ناشناس

آیا پیامبری(نبوت) محمد واقعی است؟ و تنها دین نزد خداوند اسلام است؟

آیا پیامبری(نبوت) محمد واقعی است؟ و تنها دین نزد خداوند اسلام است؟
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

آیا پیامبری(نبوت) محمد واقعی است؟ و تنها دین نزد خداوند اسلام است؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

آیا پیامبری(نبوت) محمد واقعی است؟ و تنها دین نزد خداوند اسلام است؟


مشاور: محمد علی رضایی

با سلام و احترام
پرسشگر گرامی: علاوه بر بشارت و خبر انبیاء پیشین از جمله بشارت های حضرت عیسی و موسی (ع) برحقانیت نبوت پیامبر (ص)  در توارت .و انجیل از جمله راه هایی که می توان  برحقانیت نبوت پیامبر (ص) از طرف خدا  اشاره کرد از راه معجزه است پـیامبر اسلام دو گونه معجزه داشته و دارد؛ یکى معجزات موقت، دوم معجزه جاویدان که قرآن کریم مى باشد.
 الف. معجزات موقتى پیامبر اسلام (ص): در روایات و اخبار رسیده از ائمه (ع) و غیر آنان، معجزات گوناگونى از پیامبر گـرامى اسلام (ص) نقل شده است. آن حضرت غیر از قرآن کریم، معجزات دیـگـرى نیز داشته است؛ مانند شق القمر، اطاعت جمادات و نباتات از ایشان و سخن گفتن آنها با آن حضرت، خبردادن حیوانات به حقانیت آن حضرت، و خبر دادن از غیب و غیره.
ب. اعجاز قرآن : که از چند جهت قابل ارزیابی است، نخست امّى بودن پیامبر اسلام (ص )  پیالمبری که سواد خواندن نداشته کتاب فصیحی را اورده که تمام دانشمندتان را به حیرت وا داشته است قرآن بیش از 1400 سال است، منکران خود را به هم‌آوردی و مبازه طلبیده است، اما همه منکران به جای تحدی با قرآن و آوردن مثل قرآن از میدان مناظره فرار کرده‌اند، در این‌جا به تعدادی از آیات تحدی اشاره می‌کنیم:
1. «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً [اسراء/ ۸۸] بگو اگر جن و انس اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد، هرچند یکدیگر را در این کار کمک کنند.»
2. «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ [یونس/ ۸۸ ] آیا آن‎ها می‎گویند: او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است؟ بگو: اگر راست می‎گویید، یک سوره همانند آن بیاورید، و غیر از خدا هر کس را می‎توانید (به یاری) طلبید!»
3. «وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ [بقره/ ۲۳-۲۴] و اگر درباره آن چه بر بنده خود (پیامبر) نازل کرده‎ایم شک و تردیدی دارید، (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید، و گواهان خود را ـ غیر خدا ـ فرا خوانید اگر راست می‎گویید.»
از این آیات به خوبی استفاده می‎شود که ابعاد اعجاز قرآن بسیار فراگیرتر از فصاحت و بلاغت بوده و از جهات مختلف علمی، اخبار غیبی، زیبایی، معنوی، اصول اندیشه و ... در نهایت اعجاز قرارا دارد.
در حقانیت (نبوت) پیامبر اسلام همین بس که بیش از چهارده قرن تحدی یا همان هم‌آورد طلبی قرآن و عجز منکران‌ از آوردن مثل آن، برای هر انسانی اطمینان به وحیانی بودن قرآن  توسط پیامبر آمده و اثبات کننده نبوت حضرت است حاصل می‌شود.
 معنى این " إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ" این است که آیین حقیقى در پیشگاه خدا همان تسلیم در برابر فرمان حضرت حق بودن است، و در واقع روح دین در هر عصر و زمان چیزى جز تسلیم در برابر حق نبوده و نخواهد بود، منتها از آنجا که آیین پیامبر اسلام، آخرین و برترین آیینها است نام اسلام براى آن انتخاب شده است و گر نه از یک نظر همه ادیان الهى، اسلام است، (تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 471)
اصول ادیان آسمانى نیز یکى است هر چند با تکامل جامعه بشرى، خداوند ادیان کامل‏ترى را براى آنها فرستاده تا به مرحله نهایى تکامل که دین خاتم پیامبران، پیامبر اسلام ص است رسیده. ادیان آسمانى همواره با مدارک روشن و معجزات انبیاء همراه بوده و براى حقیقت‏جویان ابهامى باقى نمى‏گذاشته، مثلا پیامبر اسلام ص علاوه بر معجزات آشکار، از جمله قرآن مجید و دلایل روشنى که در متن این آیین آمده، اوصاف و مشخصاتش در کتب آسمانى پیشین که بخش ‏هایى از آن در دست یهود و نصارى وجود داشت بیان شده بود و به همین دلیل دانشمندان آنها قبل از ظهور او بشارت ظهورش را با شوق و تاکید فراوان مى‏دادند، اما همین که مبعوث شد چون منافع خود را در خطر مى‏دیدند از روى طغیان و ظلم و حسد همه رانادیده گرفتند.
موفق و پیروز باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.