ناشناس

لطفا راهی را بگویید که من بتوانم تغییری در همسرم ایجاد کنم"

سلام.من چند سالی هست که عروس خاله ام شده ام .در این چند سال هیچ بی احترامی و کوتاهی در حق خانواده همسرم نکردم ولی جواب محبت من فقط کم احترامی و بی محلی بوده است هر وقت هم با همسرم در این باره حرف میزنم او فقط توجیه میکند و من را مقصر میداند او بسیار طرفدار خانواده اش است و دهن بین است در حق خوده همسرم هم بی انصافی میکنن و پسر کوچکتر را عزت میگذارند .لطفا راهی را بگویید که من بتوانم تغییری در همسرم ایجاد کنم تا کمی مستقل باشد چون ایراد و مشکل از همسرم هست.ممنونم
جمعه، 10 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

لطفا راهی را بگویید که من بتوانم تغییری در همسرم ایجاد کنم"

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 30 ساله )

سلام.من چند سالی هست که عروس خاله ام شده ام .در این چند سال هیچ بی احترامی و کوتاهی در حق خانواده همسرم نکردم ولی جواب محبت من فقط کم احترامی و بی محلی بوده است هر وقت هم با همسرم در این باره حرف میزنم او فقط توجیه میکند و من را مقصر میداند او بسیار طرفدار خانواده اش است و دهن بین است در حق خوده همسرم هم بی انصافی میکنن و پسر کوچکتر را عزت میگذارند .لطفا راهی را بگویید که من بتوانم تغییری در همسرم ایجاد کنم تا کمی مستقل باشد چون ایراد و مشکل از همسرم هست.ممنونم


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»
خواهر محترم! حرف‌ها و برخوردهای زیادی را شنیده و تحمل کرده‌اید ولی آنچه شما در این زندگی نگه داشته علاقه به همسرتان است و اتفاقا خودتان هم خوب متوجه شده اید که شاه کلید اصلاح روابط شما و خانواده ی همسرتان ابتدا تغییر همسرتان است و این مهم فقط با جلسات گفتگو با همسرتان در موقعیت های خوب و صمیمانه میسر می شود.
اما نکته اولیه و مهمی که در رابطه شما با خانوادة شوهر بسیار مهم و حیاتی است رعایت میزان و حد این رابطه است. نباید اجازه دهید این رابطه حالت افراطی و زیاده روی پیدا کند. البته بی احترامی ممنوع است و باید در عین جرأت و احترام برخورد کنید تا رفتارها تغییر کند.
بهترین نوع تعامل عروس با خانواده شوهر حفظ احترام و فاصله‌هاست، احترام گذاشتن به اصول ارتباطی و پرهیز از صمیمی شدن بیش از اندازه است تا از دخالت خانواده‌ شوهر و کینه کدورت‌های احتمالی جلوگیری شود. اگر آنها رفتار نادرستی با شما دارند، طبیعتاً شما نمی توانید مقابله به مثل کنید و یا شما تا ابد نمی‌توانید با خانواده شوهرتان به دشمنی برخیزید و یا به مقابله با آنان بپردازید و یا این بخش از وجود شوهرتان را از وجودش جدا کنید و مانع ارتباط و یا تعامل شوهرتان با خانواده‌اش شوید، پس هوشمندانه و هوشیارانه با خانواده شوهرتان رفتار کنید و بکوشید به جای حساسیت‌های افراطی با آنها و یا دشمنی با آنها تعامل نیکوی و مطلوبی داشته باشید و در همه حال حرمت و احترام آنها را نگه دارید، این طوری آنها نیز متقابلاً به شما احترام می‌کنند و حتی اگر در صدد دشمنی بربیایند، در ظاهر ناچارند اظهار دوستی کنند؛ همین مسئله از بسیاری از ناراحتی‌ها و کینه کدورت‌ها می‌کاهد.
این نکته را بدانید اخلاقاً هر چقدر شما به خانواده شوهرتان نیکی کنید و ارتباط تان را همچنان با آنها ادامه دهید، مأجور خواهید بود و در حقیقت نیکی به خانواده شوهر نوعی نیکی به خود شوهرتان تلقی می شود که در افزایش صفا و صمیمیت بین شما نقش دارد.
هرگز نباید از آنها توقع داشته باشید که دائماً به شما احترام کنند. همین که شما به اصول ارتباطی پایبند هستید و احترام آنها را نگه می دارید، کافی است.
البته اگر خدای ناکرده آنها با شما به بدی هم رفتار کردند و یا دچار خطا شدند باز ادب اسلامی همواره اقتضا می‌کند که شما با خانواده شوهرتان و دیگر انسان‌ها حتی اگر با شما به بدی رفتار نمودند، خوش‌رفتار و با محبت باشید تا به‌تدریج در دل آنها نفوذ کنید و سبب اصلاح سوء رفتار آنها شوید. ضمن اینکه شما با این کار موجبات خشنودی و رضایت خالق آفرینش را فراهم می‌آورید و تمام آثار ارزشمند و مثبت رفتار پسندیده را برای خویش جلب می‌نمایید.
حتی لازم نیست دائم به همسرتان شکایت کنید بلکه سفارش می کنیم مساول را کم کم به همسرتان بیاموزید و او را روشن تر کنید. این نوع رفتار نباید منجر به دلشکستگی یا دلخوری شود بلکه در عین جرأت باید احترام را حفظ نمایید.
 در حال حاضر و در موقعیتی که شما با آن روبرو هستید باید گفت برخورد صحیح با همسر نخستین و مهم‌ترین گام به سوی برخورد صحیح با خانواده اوست. سعی کنید پیوند میان او و خانواده‌اش را درک کنید و از او بخواهید در این پیوند پایدار باشد. یادتان باشد خانواده همسرتان برای او مانند خانواده شما برای خودتان است.
- نیش و کنایه را با لبخند پاسخ بدهید
کمی طنز داشتن برای بهتر شدن رابطه با خانواده همسر و بویژه مادرشوهرتان می‌تواند خیلی موثر باشد. اگر کنایه‌ای به شما می زنند سعی کنید با کمی لبخند و طنز آن را با شوخی رد کنید. عصبانیت اوضاع را بدتر می‌کند. لبخند زدن در جواب کنایه‌هایی که می‌شنوید باعث می‌شود کنایه‌ها کمتر شود.
- به خانواده همسرتان احترام بگذارید
به خانواده همسرتان به چشم کسانی بنگرید که می‌توانند دوست شما باشند. حتی اگر زیاد شما را دوست ندارند کاری نکنید که ارتباط‌تان بدتر شود. هرگز با آنها با لحن بد صحبت و به آنها توهین نکنید. به آنها علاقه نشان بدهید و به حرف‌شان گوش کنید. ناراحتی‌ها آرام آرام از بین می‌روند.
- حرف‌تان را روشن و واضح بزنید
اگر می‌بینید خانواده همسر با شما مشکل دارند و به شما اجحاف می‌کنند رو در رو مشکل‌تان را به آنها بگویید. سعی نکنید حرف‌تان را از طریق شخص دیگری به گوش آنها برسانید. بکوشید پیش از این که دیر بشود مشکل را رک و راست به آنها بگویید.
- مهربانی و محبت از هر چیزی موثرتر است
با مهربانی سخت‌ترین دل‌ها هم نرم می‌شوند. از هر موقعیتی برای نشان دادن محبت‌تان به خانواده همسرتان استفاده کنید. به آنها نشان بدهید که شما هم مانند فرزندشان نگران آنها هستید. هرگاه توانستید به آنها کمک کنید. اگر بیمار هستند از آنها نگه‌داری کنید و اگر در مسافرت‌هستند از خانه شان مواظبت کنید. کم کم محبت در وجود هر دو طرف جوانه خواهد زد.
- خودتان باشید
تا آنجا که می‌توانید به خانواده همسرتان محبت کنید و به آنها احترام بگذارید ولی به خاطر آنها خودتان را عوض نکنید. همیشه الویت‌های‌تان را حفظ کنید. یادتان باشد مجبور نیستید به خاطر خانواده همسرتان خودتان را عوض کنید مگر این که برای شما فایده‌ای داشته باشد. اگر به خودتان و تصمیم‌های‌تان احترام بگذارید مردم به شما احترام خواهند گذاشت.
- با تجربه و بالغ باشید
ساختن با خانواده همسر به بلوغ فراوانی نیاز دارد. باید بپذیرید آنها پدر و مادر شما نیستند پس همیشه کمی فاصله بین شما وجود خواهد داشت. هنگام برخورد با خانواده همسرتان سعی کنید خودتان را به جای ‌آنها بگذارید. به جای شکایت از این که چرا به شما تبعیض می شود از غریزه‌‌تان کمک بگیرید و هوشمندانه رفتار کنید.
- بعضی رفتارها را بپذیرید و از توقعاتتان کم کنید
این مطلب را مرتب به خودتان بگویید و به خودتان بقبولانید که هر کس یک عقیده و سلیقه ای دارد که گرچه من قبولش نداشته باشم اما برای خودش قابل احترام است، بنابراین اگر خانوادة شوهرتان شما حرفی میزنند یا توقعی دارند که باعث ناراحتی شما می شود، شما بگویید به هر دلیل عقیدة شان این است و عقیده هر کس هم محترم است و من نباید اعتراض کنم که چرا این طور فکر می کنند.
به هر حال سعی کنید تا می توانید با گفتگوی صمیمانه همسرتان را توجیه نمایید تا رفتارش را اصلاح کند و در مقابل خانواده اش بیشتر برای شما ارزش قائل باشد. این تغییرات به تدریج اتفاق می افتد.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:
چگونه اخلاق همسرمان را مدیریت کنیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.