ناشناس

مشاوره خانواده: همسرم حرف مادرش روش خیلی تأثیر میذاره،نگرانم.چیکار کنم؟

ممنون از پاسخی که بهم دادین بله درسته مادر همسرم سی سال بچه اش رو بزرگ کرده و همبشه کنارش بوده ولی دلیل نمیشه که همیشه نگاهش همه حا به مادرش باشه و همه حا به مادرش نگاه کنه به مادرش بگه و وقتی میخنده به مادرش نکاه کنه و یا هر جایی از خونه باشه نگاهشو برمیگردونه و به مادرش نکاه میکنه و مادرشم بلعکس همینطوره و وقتی من کنارشم موقع صحبت و خندیدن اصلا نگاه نمیکنه ! یا بعضی اوقات پیش اومده در حضور من که کنار همسرم هستم ایشون پاهاش رو به پای مادرش میزنه وقتی مادرش کنارش نشسته.من میدونم مادرش براش مهمه و من هم مادرشونو دوست دارم خب این وابستگی نباید رفع شه و باید اینطوری بمونه؟ میخوام بهم بگین چه کاری میتونم بکنم برای کمرنگ تر شدن وابستگی! بجز اون مسئله ای که مطرح کردم که پدرشوهرم خیلی توی خونه نبودن چه چیز دیگه ای باعث این وابستگی میشه؟! حتی چیزای پیش و پا افتاده رو با جزییات کامل به مادرش میگه و با من اینطوری نیست و حتی اگه با مادرش قهر هم باسه موقعی که آشتی میکنن همه چی رو به مادرش گزارش میده که چی شد و چی نشد این مسئله خیلی منو نگران میکنه و حرف مادرش روش خیلی تأثیر میذاره اگه بتونین راهنماییم کنین ممنون میشم. ما امکان این رو که دور از خانواده همسرم زندگی کنیم رو نداریم .
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره خانواده: همسرم حرف مادرش روش خیلی تأثیر میذاره،نگرانم.چیکار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 25 ساله )

ممنون از پاسخی که بهم دادین
بله درسته مادر همسرم سی سال بچه اش رو بزرگ کرده و همبشه کنارش بوده ولی دلیل نمیشه که همیشه نگاهش همه حا به مادرش باشه و همه حا به مادرش نگاه کنه به مادرش بگه و وقتی میخنده به مادرش نکاه کنه و یا هر جایی از خونه باشه نگاهشو برمیگردونه و به مادرش نکاه میکنه و مادرشم بلعکس همینطوره و وقتی من کنارشم موقع صحبت و خندیدن اصلا نگاه نمیکنه ! یا بعضی اوقات پیش اومده در حضور من که کنار همسرم هستم ایشون پاهاش رو به پای مادرش میزنه وقتی مادرش کنارش نشسته.من میدونم مادرش براش مهمه و من هم مادرشونو دوست دارم خب این وابستگی نباید رفع شه و باید اینطوری بمونه؟ میخوام بهم بگین چه کاری میتونم بکنم برای کمرنگ تر شدن وابستگی!
بجز اون مسئله ای که مطرح کردم که پدرشوهرم خیلی توی خونه نبودن چه چیز دیگه ای باعث این وابستگی میشه؟!
حتی چیزای پیش و پا افتاده رو با جزییات کامل به مادرش میگه و با من اینطوری نیست و حتی اگه با مادرش قهر هم باسه موقعی که آشتی میکنن همه چی رو به مادرش گزارش میده که چی شد و چی نشد این مسئله خیلی منو نگران میکنه و حرف مادرش روش خیلی تأثیر میذاره اگه بتونین راهنماییم کنین ممنون میشم.
ما امکان این رو که دور از خانواده همسرم زندگی کنیم رو نداریم .


مشاور: علی محمد صالحی

با عرض سلام و احترام مجدد.
من هم خدمتتتون گفتم با وجود اینکه مادر همسر شما برای فرزندش زحمت زیادی کشیده و حق بزرگی به گردنش داره ولی باز هم دلیل نمیشه که همسرتون به شما کم توجهی کنه یا با شما صحبت نکنه، و در واقع این حس شما نسبت به شوهرتون که دوست دارید به شما هم توجه کنه یکی بخاطر حس تملکی هست که نسبت به همسرتون دارید و یکی هم بخاطر احساس نیاز به توجهی هست که هر انسانی به نزدیکانش بخصوص همسرش داره و میخواد همسرش به او توجه کنه، که کاملا طبیعی و قابل درکه. اما راجع به علت های وابستگی همسر شما به مادرش، دلایل متعددی میتونه نقش داشته باشه، مثل عوامل بیولوژیکی و ژنتیکی، تربیت و محیط اجتماعی، اضطراب جدایی در دوران کودکی، بیماری جسمی در طول دوران کودکی یا...، که تنها از طریق بررسی دقیق همسر شما ممکنه که علت دقیق آن مشخص بشه.
به بیان دیگه یک فرد برای اینکه از هر لحاظ بصورت مناسبی رشد کنه و از جهت جسمانی و روانشناختی فرد سالمی باشه باید شرایط برای او فراهم باشه، اما اگه به هر دلیلی این شرایط فراهم نباشه، یا کمبودی باشه مثلا از جهت محیطی بین پدر و مادر اختلافات زیادی باشه، یا کودک بیمار بشه یا امنیت عاطفی نداشته باشه، یا حضور پدر کمرنگ باشه یا...، ممکنه در مسیر رشد کودک به بزرگسالی، مسائل و مشکلاتی پیش بیاد و مثالا فرد به رشد شخصیتی لازم نرسه و مثلا شخصیت وابسته بشه. البته شخصیت وابسته دو نوع میتونه داشته باشه، یک نوع اون بگونه ای هست که فرد به شخص یا افراد دیگه وابستگی داره ولی در حدی نیست که به اون اختلال شخصیت گفته بشه؛ و تعریف دیگه شخصیت وابسته، یک اختلال هست که نشانه های خاص خودش رو داره و از نوع اول بسیار شدیدتره. برخی از علائم اختلال شخصیت وابسته (نوع دوم) این موارد هستند:
  • ترس شدید از جدایی و تنها گذاشته شدن.
  • اجتناب از قبول مسئولیت و تصمیم گیری مستقل.
  • ترس از رها شدن و یا انتقاد نسبت به داشتن نظری مخالف و یا تصمیم گیری.
  • ناتوانی در تصمیم گیری بدون خواستن نظر دیگران، حتی در کوچکترین مسائل.
  • احساس ناراحتی شدید، درماندگی و آسیب پذیری به هنگام پایان یک رابطه.
  • بسیار مطیع، آرام و رام بودن در یک رابطه و اجازه دادن به دیگران در تصمیم گیری از جانب آنها.
به نظر میرسه که همسر شما دچار اختلال شخصیت وابسته نیستند، بلکه تنها به مادرشون وابستگی دارند، مگر اینکه شما تایید کنید که ایشون علائم بالا یا حداقل تعداد قابل توجهی از علائم بالا را دارند که در این صورت میشه اختلال شخصیت وابسته.
در هر صورت اگر ایشون مبتلا به اختلال شخصیت وابسته نباشند، که به احتمال زیاد هم نیستند، باز هم شما میبایست توجه کنید که تغییر ایشون و کمرنگ شدن وابستگیش به مادرش راحت نخواهد بود و شما براحتی موفق به چنین کاری نخواهید شد، خصوصا اگه خود شما بخواید ایشون رو تغییر بدید کار بسیار دشوار و ناممکنی خواهد بود، چون تغییر شخصیت انسانها بسختی اتفاق میافته، مگر اینکه شما از متخصص کمک بخواید و همسر شما هم راضی بشه که به اتفاق هم دیگه نزد روانشناس تشریف ببرید و روانشناس با همسرشما صحبت کنه و اونو به حد تعادل در زمینه وابستگی به خانوادش برسونه. بخاطر همین موضوع من دفعه قبل خدمت شما گفتم که اول سعی کنید این مسئله رو بپذیرید و قبول کنید که همسرتون در کنار ویژگیهای مثبتش این ویژگی منفی هم داره. من یاد این جمله معروف افتادم که میگه: «خدایا به من آرامشی ده تا بپذیرم آنچه را که نمی‏توانم تغییر دهم، دلیری ده تا تغییر دهم آنچه را که می‏توانم تغییر دهم». نکته دیگه در مورد تغییر همسرتون اینه که گفتم از جهت فیزیکی از خانواده همسرتون دور بشید و زندگی مستقلی رو تشکیل بدید که بیان کردید امکانش نیست، ولی در هر صورت در آینده نزدیک یا دور بالاخره شما و همسرتون باید مستقل از اونها زندگی کنید و در اصطلاح روانشناسی خانواده، سیستم مستقلی، جدا از سیستم خانواده قبلی رو تشکیل بدید، و حتی اگه مسئله وابستگی شوهر شما به مادرش هم نبود باز هم لازم بود که شما زندگی و سیستم مستقلی رو تشکیل بدید. حتی اگه امکان اینکه دور از خانواده همسرتون هم زندگی کنید ندارید، باز هم میبایست حداقل زندگی مشترک مستقلی داشته باشید.
موفق و محکم و سربلند باشید

بیشتر بخوانید:
اختلال شخصیت وابسته و ویژگی های آن



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.