حتما جایی باشه که شما تعیین کنید و چون الان جایی دیگه شده، پس هرجایی باشه جای خوبی نیست، یعنی یه مقداری خودخواهی قابل احساسه، از طرف دیگه مردها انتظار دارن که اونا نظر نهایی رو بدن و تصمیم گیری کنن و وقتی یه کاری انجام میدن دوست دارن که از طرف همسرشون تایید بشن، مرد می­خواد برای همسرش، مانند یک قهرمان باشه و احساس کنه که همسرش به او اعتماد داره، اما زمانی­که زن در مورد مسئله­ای ناراحت و ناامید می­شه، مرد احساس شکست خوردگی می­کنه. ناخشنودی زن، تأیید کننده این نگرانی عمیق شوهره که او مردی قابل قبول و شایسته نیست. امروزه، بسیاری از زنان درک نمی­کنن که مردان تا چه اندازه آسیب­پذیر و به چه میزان نیازمند عشق و محبت­اند. عشق و محبت به مرد کمک می­کنه تا احساس کنه شایستگی لازم برای برآورده ساختن نیازهای خونوادشو داره؛ برای نمونه؛ وقتی مرد در حال برش زدن گوشته و همسرش مرتب به او توصیه می­کنه که چگونه و چطور برش بزنه، در این حالت مرد احساس بی اعتمادی می­کنه. مرد در برابر توصیه همسرش مقاومت می­کنه و به همون شکلی که خودش می­خواد، گوشتو برش می­زنه یا همون جایی که خودش میخواد دخترشو میبره تا گوششو سوراخ کنه.

و وقتی شما بقول خودتون شروع کردید به غر زدن، شوهر شما احساس ناخشنودی و شکست خوردگی کرده و احساس اینکه شایستگی لازم برای برآورده ساختن نیازهای خونوادشو نداره و این احساس باعث شده تا عصبانی بشه و ادامه ماجرا، و وقتی دعوا شدیدتر شده با دست به صورت شما زده، و ظاهرا ایشون دست بزن نداره چون گفتید این اولین بار بوده، و اوج شکست و ناامیدی برای اون، زمانی بوده که شما به او گفتید از خونه ی ما برو بیرون، چون این جمله برای مردا خیلی سنگینه که از جایی اونا رو بیرون کنن، همانطور که برای شما خیلی سخت بوده که شوهر شما با دست به صورت شما بزنه و چشم شما کبود بشه، در هر صورت پذیرفتن مسئولیت و اقرار­ داشتن به بخشی از مشکل، به همسر ما کمک می­کنه که احساس محکومیت یا خفّت نکنه؛ زیرا همانطور که گفتم تقریباً هیچ مشکل زناشویی نیست که تنها یکی از همسران مقصر باشد و دیگری هیچ تقصیری نداشته باشد. از سوی دیگه، لازمه زمانی­ که همسر ما عذرخواهی کرد، یا دست کم متوجه اشتباهش شد، (چون معمولا برای مردا خیلی سخته که عذرخواهی کنن)، برای پایان یافتن تنش و خصومت، گذشت کنیم و بی­دلیل موضوع را ادامه ندیم. این امر سبب می­شه تا سردی روابطِ ما به درازا نکشه و مودت و محبت دوباره بین ما حاکم شود. رسول اکرم صلی­الله­علیه­وآله­وسلم در مورد ارزش و جایگاه عفو و گذشت و پی­آمد مثبت آن می­فرمایند: «بر شما باد به گذشت و عفو؛ زیرا که گذشت چیزی جز عزت بر شما نیفزاید و از یکدیگر بگذرید تا اینکه خدا شما را عزیز گرداند». حضرت علی علیه­السلام هم در این زمینه فرموده­اند: « عذرخواهی و عذرپذیری دلیل بر خرد است ».

اگر بر من نبخشایى، پشیمانى خورى آخِر         به خاطر دار این معنى که در خدمت کجا گفتیم

پس همسرتون رو ببخشید و از اون بگذرید تا عزت پیدا کنید و همچنین سهم خودتون رو در این قضایا بپذیرید تا همسر شما هم احساس بهتری داشته باشه.

موفق و شاد و خوشبخت باشید.

. اصول کافی،ج2،ص 108.

. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 447.

. «هرگاه مرا نبخشى، عاقبت پشیمان شده افسوس خواهى خورد. یادت باشد که در حضورت، این مطلب را کجا با تو در میان نهادم». شرح جلالى بر حافظ، ج‌3، ص 1965.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.