ناشناس

مسئولیت فرزند در قبال والدین چیست؟

باسلام از سن ۱۵ سالگی بافوت پدرم تامین مخارج خانواده (مادرم و خواهرم)به عهده من قرار گرفت با گذشت ۱۳ سال فعالیت در بازار کار هنوز هیچگونه پس اندازی ندارم و تمام درامدم را صرف رفع نیازهای خانواده میکنم. امسال تصمیم گرفتم با مدیریت درامد و هزینه های منزل حداقل پس اندازی برای پرداخت رهن کامل منزل مادر داشته باشم تا حداقل ایشان را از پرداحت کرایه خانه معاف کنم و خودم نیز بتوانم حداقل پس اندازی بابت هزینه های ازدواج داشته باشم. اگر بخواهم در شرایط فعلی ازدواج کنم به صورت منطقی درامد من کفاف تامین حداقل نیازهای زندگی مادرم و هزینه های ازدواج رانمیدهد. گمان من طی سال های گذشته این بوده که من فقط درقبال انچه خداوند به من امانت داده اعم از حیات جسم سالم ونیرویی برای کار و درامدی که دارم و... موظف به انجام وظیفه هستم و حمایت از مادرم را به حکم ایات قران کریم وظیفه شرعی خودم میدانستم . ایا نوع تفکر من درباره عدم پس انداز و صرف هزینه برای ازدواج در شرایطی که مادرم به تمام انچه که من کسب کرده بودم نیاز داشته ازجانب خداوند بوده یا اینکه قول شیطان بوده ؟ ایا اینکه این نوع هزینه کردن ها را پس اندازی در حساب خداوند میدانم و این پس انداز را به پس انداز در جیب بانک ها ترجیح میدم حق است ؟ ایا تاخیر من در امر ازدواج تا تامین مخارج اولیه ازدواج و همچنین ایجاد شرایطی که مادرم با ازدواج در سختی نیفتد تفکری الهی ست یا القای شیطان ؟ از اینکه بادقت مطالب فوق رامطالعه نموده و باصبر وحوصله پاسخ می دهید متشکرم. درپناه خداباشید.
جمعه، 24 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مسئولیت فرزند در قبال والدین چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 28 ساله )

باسلام
از سن ۱۵ سالگی بافوت پدرم تامین مخارج خانواده (مادرم و خواهرم)به عهده من قرار گرفت
با گذشت ۱۳ سال فعالیت در بازار کار هنوز هیچگونه پس اندازی ندارم و تمام درامدم را صرف رفع نیازهای خانواده میکنم.
امسال تصمیم گرفتم با مدیریت درامد و هزینه های منزل حداقل پس اندازی برای پرداخت رهن کامل منزل مادر داشته باشم تا حداقل ایشان را از پرداحت کرایه خانه معاف کنم و خودم نیز بتوانم حداقل پس اندازی بابت هزینه های ازدواج داشته باشم.
اگر بخواهم در شرایط فعلی ازدواج کنم به صورت منطقی درامد من کفاف تامین حداقل نیازهای زندگی مادرم و هزینه های ازدواج رانمیدهد.
گمان من طی سال های گذشته این بوده که من فقط درقبال انچه خداوند به من امانت داده اعم از حیات جسم سالم ونیرویی برای کار و درامدی که دارم و... موظف به انجام وظیفه هستم و حمایت از مادرم را به حکم ایات قران کریم وظیفه شرعی خودم میدانستم .
ایا نوع تفکر من درباره عدم پس انداز و صرف هزینه برای ازدواج در شرایطی که مادرم به تمام انچه که من کسب کرده بودم نیاز داشته ازجانب خداوند بوده یا اینکه قول شیطان بوده ؟
ایا اینکه این نوع هزینه کردن ها را پس اندازی در حساب خداوند میدانم و این پس انداز را به پس انداز در جیب بانک ها ترجیح میدم حق است ؟
ایا تاخیر من در امر ازدواج تا تامین مخارج اولیه ازدواج و همچنین ایجاد شرایطی که مادرم با ازدواج در سختی نیفتد تفکری الهی ست یا القای شیطان ؟
از اینکه بادقت مطالب فوق رامطالعه نموده و باصبر وحوصله پاسخ می دهید متشکرم.
درپناه خداباشید.


مشاور: سجاد علیدوست

سلام و عرض ادب و احترام
دوست عزیز شرایط شما رو به خوبی درک میکنم. و این حس مسئولیت پذیری شما نسبت به مادر و خواهر ستودنی است. تعداد زیادی از جوانان امروزه قبل از ازدواج یا برای به دست آوردن شرایط بهتری برای زندگی و یا برای تامین معاش خانواده خود مشغول کار هستند و کسب درآمد میکنند. گاهی  این تلاش برای کسب درآمد  پیش از ازدواج با هدف تامین احتیاجات خود یا خانواده به علت حضور نداشتن یکی از والدین مخصوصا پدر، بازنشستگی والدین، فوت،طلاق و ... انجام می گیرد. همون طور که فرمودید شما نیز در این شرایط قرار دارید و بخش زیادی از درآمد صرف هزینه های جاری زندگی میشود. به این نکته هم‌باید توجه داشته باشید که مشغول شدن به کار برای شما مزایای بسیاری از جمله آشنایی با بازار کار و مهارت های کسب درآمد، پیشرفت اقتصادی، بهبود مهارت های ارتباطی و اجتماعی و دستیابی به استقلال مالی را در داشته است.
با تمام این موارد فوق که از مزایای کار گفته شد، با گذر زمان و رسیدن سن ازدواج یک مشکل اساسی پیش آمده و آن هم نبود سرمایه ای برای ازدواج میباشد. در نظر داشته باشید تمامی نیازهای ما از جمله فرهنگی، اقتصادی، رفاهی، عاطفی و... دارای اهمیت هستند. بنابراین با نادیده گرفتن و یا حذف هر یک از نیازها کمکی به بهتر شدن اوضاع نخواهید کرد. شما باید هم به فکر حال و آینده ی خود باشید و هم به فکر ازدواج و تشکیل خانواده. این که شما به فکر آینده خانواده تان هستید ارزشمند و قابل تحسین است. این غیرت شما را هم دین تایید میکند و هم عرف و عقل. اما همان طور که دیگر دوستان و آشنایان شما حق این را داشتند که ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند شما نیز این حق را دارید. همان دین و عقلی که رسیدگی و تکفل مادر و خواهر شما را وظیفه ی شما دانسته و این کار را تایید مینماید، ازدواج را هم تکلیف شما کرده و در هر شرایطی متناسب با فرد ازدواج سالم را تکلیف نموده است. ازدواج نیز بخشی از زندگی فرد را در برمی گیرد. شرایطی را در نظر بگیرید که تنها شده اید و از طرفی سن تان نیز بالا رفته است، با مشکلات آن روزها چه میکنید؟
شما باید از سال ها قبل فکر این روز ها میبودید و حل مساله میکردید. الآن هم خیلی دیر نیست و مسائل قابل حل هستند. برای ایجاد تغییر در شرایط زندگی نیاز به برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه دارید. پس با این بهانه که همه چیز را یک جا نمی توانید حل کنید، صورت مسئله را پاک نکنید و با تعیین جایگاه و درجه اهمیت هریک از مسائل به راحتی می توانید برای ایجاد تغییر و بهبود شرایط اقدام کنید. در صورتی که با ازدواج شما، شرایط اقتصادی خانواده تان به خطر می افتد، شما باید تمهیداتی را برای تامین اقتصادی خانواده در نظر بگیرید. آموزش اشتغال در خانه و راه اندازی کسب و کارهای کوچک خانگی می تواند نیازهای شما و خانواده تان را در آینده نیز تامین کند. به فکر این باشید که چگونه میتوانید هزینه ها را کاهش دهید و یا درآمد خود را افزایش دهید. امروزه کار های خانگی رونق زیادی گرفته است.شما در این زمینه با یک مشاور شغلی مشورت کنید. و با ت کل بر خدا یا کار خود را گسترش دهید و یا کار در منزل را با کمک مادر و خواهر خود شروع نمایید. ازدواج شما که نان آور محسوب می شوید با آماده کردن شرایط و پیش بینی صحیح، مشکلی را در روند زندگی خانواده ایجاد نخواهد کرد. چه بسا پس از ازدواج انگیزه های بیش تری برای ادامه راه بیابید. و همچنین رزی و برکت شما افزایش پیدا کند. خداوند در قرآن وعده داده است که به دلیل مشکلات مالی از ازدواج تفره نروید و خداوند روزی رسان میباشد. منطقی نخواهد بود تصمیم بگیرید از تشکیل زندگی چشم پوشی کنید. خوب است با توکل به رحمت الهی پیش بروید. ضرب المثلی هست که می گوید: خدا گر ببندد ز حکمت دری، ز رحمت گشاید در دیگری. در هر کاری خداوند حرکت اولیه را به عهده ی خود ما قرار داده است و برکت آن کار را خود به عهده گرفته است. شما به خدا توکل کنید تلاش خود را در این زمینه داشته باشید. اگر از ازدواج صرف نظر کنید قطعا همین مادر و خواهر در آینده از وجود خود احساس شرمساری میکنند و خود را عامل تنها ماندن شما میدانتد.  فردی را برای زندگی انتخاب کنید که با شرایط شما سازگار باشد و توقعات نابه جا مطالبه نکند. بهتر است دست از بلند پروازی بردارید و سراغ دختری بروید که با توجه به شرایط کنونی شما و شرایط موردنظرتان در آینده نیز راضی باشد. انتخاب همسر مناسب قطعا راه را برای بسیاری از مشکلاتی که فکر میکنید ایجاد میشود مسدود میکند.
و من الله توفیق.

بیشتر بخوانید:
وظایف فرزندان نسبت به والدین



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.