ناشناس

با همسرم مشکل دارم" ازتون کمک میخوام.

سلام من 6ساله ازدواج کردم همسری خوب ومهربان دارم اما درخرج کردن خیلی حسابگره به طوری که آدم اذیت میشه اگر چیزی کمتر از 20 تومن باشه اجازه خرید میده وهمیشه به حراجی میره از گوشی گرون خوشش نمیادوقتی باهم خرید میریم یا باید از جیب خودم خرج کنم یا از کارت اعتباری خودم استفاده میکنه یا چیز بسیار ارزون میخره واجازه نمیده جنس خوب باقیمت بالا بخرم همیشه باهاش حرف میزنم که از خرج کردن نترسه ویکم بهم ازادی عمل بده قول میده اما در عمل اجراش نمیکنه مسافرت که بریم اتاق نمیگیره غذایحسابی وگردش حسابی نمیکنیم وهر جا چیزی دیدم اجازه نمیده بخرم حتی خراکی برای تولدم روز زن هدیه نمیخره یا یه چیز 2تومنی میخره این مساله منو آزار میده بهش میگم ارزش من 2تومنه میگه نه اینطور فکر نکن بعضی وقتا انقدر گریه میکنم که خودش هم گریه میکنه باهام اما رفتارش تغیر نمیکنه من خودم کار میکنم اما دلم میخواد بهم احترام بذاره وارزش قایل باشهدمن ادم مقتصدی هستم هیچ خرج اضافی ندارم ولی احساس میکنم بهم اعتماد نداره کمکم کنیدمسایلم رو حل کنم یا با مسایلم کنار ییام یابا همسرم جطور حرف بزنم وبرخورد کنم
شنبه، 19 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

با همسرم مشکل دارم" ازتون کمک میخوام.

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 36 ساله )

سلام من 6ساله ازدواج کردم همسری خوب ومهربان دارم اما درخرج کردن خیلی حسابگره به طوری که آدم اذیت میشه اگر چیزی کمتر از 20 تومن باشه اجازه خرید میده وهمیشه به حراجی میره از گوشی گرون خوشش نمیادوقتی باهم خرید میریم یا باید از جیب خودم خرج کنم یا از کارت اعتباری خودم استفاده میکنه یا چیز بسیار ارزون میخره واجازه نمیده جنس خوب باقیمت بالا بخرم همیشه باهاش حرف میزنم که از خرج کردن نترسه ویکم بهم ازادی عمل بده قول میده اما در عمل اجراش نمیکنه
مسافرت که بریم اتاق نمیگیره غذایحسابی وگردش حسابی نمیکنیم وهر جا چیزی دیدم اجازه نمیده بخرم حتی خراکی
برای تولدم روز زن هدیه نمیخره یا یه چیز 2تومنی میخره این مساله منو آزار میده بهش میگم ارزش من 2تومنه میگه نه اینطور فکر نکن بعضی وقتا انقدر گریه میکنم که خودش هم گریه میکنه باهام اما رفتارش تغیر نمیکنه
من خودم کار میکنم اما دلم میخواد بهم احترام بذاره وارزش قایل باشهدمن ادم مقتصدی هستم هیچ خرج اضافی ندارم ولی احساس میکنم بهم اعتماد نداره کمکم کنیدمسایلم رو حل کنم یا با مسایلم کنار ییام یابا همسرم جطور حرف بزنم وبرخورد کنم


مشاور: احسان فدایی

مشاوره خانواده
با سلام و سپاس از ارتباط شما با ما، احساستان را خوب می فهمیم و می دانیم که چقدر تحت فشار هستید ولی همین صبر شماست که زندگی را حفظ نموده و در پی حل مسئله خود هستید.
از نظر شرعی نفقه زن بر مرد واجب است و مرد باید هزینه خورد و خوراک و پوشاک و مسکن زن را به اندازه ای که در شهر و همشان های زن معمول است را تامین کند و اگر چنین نکند در صورتی که توان مالی آن را داشته باشد و زن ناراضی باشد دچار معصیت و گناه شده است ولی اگر توان مالی نداشته باشد گناه نکرده ولی به زن بدهکار است. البته اگر مرد توان مالی اش ضعیف باشد خوب است که زن نیز با او همراه شود و سعی کند با کمبود های زندگی بسازد و این به محبت و سازگاری آنها نزدیک تر است و دلهای آنها را به هم نزدیک می کند به هر حال سختی همیشه پایدار نخواهد بود روز های خوشی هم می آید.گاهی نیز افراد ویژگی های اخلاقی و شخصیتی خاصی دارند و نگرش های خاصی در ارتباط خرج و مخارج دارند. شاید همسر شما از آندسته افرادی است که تصور می کند لباس تا موقعی که پاره نشود باید پوشید و یک دست لباس کفایت می کند یا باور های دیگری امثال این.
چنانچه احساس می‌کنید همسر شما بیش از اندازه حسابگر است، وقتی که آرام است و با محبت با هم صحبت می کنید، سعی کنید با او بصورت منطقی صحبت کنید و یا اینکه خواسته هایتان را از هم روی یک برگه بنویسید و به هم بدهید. هر گاه متوجه شدید که عصبانی شده است بگویید که این صحبت را بعدا ادامه دهیم و ادامه را به بعد موکول کنید.
سعی کنید وقتی خواسته مالی دارید به او محبت کنید یا در لحظاتی که حالات رمانتیک دارید از او درخواست مالی داشته باشید یا مثلا روایاتی که در مورد روزی رسان بودن خداست را یاد داشت کنید و در گفت‌وگوهای صمیمی به او منتقل کنید.
در ادامه راهکارهایی را در جهت حل اسن مسئله نیز عرض می نماییم:
1. زمانی که با مشکل بی پولی روبرو می‌شوید احساسات خود را برای او بازگو کنید و سعی کنید به راحتی احساسات خود را به او انتقال دهید. احساسات خود در زمینه رفتارهایش را برای او بازگو کنید. بدون اینکه به شخصیت او حمله کنید به او بگوئید زمانی که او با شما چنین رفتار می‌کند در شما چه احساسی پیش می‌آید. 2. نقش خود را در این رفتار همسر خود شناسایی کنید و سعی کنید نقاط ضعف خود ر ا در این زمینه بر طرف کنید. 3. یکی از عوامل بسیار مهم برای استحکام خانواده و رضایت زن و شوهر از زندگی زناشویی، داشتن نگرش مثبت نسبت به همسر و مثبت‌اندیشی درباره ی اوست. مثبت‌اندیشی به مفهوم پذیرفتن توانمندی‌ها، صداقت، قابلیت اعتماد و صمیمیت یک شخص دیگر است. مثبت اندیشی نسبت به همسر به معنای خوب دیدن همسر، علاقه داشتن به او، و داشتن احساس مثبت نسبت به اوست. تا زمانی که زن و شوهر چنین احساسی نسبت به هم پیدا نکنند همواره در معرض اختلاف و تعارض با یکدیگر قرار دارند. پایه ی خانواده بر محبت بین زن و شوهر بنا نهاده شده است و این تنها در سایة نگرش مثبت زن و شوهر نسبت به هم امکان پذیر است. حسن ظن و نگرش مثبت یکی از همسران به دیگری، محبت او را به سوی خود جلب می‌کند. علی(علیه‌السلام) می‌فرماید: «من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبه؛ کسی که نسبت به دیگران گمان نیکو برد محبت آنان را به دست آورد.» از اینرو لازم است برای مدتی هم که شده تمرکز بر ویژگی‌های مثبت همسر خود پیدا کنید و از افکار منفی که در مورد او به ذهنتان می آید خود داری کنید. 4.همانطور که می‌دانید تغییر دادن همسرتان کار چندان راحتی نیست، پس برای تغییر دادن او صبور باشید. 5. برخی از رفتارهای او جزء لاینفک شخصیت او شده است، بنابراین به جای اینکه به دنبال نقاط ضعف او باشید سعی کنید او را با همین ویژگی ها قبول کنید. همسرتان را همانگونه که هست بپذیزید و به یاد داشته باشید ویژگی های شخصیتی او در طول سالیان سال شکل گرفته است و به این راحتی قابل تغییر نیست. 6. از طرح مسائل اختلافی -ولو مطلب کوچک و پیش پا افتاده- در خانواده اجتناب کنید. 7. به هیچ عنوان با او درباره رفتارهای غلطش به صورت مستقیم صحبت نکنید. برای تغییر رفتار او از شیوه های غیر مستقیم استفاده کنید. در این شیوه به جای اینکه محتوای پیام به صورت مستقیم به مخاطب انتقال داده شود؛ به صورت غیر مستقیم مخاطب در معرض پیام ها قرار می گیرد. 8. زمانی که فرد با مسائل اسلامی آشنا می‌شود، رفتارهای نادرست در او کاهش پیدا می‌کند، بنابراین سعی کنید او را معارف ناب اسلامی آشنا کنید. فردی که خدا را روزی رسان می‌داند نسبت به همسر خود در مسائل اقتصادی در سخت گیری نمی‌کند. 9.در زمینه مسائل اختلافی خود با او صحبت کنید و سعی کنید در این مورد به نتیجه برسید. به او بگوئید زمانی که زن و شوهر در زمینه موضوعی با هم اختلاف پیدا می کنند، به هیچ عنوان نباید این اختلاف به تمام ابعاد زندگی آنان کشیده شود. 10. در مورد درآمد خانواده و نحوه هزینه‌ آن با شوهرتان به توافق برسید. 11. برای تغییر رفتار او دعا کنید.
در ادامه روایتی در زمینه سخاوت مرد در زندگی و رسیدگی به فرزند و همسر  یادآور می شویم: امام سجاد (علیه السلام) فرموده اند :
دوست دارم پولی داشته ، وارد بازار شوم و از قصابی گوشتی بخرم و برای همسر و عائله ام ببرم. من این کار را از آزاد کردن بنده در راه خداوند تبارک و تعالی بیشتر دوست دارم.
بحار ج 46 ص 66 به نقل از کافی ج 2 ص 12 به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام ، شرح نراقی.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:

روش ارتباط موثر با شوهر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.