ناشناس

راه افزایش اعتماد به نفس چیست؟

خیلی اعتماد به نفس پایینی دارم به طوری که همه جرات اینکه دربارم بد بگن رو دارن و خودمم میگم. میخواستم اعتماد به نفسم‌ بره بالا ولی نمیتونم
سه‌شنبه، 15 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

راه افزایش اعتماد به نفس چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 16 ساله )

خیلی اعتماد به نفس پایینی دارم به طوری که همه جرات اینکه دربارم بد بگن رو دارن و خودمم میگم. میخواستم اعتماد به نفسم‌ بره بالا ولی نمیتونم


مشاور: خانم ضیایی

با سلام و ادب خدمت شما پرسشگر گرامی. بیان کردین "اعتماد به نفس پایینی دارید و هم خودتان و هم دیگران، درباره یتان بد می گویند": اعتماد به نفس به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی های خودش باور داشته باشد و عزت نفس، ارزشی است که ما برای خودمان قائل هستیم. ما برای اینکه بتوانیم استعدادها و توانایی هایمان را بالفعل در بیاوریم و حس خوبی نسبت به خود داشته باشیم، باید اعتماد به نفس و عزت نفس داشته باشیم.
برای بالا بردن اعتماد به نفس راهکارهایی خدمتتان عرض می کنم:
- خودتان را به عنوان یک موجود ارزشمند با تمام نقاط قوت و ضعف بپذیرید و دوست داشته باشید تا آرامش را احساس کنید. هر زمان می گویید خودم را دوست دارم! ترس های شما ناپدید می شوند و جرأت شما بیشتر می شود.
- هر چه بیشتر خود را دوست داشته و به خود احترام بگذارید، دیگران نیز بیشتر به شما احترام گذاشته و دوست تان خواهند داشت و به خودشان اجازه ی توهین نمی دهند. بنابراین یکی از دلایلی که باعث شده دیگران درباره ی شما بد بگویند این هست که شما به خودتان به عنوان انسانی ارزشمند، احترام نمیزارید.
- با افزایش عزت نفس، نیاز به تایید و ترس از قضاوت دیگران کمتر می شود. برای افزایش عزت نفس باید خودگویی های مثبت را تقویت کرد. برای این کار می توانید از عبارت های زیر استفاده کنید:
خودم را به همین شکلی که هستم قبول دارم. من ارزشمند هستم و مجبور نیستم این را به کسی ثابت کنم. من به خودم اطمینان دارم که می‌توانم به هدف‌هایم برسم. من شایسته احترام دیگران هستم.
- این کلمات "من خودم را با وجود بعضی نقایصم دوست دارم!" آن قدر قدرتمند و مثبت هستند که ذهن و ضمیر نیمه هشیار شما بی درنگ آن را مثل یک دستور می پذیرد. آن ها بی درنگ بر افکار، احساسات و نظرات شما تاثیر می گذارند. احساس بهتری درباره خود پیدا می کنید و در نتیجه قضاوت دیگران کمتر باعث دلخوری شما می شود.
- با افراد مثبت نشست و برخاست کنید.گاهی اوقات بودن در جمع افرادی که از خودتان هم دلسردتر و افسرده تر هستند، بیشتر به ضررتان خواهد بود. سعی کنید با افرادی مراوده کنید که می توانند شما را باانگیزه و شاد کنند. اگر دور و اطرافتان را از دوستان نزدیک و خانواده پر کنید که شما را قبول دارند، و به شما بازخورد مثبت می دهند، سبب می شود که شما هم خودتان را قبول داشته باشید
- هر وقت احساس کمبود اعتماد به نفس کردید، به این فکر کنید که چرا به توانایی های خود شک دارید.
آیا با افکار منفی رو به رو هستید؟ یک اتفاق یا اظهار نظر منفی باعث شده که شما همچین باوری نسبت به توانمندی هایتان داشته باشید؟ خودتان را با بقیه‌ی آدم ها مقایسه می‌کنید؟ از شکست می ترسید؟
- شما می توانید برای شناسایی افکار و کنترل آن ها، روزانه یاداداشت هایی از افکاری که باعث ناراحتی شما می شود را داشته باشید "من فکر میکنم………… بنابراین احساس میکنم……" بعد از مدتی به یک خودآگاهی ازخود دست پیدا می کنید. مثلا من فکر می کنم از عهده ی این کار بر نمیام بنابراین احساس ناراحتی می کنم.
- فهرستی از کارهایی که انجام داده اید و در آن ها موفق بوده اید تهیه کنید.سعی کنید روی کارهایی که در آن موفق بوده اید متمرکز شوید. یادآوری و مرور فعالیت ها و توانمندی های موفقیت آمیز می تواند باور "من می توانم" را در شما تقویت کند. و همچنین تقاط ضعف خود را پیدا کنید و با بهبود و پیشرفت آن ها، در جهت رسیدن به اهداف خود گام بردارید.
- بدن آینه‌ی ذهن است، پس تغییر بدنتان به یک حالت با اعتماد به نفس، نتایج شگفت‌انگیزی خواهد سرتان را بالا بگیرید، صاف بنشینید، به آرامی شانه‌هایتان را عقب ببرید تا در راستای ستون فقرات‌تان قرار بگیرند، شل و ول دست ندهید و وقتی صحبت می‌کنید مستقیما به فرد مقابل‌تان نگاه کنید.
- ورزش کردن علاوه بر اینکه تناسب اندام شما را حفظ می کند، اعتماد به نفستان را نیز بالا می برد. تمرینات بدنی سبب آزاد سازی اندورفین در بدن نیز می شوند و روحیه ی شما را مثبت و پر نشاط خواهند کرد. بنابراین همواره برای تمرینات ورزشی خود برنامه ریزی کنید.
و در نهایت، برای بالارفتن اعتماد به نفس بهتر است از یک روانشناس به صورت حضوری کمک بگیرید تا در این مسیر، همراهی تان کند.
با آرزوی موفقیت برای شما

بیشتر بخوانید:
مهارت ابراز وجود،قاطعیت و جرأت مندی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مشاوره مرتبط