ناشناس

درمان شکست عشقی چیست؟

سلام من خواهر یه برادرم. برادرم شکست عشقی خورده تقریبا دو سالی میشه هر کاری میکنم نمیتونه فراموشش کنه. تو رو خدا کمکم کنید دلم برای همون داداش شاد و خوشحالم تنگ شده.
سه‌شنبه، 4 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

درمان شکست عشقی چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 17 ساله )

سلام من خواهر یه برادرم. برادرم شکست عشقی خورده تقریبا دو سالی میشه هر کاری میکنم نمیتونه فراموشش کنه. تو رو خدا کمکم کنید دلم برای همون داداش شاد و خوشحالم تنگ شده.


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر و قدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.

معمولاً شکست عشقی و عاطفی یکی از درد آورترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کسی رخ دهد؛ به همین خاطر معمولاً پیامدهای این گونه شکست ‌ها ماندگار و طولانی‌ تر بوده و تبعات آن تا مدت‌ ها فرد را به خود مشغول می‌ کند و باعث آزار و رنجش وی می ‌گردد. البته برخورد افراد با موضوع عشق و عاشقی و شکست ‌های احتمالی آن همواره یکسان نیست. بعضی با یک بار مواجه شدن با تجربه تلخ، مستأصل و درمانده می‌ شوند و در مقابل، عده ‌ای بارها ناکامی ‌ها را تجربه می ‌کنند، اما خم به ابرو نمی ‌آورند و امیدوارانه به جنگ با مشکلات می ‌روند و پیروزی خودشان را در تسلیم نشدن در مقابل مشکلات و سختی‌ها می‌دانند. این که چرا بعضی خوشبختی را در این می‌دانند که هیچ‌گاه با ناکامی مواجه نشوند و بعضی مواجه شدن با ناکامی را لازمة زندگی طبیعی خودشان می‌ دانند؟ پاسخ به همة این چراها در این سخن نهفته است که انسان‌ ها هر کدام درک متفاوتی از زندگی دارند چه این که ممکن است دو نفری که در یک شرایط همسان زندگی می‌ کنند، اما یکی از شرایط زندگی ناراضی، ناراحت و نگران است و دائماً با منفی بافی‌ ها خود را در تلة افسردگی گرفتار و دیگری در همان شرایط اما راضی، بدون نگرانی و پذیرای واقعیت ‌های زندگی و به فکر اصلاح و تغییر شرایط موجود می ‌باشد. اگر کمی دقت کنید این موضع ‌گیری متفاوت و بعضاً متعارض ناشی از درک و شناخت افراد از واقعیت‌ های زندگی است. متأسفانه چون شناخت برادر شما نیز کافی نیست بعد از تجربة شکست عشقی این گونه بی ‌انگیزه شده‌ است و انگیزه ‌اش را برای زندگی و تلاش و کوشش برای رسیدن به اهداف زندگی تقریباً از دست داده است.

برای کمک به برادرتان بهتر است رابطه عاطفی خویش را روز به ‌روز با او تقویت کنید و با زدن این پل ارتباطی او را مُجاب کنید که برای کنار آمدن با شکست عشقی و برگشتن به دنیای واقعی با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره ‌ای و خدمات روانشناختی معتبر و گفتگو با مشاوران و روانشناسان باتجربه اقدامات لازم را انجام دهد. می توانید مطالب زیر را عیناً به برادرتان بدهید تا او را در حل مشکلش یاری کنید:

برای این که در زندگی انگیزه پیدا کنید باید بدانید که هیچ کس دیگری غیر از خودتان نمی ‌تواند به شما انگیزه بدهد. تنها کاری که دیگران می‌ توانند بکنند تشویق شما برای انجام دادن کارهاست؛ بنابراین این خود شما هستید که بهترین مشوق و انگیزه دهنده برای خودتان هستید.

امام على (علیه‌السلام) در این خصوص مى ‏فرماید: «مَنْ لَمْ یُعَنْ عَلَى نَفْسِهِ حَتَّى یَکُونَ لَهُ مِنْهَا وَاعِظٌ وَ زَاجِرٌ لَمْ یَکُنْ لَهُ مِنْ غَیْرِهَا زَاجِرٌ وَ لَا وَاعِظٌ» (1)؛ «کسى که در اصلاح خود کمک نکند، دیگران نه مانع بروز مشکلات او مى‏شود و نه او را به سوى رشد و خیر مى‏ کشاند».

شما در ابتدای دوران جوانی هستید و هیچگاه برای شروعی دوباره دیر نیست. به قول معروف: «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است» و یا «جلوی ضرر را هر وقت بگیری منفعته!»

هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، بلکه به افراد موفق پیرامون خود نگاه کنید و از موفقیت آنها الگو بگیرید و با انگیزه بیشتری اهداف‌ تان را دنبال کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. هرگز افکار منفی را در ذهن‌تان پرورش ندهید و خیال‌بافی و منفی‌بافی نکنید. زندگی ‌نامه انسان ‌های موفق را بخوانید. شما نیز می ‌توانید همچون آنان موفق باشید و در زندگی خوش بدرخشید. شما فردی کاملاً منحصر به فردی هستید که لیاقت و توانایی ترقی و پیشرفت در عرصه‌های مختلف زندگی را دارید.

توصیه‌های کابردی

1. توصیه می ‌شود به جای این که در توهم و خیالات ناشی از تجربه شکست عشقی سیر کنید و نیز به جای این که فکر و خیالات مسموم را در ذهن خویش پرورش دهید و روز به روز خودتان را افسرده‌تر و رنجورتر سازید برای زندگی خود اهداف واقع ‌بینانه و دست‌ یافتنی‌ ای با توجه به قابلیت‌ها، استعدادها و نیز امکاناتی که از برخوردارید ترسیم کنید و آن را به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم کنید.

2. در علائق خود تنوع ایجاد کنید به عنوان مثال به مطالعه کتاب شعر، حکمت، لطیفه‌ای بپردازید تا رفع خستگی کنید و نشاط تازه‌ای بیابید و نیز با ورزش و فعالیت بدنی خودتان را از رخوت و سستی خارج کنید.

3. برای رسیدن به اهداف‌تان برنامه‌ریزی کنید و کلاً در کارهای‌ تان برنامه‌ ریزی داشته باشید، سعی کنید در برنامه ‌ریزی خود، آدمی معقول و منطقی باشید و از وقت‌ های‌ تان به گونه صحیح استفاده کنید. با عشق و علاقه به کارهای‌ تان نگاه کنید و نهایت تلاش خود را بکنید. این مهم نیست که انسان در زندگی به چه چیزهایی می رسد یا مردم در مورد او و موفقیت‌ ها یا شکست‌ های او چه می گویند. مهم این است که انسان نزد وجدان خود سربلند باشد و بداند که با توجه به موقعیت و شرایطی که داشته، نهایت تلاش خود را کرده است در این صورت نتیجه هر چه باشد، شما در هر صورت، موفق بوده‌ اید. شما فقط سعی کنید در هر لحظه درست عمل کنید. به هر نقطه ‌ای که برسید همان نقطه عالی‌ترین نقطه زندگی شما خواهد بود. دیگر لازم نیست به نقطه اوج دیگران بنگرید و خود را با آن مقایسه کنید.

4. مانند یک انسان با انگیزه رفتار کنید؛ اگر بی ‌حوصله ‌اید و انگیزه کاری را ندارید، تصور کنید که سرشار از انرژی و انگیزه‌اید. حُسن این کار در این است که به محض شروع، آرام آرام احساس می‌ کنید که شور و علاقه، حقیقتاً در وجود شما زنده شده است.

5. با مطالعه کتاب‌های متعددی که در خصوص راه‌های افزایش انگیزه نگاشته شده است به ارتقای انگیزه خود در زندگی بپردازید.

6. از تلقین منفی و برچسب‌زدن به خودتان به شدت بپرهیزید. عیب این کار این است که اگر شما واقعاً این گونه که خودتان را توصیف می‌کنید، نباشید با تلقینی که به خودتان می‌کنید و خودتان را فردی بی ‌عرضه، بی‌اراده، بی‌انگیزه و... خطاب می‌کنید، این گونه می‌شود در حالی که اگر برعکس عمل کنید و خودتان را فردی سرشار از انرژی، با اراده، با انگیزه، هدفمند و... خطاب کنید حتی اگر این گونه نباشد، یواش یواش با خود تلقینی به فردی مصمم، فعال و با اراده تبدیل می ‌گردید.

پی‌نوشت‌:

1. شریف رضى، محمد بن حسین، ‏نهج البلاغة، قم: هجرت، 1414ق، ص123، خطبه 90.

موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.