ناشناس

تر یا خشک بودن طبع خوراکیها معنیش چیه؟

سلام تر یا خشک بودن طبع خوراکیها معنیش چیه؟ حالا سرد و گرم مشخصه ولی تر یا خشک بودنشون یعنی چی و چه اثری داره روی بدن یا چه فرقی داره تر یا خشک باشن؟ تشکر
پنجشنبه، 2 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

تر یا خشک بودن طبع خوراکیها معنیش چیه؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 29 ساله )

سلام
تر یا خشک بودن طبع خوراکیها معنیش چیه؟ حالا سرد و گرم مشخصه ولی تر یا خشک بودنشون یعنی چی و چه اثری داره روی بدن یا چه فرقی داره تر یا خشک باشن؟ تشکر


مشاور: خانم کیخا


با سلام خدمت شما و از حسن انتخابتان سپاسگزارم.

در طب سنتی ، هیچ مزاج مطلقی وجود ندارد و در واقع در دنیا هیچ عنصری وجود ندارد که دارای یک کیفیت باشد و این به این معنی ست که هر چیزی در طبیعت دارای دو کیفیت فاعله و منفعله هستند که کیفیت فاعله یعنی گرم و سرد و کیفیت منفعله تر و خشک میباشد و از مزاج کیفیت فاعله و منفعله، مزاج به وجود می آید. کیفیت فاعله گرم در بدن ایجاد قلیایی و گرمی بدن و کیفیت فاعله سرد در بدن ایجاد حالت اسیدی در سرد شدن در بدن میکند. اما بدن در کنار اینکه احتیاج به گرم شدن و سرد شدن دارد، نیازمند انعطاف و استحکام نیز میباشد. و رطوبت بدن را منعطف و خشکی بدن را مستحکم میکند. و هیچ کدام نمیتوانند جداگانه کاری را انجام دهند و هر یک مکمل دیگریست. به عنوان مثال ، استخوانهای بدن باید محکم باشند بنابراین احتیاج به خشکی دارند و اگر خشکی به تنهایی صورت گردد ، عملکرد استخوان مختل میشود و بنابراین در کنار خشکی سردی قرار میگیرد.
و یا مغز احتیاج به خون دارد تا منعطف باشد و انسان بتواند توسط مغز سالم فکر کند و برای فکر بهتر ، گرمای مطلوب نیاز است اما گرمی نمیتواند منعطف باشد و همیشه در کنار گرما ، رطوبت میتواند مغز را منعطف کند . گاهی بدن نیاز به گرمای بیشتر دارند که اگر کنار گرمی خشکی قرار گیرد ، گرما را بالاتر میبرد مانند آتش که گرم و خشک است و گاهی بدن احتیاج به گرمای کمتر دارند و رطوبت از شدت گرما کم میکند.

گاهی بدن احتیاج به سردی دارد مثلا در ناحیه چشم ، و این سردی باید به گونه ای باشد که قابل انعطاف و حرکت است ، بنابراین ، سردی در کنار رطوبت باعث حرکت و انعطاف چشم و نخاع و غضروف میشود که طبعشان سرد و تر است و گاهی بدن احتیاج به سردی دارد ، به گونه ای که استحکام در آن باشد مانند استخوان که مزاجش سرد و خشک است و منعطف نیست. بنابراین هر نوع کیفیت وظیفه مخصوص به خود را دارد.

التماس دعا



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما