عباس رمضانی
قیام های قبل از امام زمان
مگر روایات نمی گوید كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله یعنی هر پرچمی قبل از قيام قائم بلند شود، صاحبش طاغوت بوده و غير خدا را پرستيده است. پس این حکومت باطل و طاغوتی است.
مشاور: محمد علی رضایی
با سلام واحترام پرسشگر گرامی: اسلام همیشه مسلمان را دعوت به عدالت کرده و حکومت عدالت را از همه مسلمانها خواستار شده ازجمله تاکید میکند: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ َ[مائده / 8] اى كسانى كه ايمان آوردهايد! همواره براى خدا قيام كنيد، و گواهان عدالت باشید» و در آیات دیگر نیز تاکید میکند: «فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبی [مائده / 152] عدالت كنيد، هر چند درباره بستگان باشد.» تلاش برای حاکمیت عادلانه، از آموزههای مسلم اسلامی و از فرائض قطعی قرآن است، که نیاز به تبیین و اثبات بیش این ندارد. از روایتی که ذکر فرمودید نمی توان نتیجه گرفت که نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز چون قیامی بوده قبل از خروج امام زمان عج بوده، باطل و طاغوتی است، این روایت دلالتی بر تعطیلی قیام ها وحکوتهای عادلانه و عدالتخواه قبل از قیام قائم(عج) ندارد؛ زیرا قرينههای متعددی داريم كه مراد از قيام طاغوتی، قيامهايی است كه در مسير خدا و اهلبيت نبوده، بلكه در مقابل آنها باشد، مؤيّد اين مطلب روايتی در این راستاست است كه میگويد: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت [ج8، ص296] هر كسی پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است.» بنابراین روايت نخست نیز با توجه به قرائن و روایات دیگر تنها پرچم حکومتی را طاغوتی میداند كه در مسير ضلالت برافراشته شود، نه حکومت عدالت و حق، و نمیشود به اطلاق روايت(هر قيامی قبل از ظهور مهدی طاغوت است) تمسك کرد. این برداشت شما از روایت با اهداف عدالت طلبی ائمه معصومین(علیهمالسلام) منافات دارد، تا آنجا که مقدسترین قیام جهان، یعنی قيام امام حسين(عليهالسّلام) را هم قیام طاغوتی معرفی میکند، فقط به صرف اینکه قبل از قيام حضرت مهدی بوده است، درحالی که هيچ مسلمانی و هیچ عقل سلیمی در حقانيت قيام امام حسين(عليهالسّلام) شك نمیکند، تا چه رسد به نواده خود حضرت یعنی امام صادق(عليهالسّلام) که بخواهد قیام جدش امام حسین(عليهالسّلام) را در زمره قیامهای طاغوت قرار دهد. علاوه بر این، قيامهای فراوانی را داشتهايم در دوره حضور ائمه(عليهمالسّلام) توسط انسانهای غيرمعصوم بوده، اما مورد تأييد ائمه قرار گرفته و همین قیامهای تائید شده نیز اطلاق روایت را مخدوش میکند؛ برای نمونه تنها به تائید ائمه معصومین(علیهمالسلام) درباره «قيام زيد بن علی» اشاره میکنیم: كه امام هشتم «عليهالسّلام» فرمود: «زيد از علمای آل محمد بود و برای خداوند خشم کرد، و برای خدا با دشمنانش جنگيد تا به شهادت رسيد.»[وسائل الشيعه، ج11، ص39] و امام هفتم نیز فرمود: «عمويم زيد در راه رضايت آل محمد(صلیاللهعليهوآله) قيام كرد.»[بحار، ج46، ص199] نکته آخر اینکه آموزههای اسلامی بسیاری به امر به معروف و نهي از منكر، قيام در راه خدا، امر کرده است و دستورات و قوانين فراوان حكومتی در قرآن و روايات وجود دارد، که نمیشود مخصوص زمان خاصی باشد.[وسائل الشيعه، ج11، ص395] که اگر این طور باشد باید قائل باشیم: قوانينی كه پيامبر اسلام(صلیاللهعليهوآله) در راه بيان و تبليغ و نشر و اجراي آن 23 سال زحمت طاقت فرسا كشيد، بعداز مدّتی باید تعطیل شود؟! اجرای احكام الهی را محدود كرد به دورهای کوتاه است؟ که تمام این فرض ها باطل است. در نتیجه: مراد روایتی که ذکر فرمودید از قيام طاغوتی، قيامها و حکومت هايی است كه در مسير خدا و اهلبيت نبوده، بلكه در مقابل آنها باشد، لذا شامل قيامها و حکومت هاي عدالت طلب نمی شود.