ناشناس

چه راهکاری برای جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان پیشنهاد می دهید؟

سلام. برادر من ۱۵ سالشه، مچشو گرفتم که سیگار میکشه، میگه از چند سال قبل گاهی میکشه و واسه کنجکاویه، من باهاش کلی حرف زدم و توضیح دادم که کنجکاوی یک باره و چه عاقبتی در انتظارشه. قول داد که تکرار نکنه. اما بعد از سه ماه متوجه شدم دوباره داره سیگار میکشه اونم تو خونه. به والدینم نگفتم هنوز ، چون میدونم دعواش میکنن و اونم در نهایت اینکارو بیرون از خونه انجام میده.بهم بگید چیکار کنم؟
جمعه، 23 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چه راهکاری برای جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوان پیشنهاد می دهید؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 29 ساله )

سلام. برادر من ۱۵ سالشه، مچشو گرفتم که سیگار میکشه، میگه از چند سال قبل گاهی میکشه و واسه کنجکاویه، من باهاش کلی حرف زدم و توضیح دادم که کنجکاوی یک باره و چه عاقبتی در انتظارشه. قول داد که تکرار نکنه. اما بعد از سه ماه متوجه شدم دوباره داره سیگار میکشه اونم تو خونه. به والدینم نگفتم هنوز ، چون میدونم دعواش میکنن و اونم در نهایت اینکارو بیرون از خونه انجام میده.بهم بگید چیکار کنم؟


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما خواهر گرامی. بیان کردید" برادر 15ساله ای دارید که گاهی اوقات سیگار می کشند": با توجه به اینکه برادر شما در دوران نوجوانی هست حس کنجکاوی، استقلال، خود را بزرگ دانستن و عقل کل فرض کردن، ... در او وجود دارد و احساس می کند هیچ آسیبی او را تهدید نمی کند و با چند بار سیگار کشیدن، او معتاد نمی شود.
برای اینکه بتوانید به برادرتان کمک کنید در ابتدا لازم هست عوامل و زمینه هایی را که برادرتان را به سمت کشیدن سیگار سوق داده است را بررسی کنید تا بتوانید با پیدا کردن علت آن، راه حل مناسبی داشته باشید. نکاتی را درباره ی عوامل و نحوه ی برخورد با ایشان خدمتتان عرض می کنم:
- در خانواده هایی که رابطه ی درست و صمیمی میان نوجوان و والدین وجود ندارد، به طور مثال خانواده ها بسیار سهل گیر و یا به شدت محدود کننده اند، و شخصیت نوجوان زیر سوال می رود، سرکشی و نافرمانی در نوجوان افزایش می یابد و یکی از شیوه های سرکشی روی آوردن به سیگار است.
- گاهی اوقات نوجوانان از روی لجبازی با والدین شان به سمت سیگار یا اعتیاد می روند. به طور مثال ممکن است والدینی به فرزندشان زور بگویند یا با گیر دادن های بی مورد، او را بی ارزش کنند، در این صورت نوجوان برای اینکه با والدین مخالفت کند، چون راه این کار را بلد نیست، رفتارهای خود تخریب گرانه از خود نشان می دهد، مثلا سیگار می کشد. با این کار در ذهن خودش پدر و مادرش را تنبیه می کند و می گوید: (اگر فکر می کنی من بد هستم، حالا بد را به شما نشان می دهم).
- به نوجوانتان کمک کنید تا بیاموزد چگونه به راه های جدیدی برای ابراز احساسات و هیجاناتش فکر کند. این کار یکی از راه های پیشگیری از اعتیاد نوجوانان به مصرف سیگار و یا مواد مخدر است. مثلا دریابد وقتی ناراحت و یا عصبانی و مضطرب هست، چه راهکارهایی حال او را بهتر می کند از قبیل صحبت کردن با یک دوست، قدم زدن در پارک، ...
- تلاش برای کاستن فشارهای روانی، تشویق و تقویت به موقع موفقیت ها، فراهم کردن تفریحات سالم و سازنده و درونی کردن ارزشها در پیشگیری از روی آوردن نوجوان به سیگار کشیدن تاثیر زیادی دارند.
- پسرها به خاطر موقعیت خانوادگی خاصی که در آینده دارند و باید مسئول و مدیر یک زندگی شوند، نیاز زیادی به اعتماد به نفس بالا دارند. شما می‌توانید با سپردن کارهای مهم به برادرتان و گفتن این جمله که «من می‌دانم تو به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می‌دهی» اعتماد به ‌نفس ایشان را بالا ببرید و حس مفید بودن را به او القا کنید.
- اگر متوجه شدید که نوجوان شما در خارج از خانه با یک دوست ناباب رفت و آمد و معاشرت دارد نباید به یکباره از او بخواهید که رابطه اش را با او قطع کند به جای آن باید هوشمندانه رفتار کنید.
در این مواقع می توانید از یک بزرگتر و یا شخصی که می دانید با برادر شما رابطه ای خوب دارد و می تواند بر روی او تاثیر گذار باشد بخواهید تا با او صحبت کرده و از او بخواهد که رابطه اش را با فلان دوستش که شما نمی خواهید با او رابطه داشته باشد، قطع کند. چون در این سن، نوجوانان خیلی تحت تاثیر دوستان هستند و به دنبال تایید گرفتن از آن ها.
- برادرتان را ترغیب کنید تا در کارگاه های مهارت های زندگی که در اماکن مختلف مثل مراکز مشاوره، کانون های فرهنگی، ...برگزار می شود شرکت کند با کسب این مهارت ها، یاد می گیرد در مقابل مسائل مختلف زندگی، هیجانی و تکانشی رفتار نکند و بتواند حل مساله داشته باشد و تصمیم گیری درستی کند، مدیریت احساسات و هیجانات را یاد می گیرد و.....
و در نهایت، لازم هست شما بزرگوار با توجه به نکاتی که اشاره کردم درباره ی ویژگی های دوران نوجوانی با والدین خود صحبت کنید تا بتوانند با فراهم کردن محیطی امن و آرام و پرهیز از هر گونه تنش و اضطراب، فضایی را به وجود اورند که سبب پیشگیری از رفتارهای پرخطر در نوجوان شوند.
اگر مشکلاتی همچون افسردگی، ناراحتی و اضطراب در برادرتان مشاهده کردید به روانشناس مراجعه کنید.
موفق و پیروز باشید.

بیشتر بخوانید:
سیگار کشیدن نوجوانان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.