ناشناس

مشاوره مذهبی: چرا دعاهایم مستجاب نمی شه؟

با سلام خیلی خیلی تا امیدم هر کاری میکنم یه ذره امید نمیاد تو زندگیم از درسم ک نتیجه نگرفتم از ازدواج هم خواستگار باب دلم نیست از دنیا هیج توقعی ندارم هر چی با ادما خوبم نتیجه بر عکس میگیرم هر چی توکل و توسل میکنم چیزی نمیبینم اگه بگم هر چی تا حالا از خدا خواستمو بعم نداده دروغ نگفتم خیلی از این دنیا متنفرم انقده هم خوب نیستم خدا امتحانم کنه مگه برا هر کاری ک میگن نشد حکمتی توش هست مگه باید حکمتاش برا من باشه خدا جونم خسته شدم کمکم کن ..شما بگید من چکار کنم خسته شدم نای هیچی ندارم ..ارزوی من یه کاره اگه کاری باشه برم مطمئنم حالم خوب میشه اما کار کجا بود همه درها ب روم بسته شده فریاد رسی ندارم ..ادم مذهبی هستم تنها هستم اما برا تنهاییم سراغ هیچکی نمیرم فقط خودمو و خدای خودم به خدا میگم من تنهام یه همدم یه همسر خوب میخام اما بهم نمیده وقتی دعا میکنم خدا جوابمو دوس دارم بده ...راهنماییم کنید
يکشنبه، 17 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره مذهبی: چرا دعاهایم مستجاب نمی شه؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 30 ساله )

با سلام خیلی خیلی تا امیدم هر کاری میکنم یه ذره امید نمیاد تو زندگیم از درسم ک نتیجه نگرفتم از ازدواج هم خواستگار باب دلم نیست از دنیا هیج توقعی ندارم هر چی با ادما خوبم نتیجه بر عکس میگیرم هر چی توکل و توسل میکنم چیزی نمیبینم اگه بگم هر چی تا حالا از خدا خواستمو بعم نداده دروغ نگفتم خیلی از این دنیا متنفرم انقده هم خوب نیستم خدا امتحانم کنه مگه برا هر کاری ک میگن نشد حکمتی توش هست مگه باید حکمتاش برا من باشه خدا جونم خسته شدم کمکم کن ..شما بگید من چکار کنم خسته شدم نای هیچی ندارم ..ارزوی من یه کاره اگه کاری باشه برم مطمئنم حالم خوب میشه اما کار کجا بود همه درها ب روم بسته شده فریاد رسی ندارم ..ادم مذهبی هستم تنها هستم اما برا تنهاییم سراغ هیچکی نمیرم فقط خودمو و خدای خودم به خدا میگم من تنهام یه همدم یه همسر خوب میخام اما بهم نمیده وقتی دعا میکنم خدا جوابمو دوس دارم بده ...راهنماییم کنید


مشاور: محمد علی رضایی

 با سلام و احترام
پرسشگر گرامی:
در بحث ازدواج لازم است درخواست مشاوره‌ی ارسال فرمائید و از مشاوران و روانشناسان سایت راهنمایی بگیرید.
دغدغه‌های حضرت عالی برای مثبت نگری به خداوند متعال و دیندار ماندن بسیار قابل احترام و ارزشمند است، اما قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که زیر بناهای فکری افراد، دیدگاه مثبت فرد در مورد خداوند، جهان هستی، انسان، معاد و... تأثیر مستقیم بر ایمان و پای بندی او به انجام فرائض و اعمال و رفتار او دارد.
علاوه بر آن تقید به حضور بیشتر و صمیمانه در کنار خانواده (به ویژه پدر خانواده) به خصوص در ساعاتی که همه ی اعضاء خانواده حضور دارند که موجب مهر و صمیمیت محیط خانواده می شود و تلاش منطقی در جهت ایجاد زمینه های ازدواج با حضور در مجالس مذهبی زنانه که افارد خیر خواه زمینه وصلت های شایسته را رقم می زنند سفارش می شود.همچنین دعا هایتان را باید با سه عنصر تلاش، تدبیر و تعاون نیز همراه کنید تا قابلیت های حضرت عالی بیشتر نمایان شود و اگر باز به نتیجه نرسیدید از این نکته نیز غافل نباشید که خداوند متعال آن قدر شما را دوست دارد که به این زودی خواسته های (ظاهری شما را که چه بسا خیر شما در ان نیست) را براورده نمی کند تا حضرت عالی را دائما در درکاه عبودیت الهی نگاه دارد، دست از دعا کردن برندارید زیرا به فرموده پیامبر دعا مغز عبودیت است«الدعا مخ العباده»و در حالات خوش معنوی ما را نیز از دعای خیر خود محروم نفرمائید. خداوند متعال دعا هایی که به صلاح بنده نیست را با جایگزین های اخروی والاتر پاسخ مثبت داده و به هدف اجابت می رساند و همیشه این آیه را مد نظر داشته باشید که«عَسَىٰ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ[بقره / 216]چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید ،‌حال آن که خیر شما در آن است ؛ویا چیزی را دوست داشته باشید ،‌حال آن که شر شما در آن است.»
در حدیث قدسى آمده است: برخى از بندگانم، اصلاح نمى‏شوند و ایمانشان را حفظ نمى‏کند مگر غنا و ثروت به گونه‏اى که اگر وضع دیگرى براى آنها رخ دهد، نابودى آنها را به دنبال دارد و برخى دیگر، فقر و تنگدستى به صلاح آنهاست و اگر غیر از آن برایشان مقدّر شود، عامل هلاکت براى آنها خواهد بود. [شرح اسماء الحسنى،  ص 32] اما هرگز این تصور را نکنید که چون: خداوند مصلحت ما را بهتر مى‏داند و آنچه بخواهد مقدّر مى‏کند و قطعاً واقع خواهد شد و دیگر نیازى نیست که من دعا کنم و از خدا بخواهم؟ زیرا تحقق برخى مقدرّات الهى با دعاى بنده و مشروط به دعا کردن است، بدین معنا که اگر بنده دعا کند و بخواهد، مصلحت الهى به عطا کردن تعلق مى‏گیرد و اگر دعا نکند مصلحتى در کار نیست و براى او مقدور نمى‏شود. [دعاها و تهلیلات قرآن، ص 43]
لذا در کتاب اصول کافى چهار معنا براى اجابت بیان شده که عبارتند از: 1. خداوند مطلوبِ دعاکننده را فوراً عطا مى‏کند. 2. خداوند درخواست او را اجابت مى‏کند و مى‏پذیرد ولى به خاطر اینکه دوست دارد صداى او را بشنود، مطلوب او را تا مدتى تأخیر مى‏اندازد. 3. دعاى او را مى‏پذیرد و مستجاب مى‏کند ولى اثرش، پاک کردن و کفاره‏ى گناهان او قرار مى‏گیرد. 4. دعایش را مى‏پذیرد و آن را، ذخیره و توشه قرار مى‏دهد براى آخرت. [الکافى، ج 1، ص 330]
بنابر این معناى اجابت دعا این نیست که دعا فوراً مستجاب شود و آثار آن سریعاً ظاهر گردد و دعاکننده به مطلوب خود برسد چرا که در آیه‏ى 89 از سوره‏ى "یونس" یادآور مى‏شود که خداوند دعاى موسى علیه السلام را مستجاب نمود، و به خاطر مصالحى اثر آن را که نابودى فرعون بود بعد از چهل سال ظاهر و آشکار گردانید.
و گاهى اثر اجابت دعا اینگونه ظاهر مى‏شود که خداوند چند برابر خواسته‏ ى دعاکننده را در آخرت به او مى‏ دهد - به کسى که صلاح خود را نمى‏دانسته - به طورى که وقتى در آخرت عوض مطلوب و خواسته‏ى خود را مشاهده مى‏کند، تمنا مى‏کند که اى کاش هیچ حاجتى از من در دنیا مستجاب نمى‏شد. (تصدیق مى‏کند که دعایش به طور کامل مستجاب شده است). [مرآة العقول، ج 12، صص 5 - 1]
لازم به ذکر است دانشمندان و مفسران اسلامى با استفاده از آیات الهى و روایات معصومین‏ علیهم السلام شرایط و آدابى را براى دعا و دعا کننده بر شمرده ‏اند که با رعایت آنها، دعا مؤثر واقع شده و مستجاب خواهد گردید. در کتاب "دعاها و تهلیلات قرآن" به هفده شرط و آداب دعا اشاره شده است، مانند: معرفت و شناسایى خداوند، هماهنگى بین قلب و زبان دعا کننده، انجام واجبات و ترک محرمات، استغفار از گناهان و صلوات بر محمد صلى الله علیه وآله و آل محمد صلى الله علیه وآله و... مى‏باشد. [دعا و تهلیلات قرآن، ص 15] و نیز مرحوم فیض کاشانى در محجة البیضاء ده شرط را نام برده است؛ و نیز ده شرط دیگر را از کتاب "عدّة الداعى" (علامّه حلى رحمهم الله) نقل کرده است که برخى از آن شرایط عبارتند از: تصمیم در دعا، اجتماع در دعا، اقبال با قلب به سوى خدا، عدم اعتماد بر غیر خدا در حوایج خود و... . [محجة البیضا، ج 1، صص 380 - 301] در مورد روایات مربوط به استجابت قطعى دعا تعابیرى به کار رفته است که ذکر آن خالى از فائده نیست. امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: "میشه دعاها در پشت پرده است؛ یعنى نمى‏تواند آزادانه به پیشگاه الهى راه پیدا کند تا وقتى که مشتمل بر درود بر پیغمبر باشد. [کافى، ج 2، ص 491]
از امام صادق علیه السلام در روایت دیگرى نقل شده که فرمودند: هر گاه کسى از شما خواست دعا کند ابتدا درود بر پیامبر بفرستد زیرا درود بر پیامبر مقبول الهى واقع مى‏شود و خداوند این طور نیست که بعضى از دعا را بپذیرد و بخش دیگر آن را رد کند. [امالى شیخ طوسى، ج 1، ص 157] و در روایت دیگر فرموده است: "علاوه بر آنکه در آغاز، صلوات بفرستد، در پایان دعا بر محمد و آل محمد صلى الله علیه وآله درود بفرستد". [شرح دعاى مکارم الاخلاق، ج 1، ص 9] امام مجتبى علیه السلام مى‏فرماید: اگر کسى مواظب قلبش باشد تا وسوسه‏ ها و خاطراتى که مورد رضاى خدا نیست در آن خطور نکند، من ضامنم که او مستجاب الدّعوة باشد. [کافى، ج 2، ص 67، ح 11]امام صادق علیه السلام فرموده: "قطع امید از غیر خدا کنید تا دلتان به هیچ قدرتى جز خدا تکیه نکند، آنگاه دعا کنید، یقیناً آن مستجاب است". [بحار، ج 72، ص 107] نیز روایت شده که: مظلومى که هیچ پناهگاهى جز خدا ندارد، دعاى او یقیناً مستجاب است. [ حکمت عبادات، صص 220]
موفق و پیروز باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.