ناشناس

مشاوره تحصیلی: چگونه در درس خواندن با انگیزه باشم؟

من چگونه با انگیزه باشم مثلا در درس خواندن؟
سه‌شنبه، 15 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره تحصیلی: چگونه در درس خواندن با انگیزه باشم؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 17 ساله )

من چگونه با انگیزه باشم مثلا در درس خواندن؟


مشاور: خانم امانی

سلام  و احترام خدمت شما پرسشگر محترم !
انگیزه‌ها به دو دسته انگیزه‌های درونی و بیرونی از مهمترین دسته بندیهای انگیزشی به شمار می‌رود
  1. انگیزه‌های درونی به عنوان دسته مهمی از انواع انگیزش ، به آن دسته از انگیزه‌ها گفته می‌شود که منبع و کانون آنها در درون فرد و نه محیط خارج وجود دارند. پاداشهایی که فرد در قبال نیروزایی این انگیزه‌ها دریافت می‌کند پاداشهایی درونی هستند، که لزوما پاداشهایی ملموس نخواهد بود. فرد براساس یک خواست درونی ، یک میل باطنی دست به عمل می‌زند و فعالیت خود را جهت می‌دهد. آنچه باعث می‌شود فرد به تداوم عمل بپردازد موتورهایی درونی هستند که تا رسیدن فرد به مصرف او را یاری می‌دهند.مانند انگیزه پیشرفت ، پیوند جوئی و استقلال طلبی از انواع انگیزه‌های درونی هستند. انگیزه‌های درونی عمدتا کارایی و تاثیرات عمیقتری در طول زندگی فرد خواهند داشت. به عنوان ذخایری پر انرژی به شمار می‌روند که پایداری بالاتری داشته و عملکرد فرد را در حیطه‌های گسترده‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  2. انگیزه‌های بیرونی به آن دسته از انگیزه‌هایی گفته می‌شود که منبع و کانون اثر بخش آنها در محیط فرد قرار دارد و به عنوان یک عامل بیرونی فرد را ترغیب به انجام فعالیتی خاص می‌کند. پاداشهایی که فرد در قبال انجام فعالیتهای مبتنی بر این انگیزه‌ها دریافت‌ می‌دارد، پاداشهای بیرونی هستند. این پاداشها اغلب پاداشهایی غیبی ، ملموس و همگانی هستند. فرد با پیش بینی و آگاهی از احتمال دریافت این پاداشها رفتارهای خود را سازمان می‌بخشد و بسته به شدت تمایلی که این پاداشها در وی ایجاد می‌کند فعالیت خود را تا رسیدن به آن تداوم می‌بخشد. این پاداشها مثل افزایش حقوق ، جوایز کلاسی و تایید والدین ،لبخند رضایت معلم و والدین و....
  3. در ذیل به نکاتی جهت افزایش انگیزه درونی توجه کنید:
نکته اول: با توجه به توضیحات ارائه شده بهتر است به انگیزه های درونی روی آورید زیرا نمی توانیم انتظار داشته باشیم دیگران ما را تشویق کنند تا ما حرکتی کنیم . همیشه افرادی که مشوق ما باشند حضور ندارند و اتفاقا احتمال دارد در محیط خود با عدم تشویق از سوی دیگران مواجه شویم و باید حواسمان باشد که با این عدم تشویق و تایید از سوی دیگران دست از تلاش خود برنداریم مثلا تبعیضی که معلمین بین دانش آموزان انجام می دهند و یا مانند اینکه والدینتان پیشرفت سه نمره ای شما را نمی بینند اما به محض اینکه یک نمره کم شوید سریع به شما تذکر می دهند بنابراین بدانید آن کسی که موجب موفقیت و یا شکست ما می شود کسی نیست جز خود ما زیرا دیگران شاید نمیدانند چه برخوردی مناسب است اما ما آن را مبنای عمل خود قرار می دهیم و روز به روز انگیزه مان را به خاطر تایید نشدن بیشتر از دست می دهیم. دائم با خود گفتگو کنید .مانند اینکه من می توانم من باهوشم من از شاگرد زرنگ کلاس کم هوشتر نیستم فقط او تلاشش از من بیشتر است و من هم می توانم تلاش کنم. گفتگوی مثبتی که دائما با خود دارید، می تواند تاثیر شگرفی روی نگرش ها و انگیزه هایتان داشته باشد.
نکته دوم: در صورتی که درس نخوانید چه می شود؟  اگر شما از آن دسته از دانش آموزانی هستید که یک بار درس می خوانید و یکبار دیگر نه ، حداقل عیوبی که این روش دارد که برای روز امتحان مطالب بیشتری مانده که تا به حال نخوانده اید و همین مسئله موجب اضطراب شما می شود و جلوی ادامه خواند را می گیرد و در ذهنتان می آید که من که نمی فهمم ، من که بازم نمره ام پایین میشه ، پس چه فایده که بخوانم . ببینید باز هم برگشتید به نقطه اول که درستان را نخوانید . حالا شما به عواقب و پیامدهای این مسئله در دراز مدت توجه کنید.
نکته سوم : اهداف خود را از درس خواندن مشخص کنید. و برنامه ای برای 5 سال آینده تان  و 10 سال اینده خود بنویسید می خواهید به چه چیزهایی دست بیابید؟ آیا در آن ها اهدافی که مربوط به درس خواندن وجود دارد . مانند قبولی در رشته ی مورد نظر ، یافتن شغل مورد نظر.حالا به این فکر کنید اگر الان درس نوانید آیا به آن آینده میرسید. با دست روی دست گذاشتن و اتلاف وقت به آن آینده طلایی که خود رقم زدید می رسید.
نکته چهارم: به آینده ای که درس نخوانید فکر کنید . این آینده چه شکلی است ؟؟ آیا آینده ایست که دوست دارید و در انتطارش هستید؟
نکته پنجم و نهایی: تصمیم گیرنده نهایی شما هستید هیچ کس نمی تواند شما را زور کند که درس بخوانید بلکه باید به آن برسید. تمام جوانب را بسنجید مانند آینده تان ، وجهه اجتماعی خود و ... بعد تصمیم خود را بگیرید.
امیدوارم راهنمایی بنده بتواند راهگشا باشد. موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

تعریف انگیزه و انواع آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.