ناشناس

دلم تغییر می خواد" راهش چیه؟

سلام. من ۱۵‌سالمه و میخواهم یک تغییر اساسی کنم. میخواهم مهربان شوم و دیگه فحش ندهم. خسیس و حسود نباشم بخشنده باشم. میشه لطفا راهنماییم کنید.
شنبه، 14 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

دلم تغییر می خواد" راهش چیه؟

ناشناس ( تحصیلات : سیکل ، 15 ساله )

سلام. من ۱۵‌سالمه و میخواهم یک تغییر اساسی کنم. میخواهم مهربان شوم و دیگه فحش ندهم. خسیس و حسود نباشم بخشنده باشم. میشه لطفا راهنماییم کنید.


مشاور: خانم قربانی

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
دوست نوجوانم، تصمیم زیبای تان مرا نیز به تامل واداشت. چه خوب است آدمی عیوب خود را ببیند و در هر لحظه به فکر تغییر باشد‌.
همراه نوجوان، نمیدانم چه انگیزه ای شما را به تغییر واداشته اما هر چه که هست باید آن را هر روز با خود مرور کنید تا سبب ایجاد رفتار و استقامت در تغییرتان‌ شود. پس از ان، تغییراتی که قرار است به آن برسید، یعنی اهدافتان را به صورت یک لیست تنظیم نمایید. با خود تعهد نامه ای بنویسید که برای رسیدن به اهداف، همیشه پر تلاش باشید و آن را امضاء کنید. با توجه به اینکه تغییر کردن سختی هایی دارد و شما در ابتدای راه هستید، برنامه خود را گام‌ به گام پیش ببرید. یعنی ابتدا یکی از صفاتی که بیشتر ازارتان میدهد را در اولویت قرار دهید و فعلا فقط بر این تمرکز نمایید. مثلا حسادت را انتخاب کرده اید،‌ اندکی با خود خلوت کنید و نشانه های و رفتارهایی که حسادت محسوب میشود را مشخص نمایید‌. کارها و حالت هایی هم که زمینه ساز حسادت است، را نیز مشخص کنید. با خود قرار بگذارید در هفته اول فقط یک‌ مورد (حسادت به یک‌ نفر) از ان را حذف کنید و انجام ندهید. اگر توانستید انها را ترک‌ کنید، به خود پاداش بدهید و اگر نتوانستید، خود را تنبیه کنید. پاداش باید چیزی باشد که برایتان‌ دوست داشتنی ست. مثل تماشای یک‌ فیلم، خوردن یک‌ خوراکی، خرید هدیه ای کوچک و... و تنبیه نیز باید برایتان درد ایجاد کند.‌ مثلا یک‌ سریال دوست داشتنی را نگاه نکنید و...‌ صبور باشید و تلاش کنید. اگر در ابتدای راه موفق نبودید، مایوس نشوید. شروع هر کاری سخت است اما به مرور اسان میشود. زمانی که احساس کردید در یک مورد موفق عمل کرده اید، به مورد بعدی متمرکز شوید و طبق روال ذکر شده پیش بروید.
پس از موفقیت در کنترل این صفت حسادت، تغییر رذیله و اشتباه دیگر خود را آغاز کنید و همین فرمول را پیش بروید.
دوست نوجوان"توجه کنید که هر شب رفتار خود را محاسبه کنید و میزان تلاش و رفتار خوب و بد خود را ارزیابی نمایید. در مقابل موفقیت ها الحمدلله بگویید و خدا را شکر کرده و در مقابل اشتباهات، استغفار کنید. حتما توسل به ائمه اطهار داشته باشید تا زودتر به نتیجه برسید. سعی کنید دوستانی را انتخاب کنید که دارای صفات خوب رفتاری مدنظر شما باشند. کتابهای اخلاقی و اعتقادی در حد سن خود، از جمله کتاب های استاد مطهری را مطالعه نمایید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.