ناشناس

علت و درمان ترس کودک چیه؟

پسر 7 ساله ای دارم که بسیار ترسوستو بصورتی که حتی دستشویی هم به تنهایی نمیرود. در اتاقش تنها نمیماند و شبها اگر من یا پدرش کنارش نباشیم با جیغ و داد بیدار میشود. لطفا راهنمایی بفرمایید.
دوشنبه، 18 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

علت و درمان ترس کودک چیه؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 36 ساله )

پسر 7 ساله ای دارم که بسیار ترسوستو بصورتی که حتی دستشویی هم به تنهایی نمیرود. در اتاقش تنها نمیماند و شبها اگر من یا پدرش کنارش نباشیم با جیغ و داد بیدار میشود. لطفا راهنمایی بفرمایید.


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردید "پسر 7 ساله ای دارید که بسیار ترسو هست و در اتاقش تنها نمی ماند": در ابتدا باید علت و ریشه های ترس پیدا شود تا بتوان آن را درمان کرد. گاهی والدین می‌توانند الگوهای ویژه‌ای از ترس را به کودکان خود آموزش و انتقال دهند و یا اینکه به صورت ناخواسته با بعضی از صحبت ها و رفتارهای خود در حضور کودک، زمینه ای برای پیدایش ترس های غیرمنطقی او، ایجاد می کنند. بنابراین اولین جایگاه برای علت یابی از ترس ها، اضطراب، و....محیط خانواده و طرز برخورد با کودک هست که باید به طور دقیق، مورد بررسی قرار گیرد.
- برای اینکه کودک بتواند در اتاق خود تنها بخوابد، لازم است به تدریج و از فاصله ی کمتر این اتفاق بیفتد. مثلا در اتاق شما، کنارتان نخوابد بلکه با فاصله هر چند کم از شما باشد. و بعد این این فاصله را بیشتر کنید. اتاق کودک را به کمک خودش تزئین کنید، به طوریکه رفتن به اتاق برایش جذاب باشد. زمانیکه کودک قرار هست در اتاقش بخوابد، او را مطمئن کنید تا وقتی که خوابش بگیرد کنارش می مانید و هر زمان که موفق شد، یک شب را کامل در اتاقش بخوابد جایزه ای برای او در نظر بگیرید. شما والدین گرامی باید توجه کنید تا زمانیکه مطابق ترس های کودکتان پیش بروید، او فرصتی برای غلبه کردن بر آن ها پیدا نمی کند، بنابراین باید با روش ها و ترفندهای مختلف کودک را جهت مقابله با ترس هایش، سوق دهید.
- استفاده از قصه و بازی با محتوای جدایی از مادر، بسیار می تواند راهگشا باشد. بازی‌‌های ساده‌ای مانند قایم با شک، می‌‌تواند فرزند شما را به رفت‌ و آمد‌هایتان عادت دهد، از زمان کمتر و مکان نزدیکتر شروع کنید که بچه اعتماد کند و آرام آرام مکان را دورتر کنید که زمان بیشتری طول بکشد که کودک شما را پیدا کند و هر جا احساس کردید کودک دارد پریشان می شود می توانید با صدا، او را به طرف خود هدایت کنید.
- به حرف هایش گوش کنید، به احساساتش احترام بگذارید و از به کار بردن جملاتی مثل تو بزرگ شدی و نباید بترسی و خجالت بکش و...... استفاده نکنید.این یعنی نفی احساسات؛ به جای آن احساس را تایید کنید؛ مثلا بگویید می دانم می ترسی؛ درکت می کنم و....
- نقش پدر را در تربیت او پررنگ کنید. در نظر کودک، پدر مظهر شجاعت، قدرت و اقتدار هست و تقویت رابطه ی پدر و پسری و داشتن یک پشتوانه ی محکم باعث دلگرمی فرزند شما هست. بنابراین لازم هست بخشی از بار تربیتی او را به پدرش بسپارید. و در نهایت، اگر ترس کودک به گونه ای هست که فعالیت های روزمره یا رفتن به مدرسه و... مختل کرده، لازم هست حتما به روانشناس کودک مراجعه کنید تا درمان شود.
با آرزوی موفقیت برای شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما