ناشناس

حداکثر نفقه چه مبلغی میباشد؟

سلام. معمولا حداکثر نفقه چه مبلغی میباشد؟
يکشنبه، 27 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

حداکثر نفقه چه مبلغی میباشد؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 31 ساله )

سلام. معمولا حداکثر نفقه چه مبلغی میباشد؟


مشاور: مشاور راسخون

با سلام و احترام
بر اساس ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، شوهر باید نفقه زن را پرداخت کند و بر اساس ماده اصلاحی ۱۳۸۱ قانون مدنی، نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف زن که لباس، اثاث و لوازم منزل، و هزینه درمانی و خورد و خوراک و مسکن که زن آن ها را به واسطه احتیاج خود بدان‌ ها نیاز دارد یا این که به واسطه مریضی یا کمبود در زندگی به آن‌ها احتیاج پیدا خواهد کرد.
نحوه محاسبه میزان نفقه زن: برای محاسبه نفقه زن می‌ توان به وضع مالی و شئونات زندگی زوجین و وضع مالی شهروندان استناد کرد و در صورتی که زوجین نحوه محاسبه را قبول نکنند، نظر یک کارشناس در این مورد می‌ تواند ملاک قرار گیرد.
نحوه پرداخت نفقه: پرداخت نفقه با زندگی زناشویی شروع می‌ شود. بنابراین در عقد دائم یا موقت نیز زوج موظف به پرداخت نفقه است. تمکین زن نسبت به شوهر موجب پرداخت نفقه می‌ شود. تمکین به معنای لذت بردن شوهر در امور جنسی است مگر این که زوجه بیماری خاصی داشته یا عذر شرعی نسبت به انجام این چنین کاری داشته باشد. البته تمکین در معنا و مفهوم عام به معنی فرمانبرداری زن از شوهر، خوش رفتاری و خوش اخلاقی نسبت به شوهر و اقامت در منزل شوهر است. در صورتی که زنی از شوهر خود تمکین نکند، به او ناشزه می‌ گویند. زوج موظف است که برای زوجه خانه‌ ای مستقل و آزاد را فراهم کند. حال اگر منزل مطابق شئونات زن نباشد یا به واسطه آن شرافت و حیثیت او لکه دار شود می‌تواند منزل را ترک کند و تا زمان برگشت به خانه باید نفقه را دریافت کند. بر اساس قانون ۱۱۱۴ قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر برای او تعیین می‌کند اقامت کند، مگر این که بر اساس قانون مدنی حق اختیار منزل را داشته باشد. بر اساس قانون ۱۱۱۵ قانون مدنی، زوجه باید در منزلی که شوهر برای او تعیین می‌کند زندگی کند، مگر این که ترس از آبرو ریزی یا صدمه جانی را داشته باشد و بنابراین می‌تواند منزل را ترک کند و در این حالت شوهر هم باید نفقه او و فرزندان را پرداخت کند.
ضمانت اجرایی برای عدم پرداخت نفقه: در صورتی که شوهری نسبت به پرداخت نفقه به زن خود کوتاهی کند در این صورت زن می‌ تواند علیه او شکایت کرده و حتی می‌ تواند علیه او دادخواست حقوقی تنظیم کند.
شکایت کیفری: زوجه می‌ تواند در یک برگ نسبت به شوهر خود شکایت نامه‌ای را تنظیم کند و دادگاه نیز شوهر را محکوم کرده و او باید نفقه زن را بدهد. عدم پرداخت نفقه باعث می‌ شود تا زوج به زندان محکوم شود. نکته مهم این که نفقه گذشته را می‌ توان با دادخواستی و نفقه زمان حال را نیز می‌ توان از طریق کیفری مطالبه کرد. بر اساس ماده ۶۴۲ اگر شخصی علی رغم استطاعت مالی نفقه زن و فرزندان خود را واریز نکند، دادگاه او را به حبس ۳ ماه و یک روز تا پنج ماه محکوم می‌کند.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.