ناشناس

راهکار و فوت و فن حاضر جواب شدن چیه؟

سلام. راهکار و فوت و فن حاضر جواب شدن چیه؟؟
چهارشنبه، 15 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

راهکار و فوت و فن حاضر جواب شدن چیه؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 30 ساله )

سلام. راهکار و فوت و فن حاضر جواب شدن چیه؟؟


مشاور: خانم قربانی

سلام بر شما همراه گرامی سایت راسخون
راهکارهای حاضرجوابی را درخواست کرده بودید، سوالتان بسیار کوتاه و فاقد توضیحات لازم بود و برای من مشخص نیست که منظور و مقصودتان از این سوال چیست و دقیقا به دنبال چه هستید؟ حاضرجوابی، اصطلاحی است که در میان عوام دارای بار منفی است. در لغت نامه دهخدا این اصطلاح، بدون اندیشه جواب دادن، زود پاسخ دادن تعریف شده و مترادف ان در زبان فارسی، حضور ذهن و بذله گویی است. البته حاضرجوابی گاهی خوش مشربی و بی ادبی را هم شامل میشود. حاضر جوابی یک جواب اسانسوری است که فرد در همان چندثانیه نخست باید ارائه دهد و موقعیت نشان میدهد که جواب فرد شایسته و بجاست و یا غیرمنطقی و بی ادبانه. اگر حاضر جوابی برای دفاع از حق و مانع ظلم باشد و نماد قدرت فرد شود و ارتباط موثر را تقویت نماید، خوب و اگر سبب تمسخر دیگران و عدم رعایت احترام باشد، مذموم می باشد. در واقع یک مرز بسیار ظریف بین هر دو روی این اصطلاح وجود دارد که توجه به ان است که نتیجه را مشخص میکند. و مهم این است که ما توانایی و مهارت ارائه پاسخ در هر شرایطی را داشته و بدانیم که بسته به نیاز و موقعیت از ان استفاده بکنیم یا نه.
راهکارهای حاضرجوابی
1- تقویت مهارت ارتباط موثر: این مورد نیاز دارد که حتما درکلاسهای اموزشی شرکت کرده و با تمرین و تکرار نکته های گفتگوی موثر را بیاموزید و ان را تبدیل به عادت نمایید.
2- حاضر جوابی در روابط عاطفی کاملا ممنوع است. یعنی فرد در مقابل عزیزانش مانند اعضای خانواده، می بایست کمتر از این حربه کمک بگیرد. حاضر جوابی یعنی یک شلیک به سوی فرد مهاجم. خانواده ما، ما را دوست دارند و شاید گفته انها که سبب رنجش شده، از روی عمد نبوده و مقابله ما سبب میشود که روح تنها هم جریحه دار شود و به جای استمرار روابط مطلوب، دچار اسیب های غیرقابل جبران شود. در این حالت با شوخی های کوتاه و لطیف میتوان به ناراحتی خود اشاره کرد.
3- تقویت بداهه گویی. گاهی پیش می اید که ما بعد از اتفاق رخ داده شده، به نظرمان میرسد که چه بهتر بود چنین جوابی را می دادیم. در چنین مواردی فرمول پاسخ دهی را در ذهن خود ثبت کنید تا در مواقع نیاز سریعا به ان دسترسی داشته باشید.
4- حاضر جوابی سپری است در برابر مزه پرانی دیگران، توهین ها، گستاخی ها، طعنه ها، مناظره و بحث های اقتصادی و ... . پس هر جایی نمیتوان از ان استفاده کرد.
5- در گفتگوها و برخوردها با افراد دقت نظر داشته باشید و سعی کنید تمامی راههای جوابگویی را بشناسید. گاهی فریاد، گاهی سکوت، گاهی تکرار فقط یک حرف و.. .
6- در مقابل افراد مسن و بزرگترهای اقوام، عدم لجبازی و دفاع در کنار احترام شایسته، بهتر پاسخ میدهد مخصوصا اینکه دفاع باید از موضع مورد قبول انها باید شروع شود.
7- در حرف ها و پاسخ های خود به افراد، روش درست را تایید کنید و دنبال تایید ان فرد نباشید تا او بداند که در برخورد با شما باید درست عمل کردن را یاد بگیرد و نمیتواند بدون هیچ تلاشی در نزد شما محبوب باشد. مثلا زمانی که با فردی اختلاف دارید به او بگویید من فقط طرفدار حق هستم.
8- در سخنان فرد مقابل دقت کنید و در پاسخ دهی از نکاتی استفاده کنید که او ان را گفته. در این حالت پاسخ شما بیشتر پذیرفته میشود.
9- در مقابل افرادی که به هیچ منطقی پایبند نیستند سکوت و نشان دادن حالت نارضایتی در چهره بهترین پاسخ است.
10- نقطه ضعف های خود را بشناسیم و در مواردی که میدانیم دیگران ان را خواهند دید و به تمسخر و یا کنایه از ان یاد خواهند کرد، با پیشدستی و پذیرش ان با شوخی، مانع حمله انها شویم. پیش دستی خلاقانه، استفاده از طنز و شوخ طبعی و پذیرش مشکلات خود، بهترین راهکارهای حاضرجوابی و عدم ضعف در ارتباط بین فردی است که فقط با تمرین و دقت نظر کسب میشود.
شاد و سلامت باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.