ناشناس

مشاوره مذهبی: حکم رهن و اجاره خانه چگونه است؟

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و تحیت یک نفر از اقوام بنده، یکی دو ماه قبل خانه ای را در تهران اجاره کرده است. البته بصورت رهن کامل که در عرف مردم مصطلح می باشد یعنی 70 میلیون تومان بعنوان پول پیش پرداخت کرده و ماهیانه هم مبلغ هزار تومان اجاره که در یک سال می شود 12 هزار تومان اجاره. من به ایشان تذکر دادم که این کار شما مصداق ربا بوده و تصرف شما در این خانه غیرشرعی است و معامله شما باطل می باشد. اما حالا که کار از کار گذشته و ایشان به همراه خانواده در آن خانه ساکن شده اند راه حل چیست که این معامله از حالت ربوی خارج شده و حلال شود؟ اگر صاحبخانه حاضر به عقد اجاره نامه جدید نشد چکار کنیم؟ لطفا طبق فتوای آیت الله سیستانی پاسخ دهید. با تشکر
دوشنبه، 1 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره مذهبی: حکم رهن و اجاره خانه چگونه است؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 30 ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و تحیت
یک نفر از اقوام بنده، یکی دو ماه قبل خانه ای را در تهران اجاره کرده است. البته بصورت رهن کامل که در عرف مردم مصطلح می باشد یعنی 70 میلیون تومان بعنوان پول پیش پرداخت کرده و ماهیانه هم مبلغ هزار تومان اجاره که در یک سال می شود 12 هزار تومان اجاره. من به ایشان تذکر دادم که این کار شما مصداق ربا بوده و تصرف شما در این خانه غیرشرعی است و معامله شما باطل می باشد.
اما حالا که کار از کار گذشته و ایشان به همراه خانواده در آن خانه ساکن شده اند راه حل چیست که این معامله از حالت ربوی خارج شده و حلال شود؟ اگر صاحبخانه حاضر به عقد اجاره نامه جدید نشد چکار کنیم؟
لطفا طبق فتوای آیت الله سیستانی پاسخ دهید.
با تشکر


مشاور: محمد علی رضایی

با سلام واحترام
پرسشگر گرامی:
باید دقت داشته باشید که آنچه که در اجاره معمول است و مقداری پول را به عنوان رهن به مؤجر می دهند، در حقیقت رهن نیست چون در رهن مرتهن (کسی که رهن را قبول می کند) حق تصرف در رهن ندارد در حالی که پولی که به مؤجر می دهند او در آن تصرف می کند. پس این پول را به عنوان قرض الحسنه به مؤجر می دهند. در این صورت (که در حقیقت به عنوان قرض الحسنه است) برای این که موجب ربا و حرمت نشود باید اجاره را به این شکل قرار دهند، که این منزل یا مغازه را به ماهیانه یا سالانه به فلان مبلغ (و لو مبلغ خیلی کم باید مشخص شود) مشروط به این که مستأجر فلان مبلغ را به عنوان قرض الحسنه به مؤجر بدهد؛ اجاره می دهم که در این صورت اجاره صحیح و مشکلی ندارد و گرنه ربا و حرام خواهد شد.[مسائل جدید، ج 1، صص 87 تا 89] اما رهن کامل و بدون تعیین مبلغ اجاره قابل تصحیح نیست و اشکال دارد.
موفق و پیروز باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.