ناشناس

دخترم خیلی بی نظمه" چیکارش کنم؟

سلام. دخترم ۱۱ سالشه و اتاقش رو مرتب نمیکنه. فقط فیلم نگاه میکنه و شلختگی ش زیاده و دایم‌ من باید وسایلش رو جمع کنم. خسته م کرده.
سه‌شنبه، 1 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

دخترم خیلی بی نظمه" چیکارش کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 38 ساله )

سلام. دخترم ۱۱ سالشه و اتاقش رو مرتب نمیکنه. فقط فیلم نگاه میکنه و شلختگی ش زیاده و دایم‌ من باید وسایلش رو جمع کنم. خسته م کرده.


مشاور: خانم قربانی

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
بی توجهی فرزندتان‌ به نظم محیط و انجام‌ امور شخصی اش شما را ازار میدهد و از اینکه دایم‌ در حال جبران اهمال کاری او باشید، احساس خستگی میکنید.
مادر بزرگوار، نمیدانم نحوه برخورد شما از کودکی با فرزندتان چگونه بوده است و یا اکنون در مقابل این رفتارش چه واکنشی را نشان میدهید. علی ای حال، پیشنهاد میکنم در جمع خانواده اعلام کنید که قصد دارید امور منزل را بین افراد تقسیم کنید و اولین مرحله ان، این است که هر کس باید کارهای مربوط به خود را به تنهایی انجام دهد (مگر فرزندان کوچکتر از ۷ سال که نیاز به کمک‌ والدین دارند) و نباید منتظر کمک شما باشد. اعلام کنید که کوتاهی و اهمال کاری اعضاء خانواده را جبران نخواهید کرد و‌ هر فرد باید خودش تبعات رفتارش را بپذیرد. با این‌ کار به دخترتان نشان داده اید که دیگر وظیفه ای در مقابل شلختگی و بی نظمی اش ندارید. اعلام کنید که فضای عمومی خانه مثل سالن نشیمن و هال، متعلق به همه هست و همه باید به نوبه خود در نظافت و مرتب بودن ان کوشا باشند و وسایل خود را در آن رها نکنند. پس از این اعلام موضع خود و برنامه، حتی زمانی که با بی نظمی و بهم ریختگی وسایل و‌ اتاق فرزندان روبرو شدید، از تذکر دادن بپرهیزید و در مواقع لزوم مانند بهم ریختگی سالن، فقط یک بار وظیفه ایشان را اعلام کنید ان‌ هم بدون طعنه و یا تنش زایی. بر سر توافق خود بمانید و خود را کنترل نموده و به هیچ وجه به جمع کردن وسایل ایشان نپردازید. و تا زمانی که از شما درخواست کمک نکرده اند، پیش قدم نشوید و در زمان کمک‌ نیز از سرزنش ایشان پرهیز نمایید‌. اجازه دهید خودشان فرق نظم و بی نظمی را بدانند و به لزوم ان پی ببرند. از طرفی آنها آموخته‌ اند که پس از تکرارهای بیش از حد شما به انجام‌ کار بپردازند و در واقع به تکرارهای شما شرطی شده اند. ترک تکرار از جانب شما، سبب تغییر رفتار ایشان و شکسته شدن عادت انها میشود.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.