ناشناس

در تربیت جنسی کودک نمیدانم باید چه عکس العملی داشته باشم؟

سلام ما یک پسر شش ساله داریم و تک فرزند هست. مشکل خاصی تا حالا نداشته خدا رو شکر. فقط کمی وابسته است. اما در پیش دبستانی هم خوب با بچه ها و مربی ها ارتباط برقرار کرده... مشکلی که داریم اینه که حدود دو سه ماه هست که متوجه شدم وقتی تو یبغل من یا باباش میاد آلت تناسلیش رو سعی میکنه بهمون بماله (باعرض معذرت) ندیدم که با جای دیگه و اجسام بی جان هم اینکار رو بکنه اصلا. ما سعی میکنیم سریع دورش کنیم و ذهنشو منحرف کنیم. لطفا راهنمایی بفرمایید که باید چطور رفتار کنیم که این حالت براش عادت نشه و ترک کنه؟ ضمنا ما از چند سال قبل توی خونه معمولا لباس تقریبا پوشیده داریم و موقع حمام کردنش هم لباس داریم. با تشکر
دوشنبه، 15 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

در تربیت جنسی کودک نمیدانم باید چه عکس العملی داشته باشم؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 34 ساله )

سلام
ما یک پسر شش ساله داریم و تک فرزند هست. مشکل خاصی تا حالا نداشته خدا رو شکر. فقط کمی وابسته است. اما در پیش دبستانی هم خوب با بچه ها و مربی ها ارتباط برقرار کرده... مشکلی که داریم اینه که حدود دو سه ماه هست که متوجه شدم وقتی تو یبغل من یا باباش میاد آلت تناسلیش رو سعی میکنه بهمون بماله (باعرض معذرت) ندیدم که با جای دیگه و اجسام بی جان هم اینکار رو بکنه اصلا.
ما سعی میکنیم سریع دورش کنیم و ذهنشو منحرف کنیم. لطفا راهنمایی بفرمایید که باید چطور رفتار کنیم که این حالت براش عادت نشه و ترک کنه؟ ضمنا ما از چند سال قبل توی خونه معمولا لباس تقریبا پوشیده داریم و موقع حمام کردنش هم لباس داریم.
با تشکر


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادر محترم. بیان کردین "پسر 6 ساله ای دارید که مدتی است اندام خصوصی خود را در آغوش شما، مالش می دهد": خودکاوی و کنجکاوی در کودکان امری طبیعی و دوره ای و گذرا است و اینکه او را مورد تنبیه و سرزنش قرار نمی دهید و حواسش را پرت می کنید، بهترین رفتار در این موقعیت است.
نکاتی را درباره ی طرز برخورد صحیح با کودک، خدمتتان عرض می کنم:

- در تربیت جنسی کودک، ابتدا به سراغ تقویت و بهبود رابطه ی والد با کودک می رویم. باید رابطه حسی و عاطفی از طریق نوازش کردن و ایجاد ارتباط کلامی آرامش بخش برقرار شود و از بازی های هیجان انگیز و قصه خوانی بیشتر از قبل استفاده کنید. حداقل نیم ساعت زمان با کیفیت برای فرزند اختصاص دهید و بازی های مورد علاقه اش را با او انجام دهید تا نیازهای روحی و روانی کودک به شکل مناسب ارضا شود.
- اگر زندگی روزمره ی کودک یکنواخت و خسته کننده باشد و کودک سرگرمی و دلخوشی نداشته باشد و رابطه ی او هم با کودکان و افراد دیگر خانواده مطابق میل و دلخواه نباشد ، کودک خسته و بی حوصله و دلتنگ می گردد و به این عمل متوسل می شود تا به خود آرامش و تسلی دهد.
- به نظافت کودک توجه کنید . حمام کردن منظم ،رعایت نظافت در توالت و... بررسی عدم عفونت ها و سایر بیماری ها که موجب خارش ناحیه تناسلی میشود.
- وضعیت روحی و عاطفی کودک را بررسی کنید ممکن است دلیل این کار او اضطراب ناشی از عوامل دیگر باشد که به این صورت بروز میکند و کودک سعی در آرام کردن خود دارد.
- بچه ها روی آلت تناسلی خود می نشینند، زیرا این کار برایشان احساس جالب و خوشایندی به همراه دارد، کودکان در لمس اندام جنسی بیشتر از تحریک جلدی خود لذت می برند و این به معنای لذت جنسی از جنس بزرگسالان نیست، زیرا بلوغ جنسی در آن ها شکل نگرفته و گاهی هم برای کاهش اضطراب یا به خواب رفتن به این عمل می پردازند.
- در چنین مواردی نادیده انگاری و استفاده از اصل تغافل بهترین گزینه است که معمولا موجب خاموشی این رفتارهاست. اگر بازهم مشغول شد، حساس نشوید و او را تنبیه نکنید، چرا که حساسیت بیش از حد و توجه کردن باعث میشود کودک باز هم به این کار مشغول شود، سعی کنید حواس کودک را با انجام فعالیت دیگری پرت کنید.
- فهم اندام خصوصی و رعایت حریم شخصی را در کودک پرورش دهید. هنگام حمام رفتن یکی از موقعیت های طبیعی مناسب برای تربیت جنسی است و می توان در این هنگام حساسیت به حریم شخصی، آشنایی با اندام خصوصی را در کودک پرورش داد و نهادینه کرد. و برای احترام به حریم خصوصی در هنگام استحمام لازم است اندام های خصوصی پوشیده باشد، هم کودک هم والد، بدین ترتیب در عمل نشان داده ایم نباید به اندام خصوصی کسی نگاه کنیم و کسی هم نباید به اندم خصوصی ما نگاه کند. و در نهایت، چنانچه این رفتار کودک ادامه داشت، بهتر است جهت بررسی های بیشتر به روانشناس مراجعه کنید.
موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.