ناشناس

درگیر فکر و خیال زیاد هستم،لطفا کمکم کنید.

سلام متاسفانه من مشکلات زیادی توی زندگیم دارم که نمیدونم کدومشونو بگم :فوق العاده احساساتیم،زودرنج و حساسم همش تو گذشته به سر میبرم و مشکلات مالی که نمیتونم به روانشناس حضوری مراجعه کنم میخوام این مشکل فکر و خیالم حل بشه لطفا کمکم کنید من میخوام واسه خودم خانوم وکیل شم
شنبه، 12 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

درگیر فکر و خیال زیاد هستم،لطفا کمکم کنید.

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 20 ساله )

سلام متاسفانه من مشکلات زیادی توی زندگیم دارم که نمیدونم کدومشونو بگم :فوق العاده احساساتیم،زودرنج و حساسم همش تو گذشته به سر میبرم و مشکلات مالی که نمیتونم به روانشناس حضوری مراجعه کنم میخوام این مشکل فکر و خیالم حل بشه لطفا کمکم کنید من میخوام واسه خودم خانوم وکیل شم


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.
خواهر محترم! زندگی دنیا به اقتضای دنیوی بودن دچار پیچ و خم‌های فراوان و فراز و فرودهای بسیاری است و همه افراد به نحوی در حال پیمودن این پستی و بلندی‌ها هستند و شاید کسی را نتوان یافت که در زندگی خود گرفتار مشکل و گرهی نباشد. گاهی کسی که مشکل مالی و اقتصادی دارد و کسی مشکل خانوادگی و اداری، کسی ممکن است مشکل روحی و عاطفی داشته باشد و کسی مشکل... آنچه مهم است آن که چگونه بتوان این مشکلات را تحلیل کرد و برای حل و رفع آنها اقدام نمود. اگر ما بتوانیم مشکلات را درست و واقع بینانه تحلیل و بررسی نمائیم آن وقت چه بسا آنها را نه تنها مشکل، که رحمت و لطف نیز تلقی کنیم.
به نظر می‌رسد شما با مشکلات متعددی روبرو هستید. مانند زودرنجی، حساسیت، فکر به گذشته و ضعف اعتماد به نفس...
پرداختن به همه این موارد در این نوشتار ممکن نیست و گنجایش آن نیز وجود ندارد ولی به نظر می‌رسد هسته اصلی مشکلات شما افکاری است در مورد گذشته که دائما به ذهن شما وارد می‌شود و شما را درگیر خود می‌کنند و علت اصلی حساسیت و زودرنجی شما هم همین مسأله است. کنترل چنین افکار مزاحمی نیازمند تلاش مستمر و مداوم شماست و نباید پنداشت که با بیان یکى دو نکته همه چیز درست مى‏ شود. ضمن اینکه باید توجه داشته باشید که فکر کردن به گذشته چیزی را تغییر نمی‌دهد، نه شما به گذشته باز می‌گردید و نه تاریخ تکرار خواهد شد. پس چه بهتر است که فقط نیم نگاهی به گذشته داشته باشید و آینده خود را بر این اساس ترسیم نمایید.
اما جهت مقابله با چنین افکار مزاحمی مى‏ توانید از دستورالعمل‌هاى زیر بهره ‏بگیرید و امیدواریم به تدریج از شر آن رهایى یابید:
1ـ از آنجا که معمولاً این افکار به هنگام بیکارى به سراغ فرد مى‏ آید، سعى کنید با یک برنامه ‏ریزى دقیق و حساب شده تمام اوقات شبانه ‏روزى خود را پر کنید و هیچ گاه بیکار نباشید. به مطالعه، نظافت اتاق، کمک به دوستان، ورزش و... مشغول باشید. و هر گاه بیکار شدید خود را به کارى مشغول سازید.
2ـ مطمئن باشید و بدانید که وقتى به چیزى فکر مى‏ کنید به این معنا نیست که آن کار را انجام خواهید داد مثلاً اگر در ذهن و قلبتان به فردى فحش مى‏دهید، به این معنا نیست که آن جمله و کلام زشت و فحش را به زبان جارى خواهید کرد. یعنى فکر کردن در باره موضوعى الزاما به فعل و انجام آن منتهى نمى‏ شود. این مطلب را خودتان مى‏ توانید در طول روز چندین بار مشاهده و لمس کنید و به آن باور کنید.
3ـ در صورتى که به چنین افکارى اهمیت ندهید مطمئن باشید اگر تحمل کنید پس از چندى نهایتا آن را رها خواهید کرد.
هرگاه افکار مزاحم به سراغ شما آمد خود را مشغول کار دیگرى کنید و با ایجاد حواس‏پرتى از آن افکار مزاحم دورى کنید.
5ـ هرگاه این افکار به سراغتان آمد و متوجه شدید، وسط افکار به خود بگویید: «بس است دیگر» و بدین وسیله رشته افکار مزاحم را قطع کرده و به سراغ مطلبى دیگر خواهید رفت.
6- یکی از بهترین راهکارها، بی توجهی است. به عبارت دیگر هر گاه افکار گذشته به ذهنتان رسید سعی کنید به آینده بیشتر توجه کنید و افکار خوب را جایگزین افکار ناسالم نمایید.
7- همواره بدانید که با فکر زیاد در مورد گذشته نمی‌توانید آینده ای موفق بسازید. پس باید افق نگاهتان را صحیح تنظیم کنید.
خواهر محترم! لطفا با اجراى راهکارهاى ارائه شده و گزارش آن به ما، موضوع و حل مشکل را پى‏گیرى نمائید تا ان شاء الله در مکاتبات بعدی راهکارهایی در خصوص زودرنجی و دیگر مشکلات شما که با توضیح بیشتری مطرح خواهید نمود، عرض نماییم.
در پناه قرآن و عترت موفق باشید.

بیشتر بخوانید:
وسواس فکری منفی بافی دارم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما