ناشناس

برای رفع اثرات دنیوی گناه چکار کنم؟

با سلام و احترام. سوالی دارم که چند سالیست ذهنمو خیلی مشغول کرده. خواهش میکنم به سوالم درست جواب بدین. اگه یه گناهایی رو قبلا انجام بدیم ، با توبه اثر جسمی آن گناهان ازبین میرود؟؟ من چند سالی بود که خیلی آلوده بودم. الان چند ماهیه که پاکم اما متاسفانه حافظه ام بسیار ضعیف شده، علاوه بر ضعف حافظه، اثر جسمی گناهم دامنگیرم شده. خیلی ناراحتی و خودخوری میکنم. از خدا خیلی میخام که شفام بده اما مثل اینکه این تاوان گناه و اثرش میخاهد روح مرا سوهان کند. چه کنم؟؟؟ آیا توبه اثر جسمی گناهان رو از بین میبرد؟؟؟؟
سه‌شنبه، 8 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

برای رفع اثرات دنیوی گناه چکار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : طلبه ، 31 ساله )

با سلام و احترام. سوالی دارم که چند سالیست ذهنمو خیلی مشغول کرده. خواهش میکنم به سوالم درست جواب بدین.
اگه یه گناهایی رو قبلا انجام بدیم ، با توبه اثر جسمی آن گناهان ازبین میرود؟؟ من چند سالی بود که خیلی آلوده بودم. الان چند ماهیه که پاکم اما متاسفانه حافظه ام بسیار ضعیف شده، علاوه بر ضعف حافظه، اثر جسمی گناهم دامنگیرم شده. خیلی ناراحتی و خودخوری میکنم. از خدا خیلی میخام که شفام بده اما مثل اینکه این تاوان گناه و اثرش میخاهد روح مرا سوهان کند. چه کنم؟؟؟ آیا توبه اثر جسمی گناهان رو از بین میبرد؟؟؟؟


مشاور: محمد علی رضایی

با سلام و احترام
پرسشگر گرامی:
همیشه به فضل و رحمت الهی امیدوار بوده، و اطمینان قلبی به خیری که خداوند برای شما رقم خواهد زد داشته باشیدT حقیقت توبه ندامت و پشیمانى از گناه است که لازمه آن تصمیم جدی بر ترک گناه در آینده است، و جبران کارهایى که قابل جبران است. گفتن استغفار نیز بیانگر همین معنى است. به این ترتیب ارکان توبه را مى‏توان در پنج چیز خلاصه کرد:" 1.ترک گناه 2. ندامت 3. تصمیم بر ترک در آینده 4. جبران گذشته 5. استغفار.[تفسیر نمونه، ج‏24، ص: 290] و بدانید تحمل گرفتاری ها و مصائب دنیا بار گناهان مومنان را سبک می کند و سختی های برزخ و مواقف آغازین رستاخیز، ناخالصی هایش را می زداید[آموزش عقاید، مصباح یزدی، ص481] برای رفع مشکلات دنیوی گناهان نیز شفاعت اولیاء الهی را نیز مد نظر داشته باشید. حقیقت شفاعت ضمیمه شدن موجودى قویتر، به موجود ضعیف تر براى کمک به او است. این کمک ممکن است براى افزایش نقاط قوت و یا پیرایش نقاط ضعف باشد.
و دقت فرمائید انسان مومن می‌تواند رفع آثار منفی گناه را در ضمن توبه از خداوند بخواهد، که رفع آثار وضعی با توبه، مبتنی بر این است که انسان مورد غفران الهی قرار بگیرد، یا مورد عفو او، آنچه که از آیات و تفاسیر فهمیده می‌شود این است که مغفرت یعنی پوشاندن گناهان و یا به تعبیری محو نمودن گناهان انسان، اما «عفو» به معنای محو کردن آثار آن چیز است، که در مورد گناه هم شامل آثار طبیعى آن مى‏شود، و هم شامل مجازات آن. نکته بعد این که مومنین باید بعد از اظهار توبه و پشیمانی، و طلب رفع آثار وضعی گناهان از خداوند، باید با اعمال نیک آثار وضعی گناهان را رفع نمایند، چرا که خود اعمال نیک نیز با توجه به آثار وضعی که دارند، به مرور آثار وضعی گناهان را از بین می‌برند، همان طور که قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الحْسنَاتِ یُذْهِبنَ السیِّئَاتِ»؛ یقیناً نیکى‏ ها بدى‏ها را از میان مى‏ برند. (هود-114)
موفق و پیروز باشید.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.