استرس زیاد دارم چه کنم

با سلام بنده ترم ۷ دانشگاه هستم و به دلیل زود ازدواج کردن و زود بچه دار شدن،نتونستم خوب درس بخونم و تا الآن فقط ۴۸ واحد پاس کردم.۲ ترم هم مشروط شدم.در حال حاضر شدیدا استرس اخراج شدن از دانشگاه و خدمت سربازی دارم.در ضمن اینو هم بگم که از بچگی اختلال شدید اضطراب داشتم.طوری که شبا تا صبح بیدار بودم و صبح که میشد می تونستم بخوابم.موقع امتحان ها از استرس شدید حالت تهوع و اسهال می گرفتم.الآن ۴ ساله که ونلافاکسین و کلردیازپوکساید و پروپرانول مصرف میکنم.می خواستم ازتون مشاوره بگیرم که با توجه به زن و بچه داشتن و کار کردن که وقت درس خوندن رو ازم میگیره،آیا از دانشگاه انصراف دادن کار درستیه؟و اینکه آیا با توجه به مشکلات روحیم می تونم از سربازی معاف بشم؟اگه راهنماییم کنین خیلی ممنون میشم.باتشکر
شنبه، 23 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

استرس زیاد دارم چه کنم

( تحصیلات : دیپلم ، 23 ساله )

با سلام
بنده ترم ۷ دانشگاه هستم و به دلیل زود ازدواج کردن و زود بچه دار شدن،نتونستم خوب درس بخونم و تا الآن فقط ۴۸ واحد پاس کردم.۲ ترم هم مشروط شدم.در حال حاضر شدیدا استرس اخراج شدن از دانشگاه و خدمت سربازی دارم.در ضمن اینو هم بگم که از بچگی اختلال شدید اضطراب داشتم.طوری که شبا تا صبح بیدار بودم و صبح که میشد می تونستم بخوابم.موقع امتحان ها از استرس شدید حالت تهوع و اسهال می گرفتم.الآن ۴ ساله که ونلافاکسین و کلردیازپوکساید و پروپرانول مصرف میکنم.می خواستم ازتون مشاوره بگیرم که با توجه به زن و بچه داشتن و کار کردن که وقت درس خوندن رو ازم میگیره،آیا از دانشگاه انصراف دادن کار درستیه؟و اینکه آیا با توجه به مشکلات روحیم می تونم از سربازی معاف بشم؟اگه راهنماییم کنین خیلی ممنون میشم.باتشکر


مشاور: خانم طیبه قاسمی

با عرض سلام و احترام به شما برادر گرامی؛

در پاسخ به مشکل شما به صورت مقدمه مطالبی را در خصوص مسئله استرس و راهکارهای مقابله با آن مطرح می کنیم : استرس یکی از اموری است که در زندگی نیاز بوده و باعث ایجاد حرکت در افراد می گردد اما اگر از حد اعتدال خارج گردد تبدیل به یک اختلال شده و باعث بوجود آمدن بسیاری از بیماریها می گردد. برای کنار آمدن با استرس و مقابله با آن راه کارهای زیادی وجود دارد که البته تلقین نیز می تواند کمک کند اما راهکارهای دیگری نیز هست که ما در ادامه به برخی از آنهااشاره می کنیم.در بسیاری از مواردی که فرد دچار استرس می شود، ریشه در رفتار نادرستی دارد که از سوی فرد مبتلا به استرس صادر می شود. در این موارد، راه کاهش و درمان استرس، تغییر و اصلاح رفتارمی باشد. کسی که می خواهد رفتارش را تغییر دهد, نخست باید به این نتیجه برسد که رفتار کنونی اش نامطلوب است و سبب افزایش استرس می شود. وقتی این علم و اطلاع و میل به تغییر کردن ایجاد شد ، می توان راهکارهایی برای تغییر رفتار در نظر گرفت.
مشغله فراوان ممکن است برای گروهی، باعث افتخار باشد؛ ولی باید دانست که مشغله بیش از اندازه، تولید استرس کرده وموجب اختلال در عملکرد می شود. افزایش مسئولیت ها، به عاملی تبدیل می شود که به جای افتخار، استرس می­آفریند. پس باید زمان خود را مدیریت کنید که بتوانید کارهای بیشتری انجام دهید و دچار استرس نشوید.مدیریت مؤثر بر زمان را می توان به سه مهارت تقسیم کرد: تعیین اولویت ها، زمان بندی، و اجرا.
1- تعیین اولویت ها: در مدیریت زمان تعیین هدف ها و اولویت های کاری مربوط به کار، از مهم ترین وظایف به شمار می رود که با توجه به آن، می توان از به دام افتادن در کارهای کوچک و غیر ضروری نجات یافت. امام علی(ع) می فرمایند: «کسی که به غیر مهم مشغول شود، مهم تر را از دست می دهد.»
2- زمان بندی: با استفاده از این مهارت، برای هریک از مسئولیت های مشخص شده، زمانی را اختصاص  دهید. برای این کار، باید زمان آغاز، مدت کار و زمان پایان هر وظیفه را مشخص کرد. با این حال، باید توجه داشت که انعطاف در زمان بندی، ضروری است؛ وگرنه، با استرس روبه رو می شوید.
3- اجرا: اجرای برنامه ها، اقدامی سازمان یافته برای تکمیل رضایت بخش هر یک از وظایفی است که برای خود در نظر می گیرید. برای اجرای هر چه بهتر برنامه ها، به نکات زیر توجه کنید:
الف. برای هر کار، زمان پایانی در نظر بگیرید.
ب. برنامه ها و طرح های بزرگ را به اجزای کوچک تر تقسیم کنید.
ج. در هر مقطع زمانی، تنها به انجام یک کار بپردازید.
د. در پایان هر بخش به خود پاداش دهید.
پس از انجام همه این اقدامات برای کاهش اضطراب، بر زمان حال متمرکز شوید. یعنی دیروزهای از دست رفته و فرداهای نیامده را به فراموشی بسپارید. تحمل بار فردا، به همراه سنگینی دیروزهایی که امروز به دوش کشیده می شوند، قوی ترین انسان ها را دچار تزلزل خواهد کرد. بنابراین، امروز اگر خوب زندگی کنیم، هر دیروزی، رویایی از شادی و هر فردایی، تصویری از امید می شود. امام علی(ع) چه زیبا فرموده اند که: «گذشته رفته و آینده نیامده است؛ پس زمانی را که در آن هستی قدر بدان».. همچنین داشتن سرگرمی در زندگی به عنوان روشی برای برخورد با استرس توصیه شده است. هدف این است که بتوان برای مدتی، از فشارهایی که بر انسان تحمیل می شود کاست. تفرح و سرگرمی مجالی برای بهتر اندیشیدن افراد است.نوشتن خاطرات و یاداشت های روزانه، روشی بسیار سودمند و مناسب برای رویارویی با استرس است. نوشتن خاطرات روزانه، هدف های بی­شماری را دنبال می کند؛ پیش از همه، خالی کردن ذهن از چیزهایی که آن را اشغال کرده است. با نوشتن خاطرات روزانه ، ادراکات، عواطف و اندیشه های مسموم را از ذهن پاک می کنیدهدف دوم، طراحی راهبردهایی برای حل مسئله است. با توجه به نوع مسئله، این دو مقصود می توانند تهاجمی علیه استرس ایجاد کنند. نوشتن خاطرات روزانه به عنوان یک روش تهاجمی می تواند برای برخورد فوری با مسئله موجود، مورد بهره­برداری قرار گیرد.در پایان امیدواریم که با بکار گیری این راهکارها بتوانید بر این مشکل خود غلبه کنید.و اما در مورد اینکه شرایطی را که الان در آن قرار گرفته اید چگونه مدیریت کنید، به شما توصیه می شود که باتوجه به اینکه حدودا نیمی از واحدهای درسی خود را پشت سر گذارده اید، سعی کنید که حداقل فوق دیپلم خود را بگیرید و سپس اگر توان ادامه ندارید از ادامه تحصیل انصراف دهید. مطابق با آخرین شرایط و ضوابط موجود در قانون نظام وظیفه  بخش یازدهم ، بیماری های اعصاب و روان مطابق با بند 4آئین نامه پزشکی یک شخص اگر شرایط زیر را داشته باشد معاف می شود :اختلال وسواس (OCD) ، اختلال پانیک ، اختلال اضطراب ، فوبیا یا PTSD یا سایر اختلالات اضطرابی :الف) نوع شدید مقاوم به درمان : معاف دائم ، ب) نوع خفیف : معاف از خدمات رزمی . البته شما باید نامه ای  از روانپزشکان مورد تایید و به صورت حضوری بگیرید .و بعد از آن در صورت مهیا شدن شرایط بعد از چند سال دیگر ، به ادامه تحصیل بازگردید، همانطور که در توضیحات مقدماتی هم بیان شد یکی از روش های مدیریت کارها، انجام کارها به نوبت است. و اینکه چندکار را با هم انجام ندهید. با این روش می توانید امور زندگی خود را به مسیر درستی بازگردانید.

با آرزوی خوشبختی و آرامش در زندگی برای شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.