ناشناس

چکار کنم که در خواب حرف نزنم؟

من نمیدونم چکار کنم که در خواب حرف نزنم دیگه؟
شنبه، 11 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چکار کنم که در خواب حرف نزنم؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 22 ساله )

من نمیدونم چکار کنم که در خواب حرف نزنم دیگه؟


مشاور: خانم کرمانی

سلام دوست عزیز. سپاس از اعتماد شما به راسخون، امیدوارم که این پاسخ بتواند راهگشای شما باشد.
 somniloquy یا حرف زدن در خواب یکی از نمونه های خواب پریشی است که شامل ناله در خواب و زیر لب سخن گفتن یا حتی سخن گفتن طولانی است و در اثر تحریک بیش از حد سیستم عصبی یا اختلال در این سیستم مغز ایجاد می شود. اصولا صحبت کردن در خواب در افرادی بروز می کند که زندگی را برای خود سخت می کنند. دلایل این اختلال:
1-استرس و اضطراب یکی از مهمترین دلایل بروز این مسئله می باشد، در واقع برخی از عوامل بیرونی از جمله اتفاقات خوشایند و ناخوشایند بیرونی با قرار گرفتندر موقعیتی جدید موجب هیجاناتی در فرد می شودکه شبها در حالت خواب و صحبت کردن در خواب جلوه می کند به همین خاطر اغلب کلماتی که در این مواقع شنیده می شود به اتفاقات بیرونی و آنچه در طول روز بر فرد گذشته است مربوط می شود، البته صحبت کردن در خواب ممکن است ریشه ژنتیکی هم داشته باشد اما اضطراب و استرس به آن می تواند دامن بزند.
2-کمبود خواب
3-مصرف کافئین قبل ار خواب
4-استفاده از تکنولوژی مثل موبایل و لپ تاب ...
اما دوست عزیز با توجه به علت اصلی که استرس و اضراب و نگرانی های فرد است راهکارهای لازم روی دو موضوع متمرکز می شود 1- شناسایی منبع اضطراب که گاها مشخص و گاها نامشخص است و گاهی مربوط به آینده و گاهی مربوط به زمان حال است. 2- رعایت نکاتی در مورد بهداشت خواب
1-تکنیک اول به شما در مدیریت هیجانهای منفی در طول روز و در مواجه با مشکلات و رویدادها کمک می کند و در نهایت باعث کاهش اضطراب می شود بنابراین،سعی کنید در تمام موقعیتهای نگران کننده و اضطراب زا یا حتی موافعی که عصبانی می شوید از آن استفاده کنید (در موقعیت اگر نتوانستید بعد از رویداد انجام دهید)
این 4 سوال را از خودتان بپرسید:
-چه فکری سراغتان امد؟
-چه احساسی دارید؟
-چه حالتی در بدنم ایجاد شد؟ صورتم سرخ شد ، عرق کردم،دستانم می لرزید.
-چه رفتاری داشتم؟
در واقع در این روش شما خودتان و احساستان را اسکن می کنید یعنی خودتان و احساستان را مشاهده کنید. دوست من این تکنیک قدرتمند به صورت ریشه ای در مدیریت هیجاناتتان بخصوص اضطراب و استرس به شما بسیار کمک می کند البته باید به طور مداوم به مدت 4 هفته انجام بدهید.
2-ریلکسیشن یا تکنیک های آرام سازی :قبل از خواب به این صورت که ، شب قبل از خواب به حالت دراز کش چشم خود را ببندید و بهتر است در این مدت یک موسیقی ملایم و بدون کلام را پخش کنید و سپس چند نفس عمیق بکشید و سپس یکی یکی ماهیچه های خود را از پایین به بالا منقبض کنید چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید و سپس یک تصویر آرامبخش که مورد علاقه شماست مثل ساحل دریا، جنگیل یا رودخانه را تصور کنید.
3- می توانید قبل از خواب از دمنوشهای آرامبخش مثل: گل بابونه و اسطوخدوس - گل بابونه و بهار نارنج و عسل - گل گاو زبان ...
4- تا 2 ساعت قبل خواب از چای و قهوه و نوشیدنیهای کافئین دار استفاده نکنید و می توانید از شیر گرم هم استفاده کنید.
5- برای رعایت بهداشت بیشتر خواب خود حتما از وضعیت آهن و کم خونی خود مطلع شوید.
6- به مدت 2 ساعت قبل خواب از لوازم تکنولوژی استفاده نکنید.
و در آخر دوست عزیز نگرانی زیادی در مورد حرف زدن در خواب نداشته باشید چون ممکن است همین مسئله به نگرانی و اضطراب شما منجر شود و در ضمن حرفهای که در خواب گفته می شود را زیاد جدی نگیرید.
امیدوارم عالی باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.