ناشناس

ازدواج نکردن و توکل به خدا

سلام دختری هستم ۲۹ ساله با موقعیت اجتماعی عالی و تحصیل کرده ولی هنوز ازدواج نکردم خواستگار دارم ولی نه خیلی یه مورد داشتم تا چند جلسه رفتیم همه چیز عالی بود ولی سر عقاید مذهبی چون من تو عقاید مقید تر بودم و یکسری مسائلی که روانشناسی درمورد اقا گفتن بهم خورد حالا حس خوبی ندارم نا امیدم خیلی توکل داشتم و امید ولی الان توکل به خدا ندارم نگران اینده ام که سنم بالا بره و مجرد بمونم نمیدونم چیکار کنم از دعا کردن و توکل کردن خسته شدم چون حس میکنم فایده نداره از موقعی که این خو استگارم اومدن همش از خدا خواستم که اگه مناسب هم نیستیم ادامه دار نشه ولی ادامه دار شد تا چند جلسه پیش رفتیم با هم رفت وامد داشتیم و پیام میدادیم که بهم خورد الان بیشتر حس میکنم نیاز به یه همدم دارم چون تجربه کردم خسته ام و درمونده حس میکنم خدا منو نمبینه نگرانم که از خدا دور بشم نا امیدم به ازدواج و... البته بماند درسته که این کیس مناسبی بود ولی منو از خدا دور میکرد ولی الان با بی توکلی ام چیکار کنم دیگه
چهارشنبه، 11 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

ازدواج نکردن و توکل به خدا

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 29 ساله )

سلام دختری هستم ۲۹ ساله با موقعیت اجتماعی عالی و تحصیل کرده ولی هنوز ازدواج نکردم خواستگار دارم ولی نه خیلی یه مورد داشتم تا چند جلسه رفتیم همه چیز عالی بود ولی سر عقاید مذهبی چون من تو عقاید مقید تر بودم و یکسری مسائلی که روانشناسی درمورد اقا گفتن بهم خورد حالا حس خوبی ندارم نا امیدم خیلی توکل داشتم و امید ولی الان توکل به خدا ندارم نگران اینده ام که سنم بالا بره و مجرد بمونم نمیدونم چیکار کنم از دعا کردن و توکل کردن خسته شدم چون حس میکنم فایده نداره از موقعی که این خو استگارم اومدن همش از خدا خواستم که اگه مناسب هم نیستیم ادامه دار نشه ولی ادامه دار شد تا چند جلسه پیش رفتیم با هم رفت وامد داشتیم و پیام میدادیم که بهم خورد
الان بیشتر حس میکنم نیاز به یه همدم دارم چون تجربه کردم
خسته ام و درمونده حس میکنم خدا منو نمبینه
نگرانم که از خدا دور بشم نا امیدم به ازدواج و...
البته بماند درسته که این کیس مناسبی بود ولی منو از خدا دور میکرد
ولی الان با بی توکلی ام چیکار کنم دیگه


مشاور: طیبه قاسمی

با عرض سلام و احترام خدمت  شما خواهر گرامی ؛
خواهرعزیزم، این مشکلی که مطرح کردید تاحدودی به یک مشکل فراگیر برای بسیاری از دختران تبدیل شده است. لذا این مشکل تنها مشکل شما نیست. البته این مشکل عوامل متعددى دارد و بعضى از این عوامل در دست شما نیست. در این صورت نباید خیلی نگران آن باشید و ذهن خود را به آن مشغول کنید. خواهر ارجمند؛ خدای رحمان و رحیم محال است بدخواه بنده خویش باشد. او که قبل از خلقت انسان، غذای او را در سینه مادرش قرار می دهد و مهر او را در دل والدینش می کارد تا مراقب و مواظب او باشند، آن خدایی که بهترین بندگان خویش را برای راهنمایی بشر فرستاد و فرشتگان را واداشت که بر مقام والای انسان سجده کنند چگونه ممکن است راضی شود که بنده اش بی جهت سختی بکشد؟! آن خدایی که هنگام گناه بلافاصله بنده اش را مجازات نمی کند و به او فرصت توبه می دهد و توبه کنندگان را دوست می دارد، آن خدایی که گناه را یک برابر می نویسد و ثواب را دست کم ده برابر و بلکه بیشتر ثبت می کند و حتّی به نیت هایی هم که به صحنه عمل نمی آیند ، ثواب می دهد ، چگونه به آزار بیهوده بشر رضایت می دهد؟! چگونه باور توان کرد که بنده اش را در سختی و رنج بی ثمر قرار دهد؟!
هر اتّفاقی که برای ما رخ می دهد ، چه خوشایند ما باشد و چه خوشایند نباشد ، چه خودمان در آن دخالت داشته باشیم و چه دخالت نداشته باشیم، چه نتیجه گناه ما باشد و چه نتیجه ی ثواب ما و ... ، در هر حال، امتحان الهی است. امتحان، عنوانی عام و از جمله سنت های الهی است که شامل همه بندگان است و تمام اتّفاقات زندگی ما را زیر چتر خود دارد. هیچ گروهی از امتحان الهی استثناء نشده اند. دنیا سراسر دار امتحان است و هر که در آن وارد شود برای امتحان است. خداوند با سختی و گرسنگی و برخی محرومیت ها و محدودیت ها بندگانش را می آزماید تا میزان ایمان و باور و تکیه آنها به خداوند روشن شود. بر اساس آیات و روایات همه انسان ها و به خصوص انسان های مؤمن، در همه عمر در معرض امتحانات الهی هستند و پیوسته محک زده می شوند تا معلوم شود آیا ادعای ایمان از طرف آنها درست است و یا واقعیتی ندارد .لکن خیلی ها معنی امتحان را نمی دانند و خیال می کنند که امتحان فقط با سختی ها و مصیبتهاست در حالی که چنین نیست. غرض اصلی در امتحان الهی این است که استعدادهای وجودی انسان، به خصوص استعدادهای الهی او رشد کنند؛ لذا گاه خداوند متعال با امتحانی بنده خود را متوجّه ضعف خود می کند تا خودش آن ضعف را جبران کند؛ و گاه او را امتحان می کند امّا نه برای متوجّه نمودن او، بلکه برای اینکه خود آن امتحان باعث رشد وجودی شخص می شود.خداوند متعال می داند که مؤمنین و انبیاء علیهم السلام در برابر امتحانات او اعتراضی نخواهند نمود ولی باز آنها را امتحان می کند؛ چرا که با این امتحان ها درجه وجودی آنها بالا می رود. لذا امتحان خدا همواره از سر لطف است. انسان مرتبط با خدا مى‏کوشد از طریق دعا (راز و نیاز و مناجات و عبادت) به خدا نزدیک شود. وقتى با کسى آشنا شدى و ارتباط پیوسته شما زمینه اعتماد را فراهم ساخت و از دوستان صمیمى او به شمار آمدى، در هنگام نیاز به خانه ‏اش مى‏روى. شرط دوستى را به جا مى‏ آوری. میثاق و محبت را استوار مى‏سازی. او نیز در را باز مى‏کند. شما را در اندرون پذیرایى می‌نماید و مورد لطف و عنایت ویژه قرار خواهد داد. بر این اساس هر دعایی از انسان مورد اجابت خداست؛ زیرا خداوند به طور مطلق و بی هیچ قیدی فرمود : « مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم» ، اما از نظر تعالیم دینی ما، استجابت همواره به معنای برآورده شدن و عملی شدن آنچه ما خواسته ایم نیست. این امر معقول و پذیرفتنی نیست و با سایر سنت های قطعی الهی در عالم همخوانی ندارد. مثلاً فرض کنید اگر در شب قدری مادری برای سلامت و بازگشت فرزند رزمنده اش از میدان جنگ دعا کند، از آن سو فرزندش نیز برای شهادت و شهید شدن دعا کند، تکلیف چیست؟ آیا می شود این رزمنده هم شهید بشود و هم نشود؟ البته این یک مثال بسیار ساده و معمولی است. مثال های بسیاری از این دست می توان زد. تازه مثال ها و موارد تنها صورت های ظاهری است که برای ما قابل درک است. به علاوه اگر همه خواسته های انسان ها در دعاهاشان بر آورده شود، لازم می آید همه نظام دقیق عالم به واسطه دعاهای گوناگون بندگان در شرائط خاص استجابت به هم بریزد و ساختار عالم و حوادث آن هر روز بسته به دعاهای بندگان شکل جدیدی به خود بگیرد که این امر معقول و منطقی نیست.معنای درست استجابت همان است که از روایات استفاده می‌شود که به ما گفته شده : هیچ دعایی بی اثر نیست. هر دعایی در دنیا و آخرت تأثیر مناسب خود را دارد. هر دعای مقبولی یقیناً به استجابت می‌رسد، اما گونه‌های استجابت آن مختلف است.امام سجاد علیه السلام می‌فرماید: «دعای مؤمن یکی از سه فایده را دارد : یا برای او ذخیره می‌گردد، یا در دنیا برآورده می‌شود، یا بلایی را که می‌خواست به او برسد، ‌از وی برمی‌گرداند» راز عدم استجابت آن جوری که باب میل ما باشد، در این واقعیت نهفته است که از باطن هستی و مصالح حقیقی خود و جهان بی خبریم. به همین دلیل گاهی می‌پنداریم خیر و مصلحت ما در تحقق و برآورده شدن حاجتی یا دفع و رفع مشکل و مانعی است. بر اساس این پیش فرض وقتی می‌بینیم خواستة ما برآورده نمی‌شود، رنجیده خاطر می‌شویم! در حالی که اگر حجاب از روی «حقیقت باطنی» عالم کنار رود و آینده و نتیجه برخی خواسته‌ها برای ما روشن گردد، از تقاضا و درخواست خود منصرف می‌شویم و خدا را شکر می‌کنیم که خواسته و حاجت جاهلانه ما را آن گونه که می خواستیم، برآورده نکرده است. به بیان دیگر: خداوند نسبت به بندگانش مهربان است. خیر و خوشبختی مؤمنان را می‌خواهد، از این رو اگر خواسته آنان به ضررشان است، اما آنان به جهت عدم اطلاع از باطن امور از خداوند آن را می‌خواهند، اجابت نمی‌کند. اما چنان که گفتیم اصل دعای او بی اجابت و بی اثر نخواهد بود. به علاوه عدم اجابت ظاهری دارای آثار و برکات بسیاری برای او خواهد بود. اگر کسی بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا در دنیا، چه پاداشی برای او در آخرت در نظر گرفته است، هرگز از آن ناراضی نمی‌شود. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند : «روز قیامت خداوند می‌فرماید: ای بنده من!‌ مرا خواندی و اجابتت را به تأخیر انداختم. اکنون ثواب و پاداش تو چنین و چنان است. پس مؤمن آرزو می‌کند که کاش هیچ دعایی از او در دنیا اجابت نمی‌شد، برای ثواب و پاداش نیک که می‌بیند»البته شیطان در یکی از مواردی که وسوسه می‌کند، تأخیر اجابت دعا است. از این راه انسان را مأیوس می‌کند تا او به خدا بدبین شود. ائمه اطهار علیهم السلام به این نکته توجه داشته و همگان را از افتادن به دام بدبینی و سوء ظن به خدا برحذر داشته‌اند. امیرمؤمنان علی علیه السلام می‌فرمایند: «دیر اجابت نمودن خدا، ‌تو را ناامید نکند که بخشش، ‌بسته به مقدار درخواست است. چه بسا در اجابت دعای تو تأخیر رخ دهد تا درخواست تو طولانی‌تر گردد و بخشش خدا کامل‌تر شود. چه بسا چیزی را خواسته‌ای به تو نداده، ولی بهتر از آن را در این دنیا یا آن دنیا داده و یا بهتر آن بوده که آن را از تو باز دارد. چه بسا چیزی را طلب نمودی که اگر به تو می‌داد، ‌تباهی دین و دنیای خود را در آن می‌دیدی»پس مراقب باشید شیطان با وسوسه هایش شما را در دام خود نکشد و از خدای رحیم و مهربان دورتان نکند. به این نکته هم توجه داشته باشید که قطعاً دعا یکی از ابزارهای تأثیرگذار در عالم هستی است اما این بدان معنا نیست که هر دعایی یا هر دعا کننده‌ای توان حل هر مشکلی را داشته باشد. وظیفه ماست که در کنار اعتقاد به مسائل ماورائی و معقول، دست از روش‌های معمول و متناسب برای حل مشکلات برنداریم. لذا با دقت تمام به بررسی موانع ازدواج تان ( موانع شخصیتی، اجتماعی، خانوادگی، سختگیری های بی جا ، عدم انعطاف پذیری و ایده آل گرایی و ...) بپردازید و با تمام وجود برای رفع آنها تلاش کنید و در کنار تلاش برای رفع موانع از دعا هم غافل نشوید. مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توکل کنید و به او اعتماد کرده و تمام امور زندگى خود را به او واگذار کنید، خداوند به بهترین وجه و شکل به آن رسیدگى خواهد کرد.
چند پیشنهاد برای شما در نظر داریم   :
 1.تحصیلات  دانشگاهی و علمیتان را افزایش دهید ، (واقعیت این است که شما به افزایش اعتماد به نفس احتیاج دارید.)
2.هنر ارتباط جمعی را بیاموزید (گاهی یک لبخند ساده و همیشگی می تواند به جذابیت شما بیفزاید.)
3.حجاب کامل هیچ تناقضی با خوش لباس بودن و زیبا و مرتب لباس پوشیدن ندارد. و با آراستگی متعارف متناسب با عرف و شرع ، دیگران را به خودتان جذب کنید . البته با رعایت حلال و حرام و اجتناب از خودآرایی در مقابل نامحرم.
4.دایره دوستان و نزدیکانتان را زیاد کنید و بگذارید دیگران بیشتر شما را بشناسند و بیشتر با ویژگی های خاص و خوب شما آشنا شوند.
5.هنرهای خاص خانم ها را بیاموزید. مانند هنرهای دستی و نقاشی و انواع دسرها و ...
6.از منفی بافی و افکار منفی باید اجتناب کنید.
7. از قرار گرفتن در تنهایی زیاد  باید پرهیز کنید .بیشتر در جمع شرکت کنید و به هیچ وجه خود را از دیگران جدا نکنید و در انزوا قرار نگیرید.
8. از بیکاری باید دوری کرد و همواره خود را به کاری مشغول سازید.
9. ورزش به ویژه ورزش های دسته جمعی بسیار مفید است.
10. اهتمام بیشتر به واجبات دینی و ترک گناه نقش بسیار زیادی در جذابیت و خوشبختی شما دارد .
11. همچنین شما برای رسیدن به یک ازدواج خوب می توانید در مکانهای سالم مثل مساجد و حسینیه ها در رفت و آمد باشید. در کانون های مذهبی فعالیت کنید و در مجالس مذهبی  بیشتر شرکت کنید. افراد مؤمن اکثراً در این مکانها در رفت و آمد هستند. از این رو بستر مناسبی است، برای یک ازدواج مناسب.
12.در کانون ها و مجالس زنانه بسیاری از مادران به دنبال همسر مناسب برای پسرهای خود هستند و شما میتوانید از این موقعیت ها استفاده کنید ، تا بیشتر دیده شوید ، هرچه در جامعه به صورت سالم  رفت و آمد داشته باشید احتمال و شانس ازدواج شما افزایش پیدا میکند .
13.شما میتوانید از مراکز مجاز همسریابی در شهر خود نیز بهره ببرید ، چنان که در تهران و اصفهان  و کلان شهرها  به دلیل عدم شناخت افراد بسیاری از ازدواج ها به این صورت شکل میگیرد. مانند مؤسسه خیریه الزهرا(س)و یا مؤسسه خیریه فاطمیه(س) در قم  ،  که فعالیت این موسسه ها  در زمینه ازدواج دائم است و یا سایت رسمی و قانونی همسان گزینی تبیان و یا راویان شناخته شده ازدواج و مراکز مردم نهادی که در اکثر شهرها وجود دارند و شما با پیگیری میتوانید ،آنها را پیدا کنید ، به هر حال هر شناختی یک وسیله و یک واسطه باید داشته باشد که ایرادی ندارد این واسطه ها با توجه به فراگیر شدن  مشکلات ازدواج ، کمک شایانی در معرفی و شروع مراحل انتخاب داشته باشند ؛ میتوانید از این مراکز و سایت معتبر استفاده کنید و دایره انتخاب خود را وسیع تر سازید . در پایان توجه شما را به این  نکته مهم جلب می کنیم: در انتخاب همسر کمتر اتفاق می افتد که یک فرد تمام حسن ها و ویژگی های مثبت را داشته باشد؛ چنانچه ما درباره خودمان هم نمی توانیم ادعا کنیم که هیچ عیب و نقصی نداریم. پس بهتر است ویژگی همسر ایده آل را امتیاز بندی کنیم با این فرض که بالاترین امتیاز را به ایمان و اخلاق بدهیم و در مجموع کسی را که از امتیازات بیشتری نسبت به بقیه است انتخاب کنیم. و در نهایت ؛دعا، توکل، توسل و نذر صلوات برای روح اولیاء خدا ،معمولا مشکل گشا بوده است.امیدواریم با توکل به خداوند متعال و استعانت از اهل بیت علیهم السلام و عمل به راهکارهای ارائه شده همسری شایسته بیابید و زندگی بانشاط و موفقی در پیش رو داشته باشید.
با آرزوی خوشبختی و آرامش در زندگی برای شما



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.