ناشناس

با خود ارضایی پسر جوانم چه کنم؟

با سلام و خسته نباشید خدمت مشاورین عزیز متاسفانه پسرم خودارضایی می کند. چون چند باری دیدم شبهایی که می اید خانه با خودش ور می رود. نماز و روزه را انجام می دهد و از نظر اعتقادی در حد متوسط است. نمی دانم چطوری به او بگویم که این کار را نکند (احتمالا خودش هم می داند که برایش ضرر دارد) کمکم کنید. با تشکر
جمعه، 7 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

با خود ارضایی پسر جوانم چه کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 49 ساله )

با سلام و خسته نباشید خدمت مشاورین عزیز
متاسفانه پسرم خودارضایی می کند. چون چند باری دیدم شبهایی که می اید خانه با خودش ور می رود. نماز و روزه را انجام می دهد و از نظر اعتقادی در حد متوسط است. نمی دانم چطوری به او بگویم که این کار را نکند (احتمالا خودش هم می داند که برایش ضرر دارد) کمکم کنید. با تشکر


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.

مادر محترم؛‌ حساسیّت شما نسبت به موضوع مورد نظر را کاملا‌ً‌ درک می نماییم؛‌ امّا بسیار مهم ‏است که بدانیم چه چیزی باعث شده تصور کنید فرزندتان به خودارضایی مبتلاست؟!! ‏ اگر چه این احتمال وجود دارد که فرزندتان خودارضایی کند، اما نمی توان به صرف وجود یک احتمال یا با مشاهده یکبار ور رفتن با خودش به طور قطعی چنین قضاوتی کرد. ضمن اینکه نیاز نیست که شما در رابطه با خودارضایی، تجسس و کنجکاوی نمایید، بلکه باید زمینه فعالیت های دیگر را برایش هموار نمایید تا انرژی های روانی و جسمانی او مصرف شده و جذب این عمل نشود. در ادامه مطالبی را در این باره خدمت‌تان ارائه می‌نماییم امیدواریم با مطالعه این مطالب بتوانید فرزندتان را از انحرافات و آلودگی‌های اخلاقی نجات بخشید.

پرسشگر محترم ؛ شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری نوجوانان و ارضای صحیح هر یک از آنها، اساسی ترین پایه تربیت دینی نسل نوجوان جامعه است، بنابراین در گام اول باید این تمایلات و خواسته های درونی را شناسایی کنید و برنامه تربیتی خود را بر اساس آن قرار دهید.

از طرفی ابتلا به خودارضایی نشانگر این است که تمایلات غریزی فرزندتان بیدار شده و او با مفاهیم جنسی از یک منبع غیر صلاحیت‌دار آشنا شده است و احیاناً ارتباطات مشکوکی با دوستان ناباب و همچنین دوستانی از جنس مخالف در فضای مجازی یا واقعی پیدا نموده که سبب برانگیختن تمایلات جنسی و ابتلا به خودارضایی وی شده است. در این دوران حساس، نوجوان واقعاً نمی‌داند چه کند و چه چیزی در وجود او دارد اتفاق می‌افتد. تغییرات عمومی بدن و تأثیرات روانی، آن چنان سریع و همه جانبه است که او را دچار تشویش و نگرانی می‌کند و برخوردها و ارتباط‌های او را با اطرافیان و خانواده‌‌اش دچار مشکل می‌سازد. از این رو در این زمان است که او شدیداً نیاز به محبت و همراهی دارد و در پی‌یافتن یک نقطه اتکای روانی و روحی است و دوست دارد، خانواده و دیگران به شخصیتش احترام بگذارند و او را مورد توجه قرار داده و به حساب آورند. همان مقدار که دوران نوجوانی مهم و سرنوشت‌ساز است، همان مقدار هم وظیفه والدین و سایر اعضای خانواده و مربیان را سنگین‌تر می‌کند. پس باید به نوجوان کمک کرد تا این مرحله از زندگی را به خوبی و سلامت بگذراند. پرسشگر محترم اکنون که با این مساله بیشتر آشنا شده اید، نکات و راهکارهای زیر را به دقت مطالعه نموده و بکار ببندید تا انشا الله هرچه زودتر این مشکل برطرف گردد.

1. آرامش خودتان را کاملا حفظ نمایید تا مبادا حرکت نسنجیده ای از شما سر بزند.

2. باید زمینه فعالیت های دیگر را برایش هموار نمایید تا انرژی های روانی و جسمانی او مصرف شده و جذب این عمل نشود.

3. به هیچ وجه نباید برخورد تند و سرکوب گرانه با او انجام دهید.

4. دوست در شکل گیری شخصیت نوجوان نقش مهمی دارد، تاثیر دوست بر رفتارهای نوجوان نا محسوس است بگونه ای که حتی خود نوجوان هم از این تاثیر آگاه نمی شود؛ بنابراین در برنامه تربیتی خود سعی کنید، فرزندتان با افراد متدین معاشرت داشته باشد.

5. کیفیت تغذیه در دوران بلوغ، در شکل‏گیری مسایل انحرافی می‏تواند مؤثر باشد. تغذیه به دو جهت حائز اهمیت است: یکی از لحاظ محتوا و مواد غذایی مورد نیاز نوجوان و دیگری از جهت زمان استفاده آن. به طور طبیعی غذای مناسب نوجوان، غذایی است که انرژی لازم و مورد نیاز بدن او را تأمین کند. بخصوص که نوجوان در حال رشد سریع و چشمگیری است، ولی مواد غذایی او نباید محرک و تحریک کننده شهوت باشد و لذا باید از خوردن بیش از حد غذاهایی مانند خرما، تخم مرغ، فلفل، دارچین، پیاز و... اجتناب کند.

6. حاضر نشدن در محیط‏های آلوده؛محیط‏های آلوده و غیر اخلاقی می‏تواند از زمینه‏ های انحراف نوجوانان و جوانان باشد و یکی از مصادیق انحراف همین مجالس لهو و خوش‏گذرانی ممنوع و حرام است؛ که این مجالس اثرات تخریبی و سویی روی افراد جامعه خصوصا نوجوانان عزیز دارد. نوجوانی که هنوز به مرحله پختگی و تقوای کامل نرسیده است و از طرفی در عنفوان جوانی و شهوات قرار دارد؛ در این مجالس به فساد و بی‏بند و باری کشیده می‏شود و به انحرافات جنسی روی خواهد آورد.

7. خواب و استراحت کافی و نظام‏مند، علاوه بر جهات درمانی آن، دارای ابعاد پیشگیرانه‏ای نیز هست و در سلامت انسان نقش مهمی ایفا می‏کند. نظام‏مند بودنِ خواب نوجوان، تاثیر خوبی در پیشگیری از انحراف دارد؛ و اگر بتوان ترتیبی اتخاذ نمود که نوجوانان اوایل شب به رختخواب بروند و صبح زود از جای خود بلند شوند، بسیار مفید خواهد بود، مخصوصا اگر به دنبال خستگی و تلاش روزانه به رختخواب بروند.

8. به اوکمک کنید که برای تمام اوقات خود برنامه داشته باشد و در هر زمان به کاری خاص مشغول باشد. تعطیلات زیاد و بی‏برنامه در عین حال که باعث احساس سرگردانی و بلاتکلیفی برای نوجوانان می‏شود؛ به تدریج باعث سرخوردگی و یاس آنان گردیده و این امر موجب می‏شود تا آنان به کنج خلوت و انزوا پناه ببرند و راهی برای مشغولیت خود بجویند. این مشغولیت در بسیاری از موارد به انحرافات جنسی و از جمله خودارضایی منجر می‏شود .

9. می‌توانید با تهیه کتاب‌هایی در خصوص این مسئله و در اختیار قرار دادن آن به فرزندتان، غیر مستقیم شناخت و آگاهی او را در زمینه انحرافات اخلاقی از جمله خودارضایی و عوارض و آسیب‌های مختلف آن افزایش دهید.

10. پرهیز دادن از لخت شدن و یا نیمه عریان شدن به هنگام خواب. زیرا عریان بودن یا نیمه عریان بودن در موقع خواب، زمینه را برای خودارضایی آماده می‌کند و به نوبة خود باعث تحریک نوجوان می‌گردد.

11. سعی شود در اطاق خواب نوجوانتان تصاویر تحریک کننده وجود نداشته باشد.

12ـ رایانه، ویدئو، تلویزیون و سایر ابزار صوتی و تصویری در اطاق نوجوان نباشد زیرا وجود اینها زمینه‌ساز استفاده از فیلم‌های مبتذل و مسایل تحریک کننده است.

13. بهتر است در خانه، کامپیوتر در یک مکان عمومی قرار داشته باشد، یک محل عمومی مانند پذیرایی، آن هم به صورتی که مانیتور کامپیوتر رو به دیوار نباشد و همه بتوانند مانیتور را ببینند.

13.بهتر است در منزل فضایی که در دید فرزندتان می باشد، با نمادها و تصاویر مذهبی مانند تصاویر علمای اخلاقی، همچون حضرت آیت الله خامنه ای یا مرحوح آیت الله بهجت و تصاویر شهدا و یا هر طرح مذهبی دیگری تزئین شود.

14. زمینه سازی برای پرورش معنویات ؛ایمان به خدا و تقویت معنویت نقش مهمی در جهت دادن به افکار و اندیشه، گفتار و کردار انسان دارد؛ باورهای اعتقادی و اعمال عبادی و معنوی، تفکر و اندیشه انسان را به طرف کمالات اخلاقی سوق داده و از خیال‏پردازی در افکار شیطانی باز می‏دارد.

15.شما و همسرتان با او تعاملی کاملا دوستانه برقرار نمایید، این کار سبب می شود تا هیجانات منفی او کاهش یافته و تحریکات جنسی او نیز کم شود، علاوه بر این با این کار بیشتر به او نزدیک می شوید و در نهایت خواهید توانست به او بیشتر کمک نمایید.

موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.