ناشناس

ترس از خیانت همسرم دارم"چه کنم؟

سلام من قبلا از شوهرم خیانت دیدم بعدش جدا شدم.....الان دوباره را یه نفر نامزد کردم با وجود اینکه میدونم خیانت نمیکنه ولی همش میگم نکنه اینم خیانت کنه....تا صدای زنگ واس گوشیش میاد قلبم میاد توی دهنم .دلم نمیخواد به خاطر گناه کسی دیگه اینو اذیت کنم وبهش شک کنم
دوشنبه، 14 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

ترس از خیانت همسرم دارم"چه کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 20 ساله )

سلام من قبلا از شوهرم خیانت دیدم بعدش جدا شدم.....الان دوباره را یه نفر نامزد کردم با وجود اینکه میدونم خیانت نمیکنه ولی همش میگم نکنه اینم خیانت کنه....تا صدای زنگ واس گوشیش میاد قلبم میاد توی دهنم .دلم نمیخواد به خاطر گناه کسی دیگه اینو اذیت کنم وبهش شک کنم


مشاور: احسان فدایی

خواهر محترم؛ ضمن تشکر از ارتباط شما با مشاورین «راسخون»
احساس شما را درک می کنیم و می دانیم که دائما نگران هستید که همسرتان به شما خیانت کند ولی این را بدانید که تا زمانی که به قطعیت در مورد رفتاری از همسرتان نرسیده اید این افکار کاملا مزاحم شما هستند و باید آنها را تحت کنترل خود در آورید.
در اسلام شدیداً از ترتیب اثر دادن به گمان‏ هاى بیهوده و بى‏ اساس منع گشته و از انسان‏ها خواسته شده تا زمانى که به مسأله ‏اى یقین و علم پیدا نکرده ‏اند، درباره آن قضاوت نکنند؛ چرا که عمل به ظنّ و گمان، رابطه بین آدمیان خصوصا زن و شوهر را دچار تشویش و سستى کرده و اعتماد را در خانواده از بین مى ‏برد. پیشوایان دینى و امامان علیهم السلام از ما خواسته‏ اند که کارهاى برادران مسلمان (چه رسد به شوهر) خود را بر بهترین شکل حمل نماییم و حتى اگر حمل بر صحت و درستى آن مشکل است، تلاش کنیم تا وجه خوبى برایش پیدا کنیم در غیر این صورت همیشه انسان از دیگران و گفتار و کردار آنان وحشت داشته و چنین خواهد پنداشت که هر عملى که انجام مى‏دهند علیه او صادر گردیده است.حضرت على علیه السلام فرمود: «مراقب باش که سوء ظن بر تو غلبه پیدا نکند، به درستى که بدگمانى هیچ رفاقتى را بین تو و دوستت باقى نمى‏گذارد»، (بحارالانوار، ج 77، ص 207) ؛ تا انسان یقین به بدى کسى نداشته باشد حق ندارد به او بدبین شود، بلکه باید نسبت به او خوش‏بین باشد. گمان بد و بدبینى وقتى رواست که انسان یقین به بدى داشته باشد وگرنه باید خوش‏بین بود.
خواهر محترم؛ اعتماد زوجین به یکدیگر یکی از مهمترین سرمایه ها و ارکان زندگی مشترک است. ما از شما می پرسیم آیا وجود آرامش را برای زندگی ای که در آن بی اعتمادی و شک و تردید وجود داشته باشد، می توان متصور شد! شکی نیست که بی اعتمادی زندگی را به کام زوجین تلخ می کند و ارکان زندگی را متزلزل و شاید تا حد ویرانی پیش ببرد. ما احساسات پاک شما را درک می کنیم و می دانیم بی دریغ همسرتان را دوست دارید و این حالت هم به خاطر علاقه بیش از حد شما به ایشان است؛ اما بدانید که اگر علاقه به همسر در مسیر صحیح نباشد، پیام های دوست داشتن را نمی تواند به درستی به همسر ارسال کند. وقتی شوهر شما اینگونه رفتارها را از شما ببیند، حمل بر بی اعتمادی شما می کند و پر واضح است که در فضای بی اعتمادی، عشق فرصتی برای رویش نمی یابد. هیچ مردی دوست ندارد که همسرش به او بی اعتماد باشد؛ وقتی شما سیگنال های شک و بی اعتمادی را به سمت او می فرستید، او هم شاید عصبانی شود و ناخودآگاه بد رفتاری کند.
بنابراین تا جایی برای حسن ظن است نباید بی جهت با سوء ظن، زندگی را به کام خود و همسرتان تلخ کنید. اگر شما علاقه مند به حفظ زندگی و استحکام آن هستید باید سایه اعتماد (آن هم متقابل) را بر روی زندگی خود بگسترانید. 
اگر مدت زیادی از شک به نامزد فعلی تان نمی گذرد باید گفت مقابله با آن و جلوگیری از آفات احتمالی آن بسیار آسان خواهد بود، به شرطی که خودتان بخواهید و در این راه کوشش کنید. زیرا بهترین دستور العمل ها و راهکارها، اگر همت و اراده ای در پشت خود نداشته باشند، هیچگاه موثر واقع نخواهند شد.
بدانید که کنش های ما، واکنش های دیگران را به همراه خواهد داشت. رفتار شکاکانه نسبت به شوهمسر، واکنش خوبی را از طرف ایشان به همراه نخواهد داشت و ممکن است اتفاقات ناگواری را در زندگی برایتان رقم بزند. پس فرصت را از دست ندهید و با توجه به راهکارهایی که ارائه خواهد شد، این افکار منفی را دور بریزید تا بعدها حسرت روزهایی را نخورید که می توانستید زندگی تان را مستحکم، زیبا و شاداب کنید و نکردید.
حال برای دوری از این شک و تردید به موارد زیر توجه کرده و در زندگی خود آن ها را به کار ببرید :
1- از آنجا که بدبینی به نامزدتان مانع آسایش شما و موجب رفتارهای منفی با وی می شود؛ سعی کنید عواطف و ارزشهای انسانی را در روابط خود با وی حاکم سازید.
2- نسبت به نامزدتان واقع بین بوده و سعی کنید نقاط قوّت وی را مورد توجه قرار دهید.
3- کاستی ها و ضعف های خود را نیز ملاحظه کنید تا قضاوتی شتابزده و دور از واقعیت نسبت به نامزدتان نداشته باشید.
4- توجه داشته باشید که ثمره بدبینی شما نسبت به نامزدتان چیزی جز تیره و تار شدن افق زندگی، کاهش اعتماد، کاهش محبت نسبت به یکدیگر و کاهش نشاط و شادی در زندگی، نیست.
5- سعی نمایید در همان مرحله فکر و ذهن، گمان بد نسبت به نامزدتان را از خود دفع نموده و اجازه ریشه ‏دار شدن به آن ندهید. برای این کار، با ورود افکار بدبینانه نسبت به وی، سعی کنید تا حد امکان حواس خود را پرت کرده و از ادامه دادن به آن افکار، جلوگیری نمایید. بدون دلیل و مدرک قطعی نباید نامزدتان را که عاشقانه دوستش دارید، در ذهن خود متهم کنید. این افکار شکاکانه، به تدریج در رفتار شما نمود بیشتری پیدا خواهد کرد و در تعامل با نامزدتان آشکار خواهد شد و بر اختلافات زناشویی دامن خواهد زد . حال که فرصت دارید جلوی این افکار را بگیرید.
6- باید راه ‏هایی را که ممکن است با آن رفتار نامزدتان را که به او بدگمان شده ‏اید، بررسی کرده ، توجیه نمود و برای آن وجه درستی بسازید. توجه داشته باشید همانطور که خودتان بدگمانی وی را در مورد خود نمی‏پسندید، وی نیز چنین حقی را برای خود محفوظ می داند؛ لذا مناسبات خود را با وی بر 3 اصل عدالت، احسان و محبت استوار نمایید.
7- اگر رفتاری از نامزدتان سرزده که زمینه بدبینی شما را فراهم ساخته، سعی کنید با وی در مورد آن رفتار به گفتگو بنشینید (با آرامش و مهربانی) و به زوایای تاریک آن پی ببرید.
8- نشست و برخاست کردن با افراد شکاک باعث افزایش شک و تردیدهاست که باید از آن پرهیز کرد؛ همجواری و همراه شدن با افراد بدبین و کسانی که سوء ظن دارند نیز موجب سرایت بدبینی می شود.
9- سعی شود با افرادی هم سخن شوید که روحیه مثبت و امید و خوش بینی در رفتار و افکارشان وجود دارد.
10- یادآوری نعمت های الهی و داشته های خود در زندگی و در ارتباط با همسرتان و ارج گذاشتن نسبت به آنها، روح امید و خوشبینی را افزایش می دهد.
11-خوب است بدانید اگر شک و تردیدهای بی‌مورد ادامه یابد، گاهی به حدی می‌رسد که به عنوان یک اختلال اضطرابی یعنی وسواس فکری تلقی می شود.
12- گاهی آنچه شما آن را حفظ عشق می پندارید و مثبت، چیزی جز یک فکر منفی و سوء ظن بی مورد نیست. اگر بخواهید همه رفتارهای همسرتان را در اجتماع با این دیدگاه نگران تنظیم نمایید با مشکلات عمیقی روبرو خواهید شد که بنیان زندگی تان را در آینده متزلزل خواهد کرد.
13- از روش ذهن‌گردانی استفاده کرده و تلاش کنید هرگاه فکر بدی درباره همسرتان به ذهنتان آمد سریعاً فکر خود را به امر دیگری مشغول کنید و افکار مثبتی از همسرتان در ذهن خود پرورش دهید. این روش به شما کمک می کند تا بتوانید بر سوء‌ظن خود غلبه کنید.
14- بعضی از افکار خود را در فضایی عاطفی و مناسب، ‌می‌توانید با همسر خود مطرح کنید تا با توضیح او آرام شوید اما دقت کنید که این توضیح خواهی زیاد تکرار نشود و او احساس بدبینی نکند.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

سوء ظن و بدگمانی در خانواده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.