ناشناس

ما نگران آینده خواهرم هستیم میخواد با پسر خاله معتادمون ازدواج کنه.به نظرتون باید چه کار کنیم .؟چطوری از سرش بندازیم؟

سلام: خواهر کوچیکم پسر خاله امو میخواد پسر خاله ام اهل مواد و شیشه است وبیکار و تشنجی و عصبی اوضاع اش خیلی خرابه خانواده خودشم میگند این آدم خوبی نیست ولی خواهر من به حرف هیچ کس گوش نمیده همه بزرگترا میگند این به درد نخوره ولی گوش نمیده و میگه میخوام ما نگران آینده خواهرم هستیم به نظرتون باید چه کار کنیم .؟چطوری از سرش بندازیم؟
شنبه، 5 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

ما نگران آینده خواهرم هستیم میخواد با پسر خاله معتادمون ازدواج کنه.به نظرتون باید چه کار کنیم .؟چطوری از سرش بندازیم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

سلام:
خواهر کوچیکم پسر خاله امو میخواد پسر خاله ام اهل مواد و شیشه است وبیکار و تشنجی و عصبی اوضاع اش خیلی خرابه خانواده خودشم میگند این آدم خوبی نیست ولی خواهر من به حرف هیچ کس گوش نمیده همه بزرگترا میگند این به درد نخوره ولی گوش نمیده و میگه میخوام ما نگران آینده خواهرم هستیم به نظرتون باید چه کار کنیم .؟چطوری از سرش بندازیم؟


مشاور: احسان فدایی


با عرض سلام و احترام خدمت شما پرسشگر محترم!
اینکه دلسوز خواهرتان هستید شما را تشویق و تحسین می کنیم و امیدواریم بتوانید او را قانع نمایید که این ازدواج به نفعش نیست.
در شرایطی که او علاقه زیادی به پسرخاله تان دارد و این پسر اصلا شرایط یک همسر خوب را ندارد و خواهرتان خسارت بزرگی میبینید، بهترین کار این است که اگر حرف های شما در او اثر نمی گذارد از بزرگترها بخواهید تا با او صحبت کنند و او را تفهیم نمایند. اما اگر این روش نیز مفید فایده نیست بهتر است او را نزد مشاور خبره ای ببرید تا مشاور بتواند تشخیص غلط و اشتباه نادرستش را تفهیم نماید.
ما نیز بر حسب وظیفه توصیه هایی به او داریم که از شما می خواهیم آنها را به سمع و نظر خواهرتان برسانید. بنابراین ادامه این مکاتبه خطاب به خواهرتان است.
خواهر گرامی!
همانگونه که می دانید، نیازهاى عاطفى و غرایز ایام جوانى، آدمى را به سوى «دوست داشتن و عشق ورزیدن» سوق مى‏دهد که البته این یک امر طبیعى و غریزى است و کمتر مى‏توان راهى براى گریز از آن پیدا کرد. از آنجا که جاذبه بین دو جنس مخالف (زن و مرد) مخصوصا در سنین جوانى بسیار شدید است، آنچه مهم می‌نماید کنترل عقلایى بر احساسات و پرهیز از مخاطراتى است که ممکن است فرد را به گرفتارى‏هاى مختلف روحى و جسمى دچار سازد.
با توجه به این مطلب، علاقمندی و قصد شما برای رسیدن به فردی که احساس خوبی نسبت به او پیدا کرده اید امری طبیعی است. به هر حال، هر جوانی دوست دارد با فرد مورد علاقه‌اش ازدواج کند و عمر خود را در کنار او با سعادت و خوشبختی سپری کند. با این حال، لازم است شما خواهر گرامی، به منظور جهت بخشی مثبت به این حس خود، ارزیابی روشنی از شرایط خود داشته باشید تا برخورد واقع بینانه ای با آن، در جهت امر بسیار مقدس و ارزشمند ازدواج داشته باشید. از این رو، توجه شما را به نکات زیر جلب می‌کنیم:
1. ازدواج یکی از مسائل مهم زندگی هر انسانی است زیرا در همه ابعاد زندگی تأثیر دارد و ازدواج موفق می‌تواند باعث پیشرفت انسان در زمینه های مختلف شود کما اینکه اگر ازدواج ناموفق باشد مشکلات زیادی را برای انسان به وجود می آورد و مانع رشد و ترقی می شود بنابراین باید با این امر مهم سنجیده برخورد کرد و از هر گونه شتابزدگی، یک جانبه گرایی، ظاهر بینی و سطحی نگری اجتناب کرد. علاقه پیدا کردن به شخصی خاص از جنس مخالف، پیش از آن که انسان همه جوانب امر را سنجیده باشد کاری خطرناک و آسیب زا است، زیرا، اولا به دلیل شدت این علاقه، در بسیاری از مواقع، برخی افراد نمی‌توانند خود را کنترل کنند و به سوی گناه کشیده می‌شوند(که البته شما اینگونه نیستید )؛ ثانیا، این علاقه‌های شدید فشار شدیدی به فرد وارد می‌کند و انرژی روانی او را میگیرد ،به گونه‌ای که توان انجام هر کاری مثل درس خواندن، کار کردن و ... را از او می‌گیرد و از این جهت به او ضربه شدیدی وارد می‌کند و سعادت آینده او را به خطر می‌اندازد.(همین درگیری فکری و روانی مثال مناسبی برای این عوارض است) ثالثا، علاقه بدون شناخت صحیح به یکدیگر در دوران جوانی که برخاسته از غلیان غریزه جنسی است و هیچ‌گونه پختگی و اندیشه‌ورزی در آن وجود ندارد، قدرت انتخاب صحیح را از انسان می‌گیرد. و به قول معروف «حب الشیء یعمی و یصم» یعنی دوست داشتن چیزی باعث کور و کر شدن انسان می شود و انسان نمی‌تواند محاسن و معایب آن را ببیند زیرا عاشق، معشوق را زیبا می‌بیند و نمی‌تواند غیر از زیبایی چیز دیگری ببیند. شاید شما نیز فقط در حد حضور هر از چند گاه و از راه دور یکدیگر را می شناسید و اطلاعات دقیقی درمورد سایر ویژگیهای شخصیتی از هم ندارید. بهتر است از این گونه تمایلات عاشقانه قبل از ازدواج حتی در صورت رعایت موازین شرعی، اجتناب کنید. ضمن اینکه او معتاد به شیشه است و اصلا ثباتی ندارد و ما موارد زیادی از این دست علاقه ها و ازدواج ها دیده ایم که به بن بست می رسند.
2. قطعا شما بدنبال دوستی گذرا و صید هوسرانی دیگران شدن نیستید. انتخاب همسر نیز باید بر اساس ملاک‌ها و معیارهای صحیح و عقل پسند باشد. کسی که می خواهد ازدواج کند ابتدا باید ببیند آمادگی و موقعیت آن را دارد یا نه، سپس در مورد ویژگی های همسر آینده اش فکر کند و معیارهای اصلی را کشف کند؛ در مرحله سوم باید بکوشد تا افرادی را در نظر بگیرد که بهترین و بیشترین معیار همسر خوب را دارا هستند. این سه مرحله از اصول اساسی ازدواج است و باید رعایت شود. اگر می بینیم هر روز آمار طلاق در بین زوج های جوان بالاتر می رود به خاطر این است که اصول فوق رعایت نمی شود و بلکه ازدواج بر پایه احساسات زودگذر جوانی بنا می شود. معلوم است که اگر چنین چیزی پایه زندگی شد با سرد شدن آن زندگی نیز سرد می شود. آیا اکثر کسانی که در زندگی به بن بست می‌رسند و به ناچار از یکدیگر جدا می شوند از ابتدا با هم سرد بودند؟ اگر درباره زندگی آنها مطالعه کنید خواهید دید که زندگی را با چه عشق سوزانی شروع کردند ولی چون زندگی شان غیر از عشق، پایه و هدف دیگری نداشت، سرد و خاموش شد. زیرا عشق و دوستی اگر قبل از شناخت متقابل بیاید چشم اندیشه را کور می کند و جلوی تصمیم صحیح را می گیرد.
3. خواهر گرامی، اسلام به پیروانش دستور می دهد که اگر امکان ازدواج با فرد مورد علاقه شان را داشتند فورا ازدواج کنند و اگر ندارند حتی در خیال خود هم به او فکر نکنند. ما اگر بخواهیم راهی غیر از آنچه اسلام (که پژوهشهای روز روانشناختی نیز آن را تأیید می کند) گفته در پیش بگیریم و به جای کنترل احساسات درونی، جلوی آن را باز بگذاریم، دچار مشکلات روحی و روانی زیادی می شویم.
با توجه به مطالبی که بیان گردید، توصیه ما این است که:
1. اگر اندیشه ازدواج با پسری را در سر مى‏پرورانید، قبل از هر گونه اقدامی، درباره معیارهاى ازدواج و شرایط همسر ایده‏آل شناخت کافى پیدا کنید. بدین منظور مى‏توانید این شرایط را در مکاتبات بعدی از ما بخواهید یا از راهنمایى‏هاى افراد با تجربه و خبره و مشاوران مورد اعتمادتان و یا از کتاب‏هاى زیر کمک بگیرید: الف) انتخاب همسر، نوشته ابراهیم امینى، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامى. ب) جوانان و انتخاب همسر، نوشته على اکبر مظاهرى، انتشارات پارسایان.
2. سعى کنید، بر اساس اطلاعات دقیق، به شناخت کافى و صحیحى از پسر مورد نظرتان دست یابید و دقّت را فراموش نکنید. مبادا عشق چشم اندیشه‏تان را کور سازد و شما را از تحقیق کامل و همه جانبه درباره وى باز دارد.
3. اگر بر اساس بند 1 و 2 پس از بررسى‏ ها و مشورت ‏هاى لازم ایشان را فردى صالح و مناسب تشخیص دادید، بهترین راه آن است که از طریق واسطه‏اى مورد اعتماد نظر طرف مقابل را درباره خویش جویا شوید. در صورتى که او نیز واقعا به ازدواج با شما تمایل دارد، به طور رسمى و از طریق خانواده محترمشان از شما خواستگارى کند تا ان شاء اللّه هر چه زودتر با توافق شما و وى و خانواده‏هاى محترمتان مقدمات ازدواج فراهم شود. از هرگونه ارتباط مستقیم و دور از نظارت بزرگ‏ترها جدا بپرهیزید؛ (حتى ارتباط تلفنى یا مکاتبه ‏اى)
4. اگر با بررسى‏هاى به عمل آمده ایشان را مناسب تشخیص ندادید احساسات خود را کنترل و از ابراز محبت خوددارى کنید.
5.تا زمانی که به نقطه مطمئنی نرسیدید، علاقه به وی را در دل نپرورانید. تا حد امکان به او فکر و خیالبافی نکنید. هر گاه افکار مربوط به ایشان به ذهنتان خطور کرد، حواستان را پرت کنید و به چیز دیگری فکر کنید، یا به کار دیگری مشغول شوید، و یا مکانتان را ترک کنید، مثلا به میان جمع خانواده بروید و با آنان مشغول گفتگو شوید تا این افکار از ذهنتان خارج شود.
موفق باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.