ناشناس

مراحل طلاق توافقی چگونه است؟

میخواهم از شوهرم طلاق بگیرم. ایشون فحاش و شکاکه و دست بزن داره. اما نمیتونم این مورد رو به دادگاه اثبات کنم. و حاضر به طلاق نیست" چطور میتونم طلاق بگیرم؟
يکشنبه، 15 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مراحل طلاق توافقی چگونه است؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 30 ساله )

میخواهم از شوهرم طلاق بگیرم. ایشون فحاش و شکاکه و دست بزن داره. اما نمیتونم این مورد رو به دادگاه اثبات کنم. و حاضر به طلاق نیست" چطور میتونم طلاق بگیرم؟


مشاور: امیرحسین مرادی

سلام
لازمه اول از همه به این مسئله توجه داشته باشید که طلاق یک عمل حقوقی یک جانبه(از جانب شوهر)میباشد. در حقوق مدنی کشور ما طبق ماده ۱۱۳۳ در چهارمورد زن میتواند از دادگاه درخواست طلاق کند که یکی از ان موارد عسر و حرج میباشد.
طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی عسر و حرج عبارت است از: به وجود امدن وضعیتی که ادامه زندگی برای زوجه با مشقت همراه شود و به مشکل جدی در زندگی بر بخورد. که با اثبات عسر و حرج از جانب زوجه دادگاه میتواند حکم به طلاق بدهد . ضرب و شتم یا به اصطلاح دیگر همان دست به زنی که شما بازگو میکنید و فحاشی از موارد عسر و حرج محسوب میگردد.

راهکاراول:بعد از ضرب و شتم توسط همسر با مراجعه به پزشکی قانونی و گرفتن گواهی و طول درمان به دادسرا بروید و از همسر خود در این خصوص شکایت کنید. توجه داشته باشید که ملاک دادگاه خانواده برگه پزشکی قانونی نیست بلکه رای محکومیت ضرب و شتم از دادگاه کیفری است.

راهکار دوم:تقاضا از دادگاه برای ارجاع به مددکاری به جهت تحقیق در این موضوع برای اثبات سوءرفتار همسراست. که مدد کار به طور محسوس و نامحسوس از همسایگان محل زندگی تان تحقیق میکند. در این مورد اثبات توهین و فحاشی زوج باید بتوانید ازطریق استشهاد محلی موضوع را اثبات کنید و در این مورد از همسر خود شکایت کرده تا دلیل محکمه پسندی برای عسر و حرج باشد . در این مورد ضبط صدای فحاشی همسر هم میتواند تنها اماره مناسبی برای قاضی باشد. البته باید توجه داشته باشید که این موارد باید چندین بار تکرار بشود تا به مقام دادگاه بی ثباتی شخصیتی و روحی همسرکه باعث عسر و حرج زوجه میشود ثابت شود(در اولین دعوا و شکایت عسر و حرج ثابت نمیشود و درنهایت طلاق هم قابل پیگیری نیست) و در صورت اثبات دادگاه میتواند دستور به طلاق بدهد. در نهایت خیلی خوب است که بدانید این نوع طلاق که طلاق قضایی در اصطلاح گفته میشود برای این درخواست زوجه لازم به پرداخت پول نیست و از جانب مرد هم قابل رجوع نیست. و در اخر اگر همه این کارها را هم نتوانستید انجام بدهید با درخواست مهریه و مطالبه نفقه از مقام دادگاه به همسر خود فشار وارد کنید تا بتوانید به طور توافقی طلاق خود را بگیرید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.