ناشناس

پسرم خیلی بهانه خرید می گیره؛ چیکارش کنم؟

با سلام پسری دارم 9ساله. مدام میخواد خرید کنه همش میگه این و اون رو برام بخرید تا نخریم ول کن نیست. هیچ کاری توی خونه نمیکنه پرخوری میکنه و هر کاری که خودش میخواد میکنه و به حرف من و پدرش گوش نمیده. لطفا راهنماییم کنید ممنونم.
جمعه، 16 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

پسرم خیلی بهانه خرید می گیره؛ چیکارش کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 35 ساله )

با سلام پسری دارم 9ساله. مدام میخواد خرید کنه همش میگه این و اون رو برام بخرید تا نخریم ول کن نیست. هیچ کاری توی خونه نمیکنه پرخوری میکنه و هر کاری که خودش میخواد میکنه و به حرف من و پدرش گوش نمیده. لطفا راهنماییم کنید ممنونم.


مشاور: خانم ضیایی

با سلام و عرض ادب خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین "پسر 9 ساله ای دارید که مدام میخواد خرید کند و به حرف شما و پدرش گوش نمی دهد": من اینگونه برداشت کردم که احتمالا سبک فرزندپروری شما سهل گیرانه هست یعنی قوانین و مقررات در خانه بسیار کم است. فرزند شما هر کاری که بخواهد می تواند انجام دهد بدون اینکه مانعی داشته باشد. مثلا اینکه پسرتان از پدر و مادر خود حساب نمی برد، به زور می خواهد برایش خرید کنید، هیچ کاری در منزل انجام نمی دهد؛ نشان می دهد در خانه، در مقابل رفتارهای نامناسب فرزندتان، قاطعیت و اقتدار لازم وجود ندارد و همین امر موجب بروز چنین رفتارهایی در پسرتان شده است.
- انتخاب سبک فرزندپروری در تربیت کودک اهمیت بسزایی دارد. بهترین سبک تربیتی مقتدرانه هست. در این سبک، فرزند هم توجه و محبت کافی را دریافت می‌کند و رابطه عاطفی قوی بین فرزند و والدین هست، هم والدین کنترل به‌ موقعی روی رفتار فرزندان دارند و می‌توانند قوانین را در خانه پیاده کنند. در این شیوه فرزندپروری حد و مرزها رعایت می‌شود و فرزندان وارد حریم والدین نمی‌شوند زیرا می‌دانند اگر رفتار نامناسبی در خانواده داشته باشند، مشکلات و عواقبی برایشان خواهد داشت. بنابراین لازم هست والدین اقتدار لازم را در رفتارشان داشته باشند و این قاطعیت و جدیت کاملا مشهود باشد.
- پدر و مادر مقتدر کسى است که کنترل احساس و رفتارش را به دست کودکش نمی دهد. مثلا وقتی کودک یک اسباب بازی می خواهد، و شما صلاح نمی دانید آن را برایش تهیه کنید، هر چقدر هم گریه کند شما برایش نمی خرید. کودک شما باید بداند که از طریق گریه و زاری یا جیغ و داد نمی تواند به خواسته هایش برسد.
- هماهنگی پدر و مادر در تربیت فرزند بسیار مؤثر هست اگر فرزندتان در مقابل یک رفتار، واکنش های متفاوتی از والدین خود ببیند و هر کدام در حضور فرزند، رفتار همدیگر را نفی کنند، باعث می شود جایگاه پدر یا مادر خدشه دار شود و کودک از والدین خود حساب نبرد.
- مهارت خود کنترلی و توانایی خویشتن داری از مهارتهای مهم برای رشد و پیشرفت کودک است. برای اینکه آستانه ی تحمل کودک بالا برود، باید گاها خواسته های کودک را نادیده بگیریم و در برخی مواقع خواسته های او را به تاخیر بیندازیم. برای مثال خرید یک خوراکی را می توانیم به چند ساعت بعد موکول کنیم یا وقتی کودکانمان درخواست اسباب بازی دارد گاه از خرید آن خودداری کنیم این کمک می کند تا کودک متوجه شود در همه مراحل زندگی خود ‌نمی تواند فورا به خواسته‌هایش برسد و در برابر ناکامی، باید صبور باشد.
- لازم هست به کودکان مدیریت مالی را آموزش داد و آن ها را با مفهوم پس انداز کردن، آشنا کرد. مثلا اگر فرزندتان یک اسباب بازی خاص می خواهد، به او بگویید اگر هر هفته این قدر پس انداز کنی ، من هم این مبلغ به تو کمک خواهم کرد تا بتوانی فلان اسباب بازی را بعد از سه هفته بخری! پس انداز کردن نیاز به صبر و شکیبایی هست و یکی از بهترین عادت های اخلاقی است که می توانید به او بیاموزید.
- یکی از علت هایی که شاید کودک علاقه به خرید دارد، این هست در زندگی اش شور و هیجان وجود ندارد و یا برای اوقات فراغتش برنامه ای چیده نشده. گاهی به خاطر اینکه حوصلش سر رفته، و یا بخاطر کسب توجه این کار را می کند. به همین دلیل اینقدر روی اوقات فراغت کودک و نوجوان تاکید می شود که از نیرو و قوای جسمی و ذهنی خود در مسیرهای درست استفاده کنند. زیرا بیکاری و وقت های خالی آدم را به بیراهه می کشاند. و در نهایت، با داشتن قوانین و مقررات در خانه، اقتدار و قاطعیت در رفتار و در عین حال محبت و مهربانی می توان بسیاری از مشکلات رفتاری کودکان را حل کرد.
با آرزوی روزهای شاد برای شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.