ناشناس

نمی تونم شغل مناسبی پیدا کنم، لطفا راهنماییم کنید.

سلام، من نمیتونم شغل مناسبی پیدا کنم، علاقه و استعداد توی زمینه ی خاصی ندارم، هر چی هم فکر میکنم به هیچ نتیجه ای نمیرسم، لطفا راهنماییم کنید، کلافم دیگه
شنبه، 3 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

نمی تونم شغل مناسبی پیدا کنم، لطفا راهنماییم کنید.

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 29 ساله )

سلام، من نمیتونم شغل مناسبی پیدا کنم، علاقه و استعداد توی زمینه ی خاصی ندارم، هر چی هم فکر میکنم به هیچ نتیجه ای نمیرسم، لطفا راهنماییم کنید، کلافم دیگه


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.
در مورد اشتغال شما ابتدا باید این نکته را متذکر شویم که وضعیت خاص کشور و عدم تعادل بین ورودی های دانشگاه و خروجی های آن از یک طرف و بازار کار از طرف دیگر باعث شده است بسیاری از جوانان همچون شما با چنین مشکلی روبه رو شوند و این مشکلات در کنار برخی مشکلات جانبی دیگر اعم از خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و ... حتی ممکن است باعث غم و اندوه شما شود . با این حال روان شناسان حرف زیبایی دارند که انسان باید خود را با موقعیت و شرایط موجود سازگار سازد. موفقیت و پیروزی هر فردی در گرو آن است که بتواند با همان امکانات، شرایط و موقعیتی که دارد سازگار شود. طبیعی است که تمام آنچه در اطراف انسان است همیشه در اختیار او نیست یعنی طبق خواسته و آرزوی انسان همه چیز فراهم نیست. درصد بسیار اندکی از امکانات و شرایط در اختیار انسان قرار دارد و از طرف دیگر نمی توان به جنگ با محیط و اطراف رفت. این انسان است که باید بتواند خود را با شرایط موجود سازگار کند نه اینکه به جنگ با آن برود و یا در برابر ناملایمات و سختی ها اظهار عجز و ناتوانی کند. مطمئن باشید اگر خوب بیاندیشید و یا خوب مشورت کنید راه های مناسبی برای زندگی بهتر پیدا می شود. آنچه مهم است اینکه تحت هیچ شرایطی خسته نشوید که بی نهایت نیرو و انرژی در شما نهفته است. حضرت علی(ع) می­فرماید: «اتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر» یعنی آیا گمان می کنی تو همین جرم کوچک هستی و حال آنکه در تو یک جهان بزرگ نهفته است. پس در مقابل ناملایمات هرگز احساس ضعف و سستی نکن و به آینده خود بیاندیش و هرگز غم ها و غصه های آینده را به مشکلات کنونی خود اضافه نکن که نه تنها به حل آنها کمک نمی کند؛ بلکه اراده تان را ضعیف و کمتر می کند و توان مقابله را کاهش می دهد.
اما به صورت عملی نیز برای حل مشکل چند راهکار پیشنهاد می شود:
1- بر اساس شرایط وتوانمندیهای خودتان از طریق مجاری و سازمان های ذی ربط برای تقاضای کاراقدام نمایید .
2- تنها به فکر مشاغل دولتی و مانند آن نباشید_ زیرا با توجه به حجم گسترده تقاضا در این خصوص , احتمال دستیابی به آن کمتر است_ بلکه با همفکری و مشورت با افرادی که در زمینه اشتغال موفق بوده اند و با توجه به تواناییهای خودتان و با استفاده از وام های خود اشتغالی و خدماتی مانند آن می توانید کار مناسب و مورد علاقه خود را پیدا کنید .
3- در صورتی که مایل باشید می توانید با مراجعه به مراکز فنی و حرفه ای , حرفه و تخصص مناسب را در زمینه ای که مورد علاقه شما هست پیدا نمایید و به این طریق راه اشتغال خود را هموار سازید .
4- راه دیگر که سهل الوصول است اما کار آن در سطح پایین است تن دادن به کارهایی مانند کارگری وکشاورزی و یا کارهای خدماتی است . بنابراین همه راه ها مسدود نیست و می توان کاری را دست و پا کرد و بیکار نبود و با پشتکار و جدیت به تدریج صاحب سرمایه شد و زندگی خود را اداره کرد. یکی از مشکلاتی که امروز نسل جوان به آن مبتلاست این است که می خواهد هر چه زودتر در کمترین فرصت صاحب سرمایه های کلان شود و همه چیز را در همان اوان زندگی به دست آورد (خانه، ماشین، همسر و درآمد زیاد) و در عین حال حاضر نیست تن به کارهای سخت بدهد و دوست دارد کارهای راحت که فقط با یک تلفن، میز و صندلی و نشستن همه چیز را به دست آورد و متأسفانه افرادی هم در جامعه وجود دارند که از طریق دلالی و کلاهبرداری به سرمایه های بادآورده رسیده اند وجوانان به این افراد نگاه می کنند و می خواهند آنها را الگو قرار دهند در حالی که اینها الگوهای ناسالمی هستند که موجب بسیاری از ناسامانی های اقتصادی جامعه شده اند.
5-روشن است که نوع کار و سود آوری آن براساس نیازها و شرایط محیطی هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت می باشد از این رو با توجه به توانمندی ها و نیازها و شرایط منطقه خود می توانید کاری را که مورد نیاز و احتیاج منطقه خودتان است را شناسایی نمایید که از یک سو نیازهای محل و منطقه خود را برطرف خواهید نمود و از سوی دیگر سود مناسبی را برای شما به همراه خواهد داشت. نمونه های موفقی در زمینه های پرورش ماهی و آبزیان و محصولات گلخانه ای و تولید قارچ و مانند آن را در مناطق مختلف کشور شاهد هستیم که حاصل تلاش و پیگیری و جدیت آنان است البته شروع کردن هر کار جدیدی مشکلات و سختیهای خاص خود را به همراه دارد که با پشتکار و صبر و تلاش می توان به موفقیت دست یافت. در هر حال راه صحیح برای یک جوان این است که اولا امیدوار به زندگی و آینده خود باشد و ثانیا دامن همت بالا زده با جدیت کار و تلاش کند و ثالثا با پشتکار و صبر و تحمل به تدریج به زندگی اقتصادی خود سر وسامانی بدهد و بهتر از همه در همه مراحل زندگی به توانایی هایی که خداوند به او داده اتکا کند و به خداوند توکل نماید تا موفق شود .
موفق و پیروز باشید.

بیشتر بخوانید:

آیا می‌دانید چه شغلی برای شما مناسب تر است ؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.