ناشناس

تربیت جنسی را چگونه به نوجوان آموزش دهیم؟

با سلام. من یک پسر ی دارم که کلاس هفتم هست و 13 ساله است. در مورد اینکه چطوری به او بگویم در مورد زمان بلوغ و رشد موهای زائد در بدن و تراشیدن انها که لازم هست. میخواستم بپرسم از چه راهی با او سر گفتگو را باز کنم؟ با تشکر.
يکشنبه، 4 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

تربیت جنسی را چگونه به نوجوان آموزش دهیم؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 45 ساله )

با سلام. من یک پسر ی دارم که کلاس هفتم هست و 13 ساله است. در مورد اینکه چطوری به او بگویم در مورد زمان بلوغ و رشد موهای زائد در بدن و تراشیدن انها که لازم هست. میخواستم بپرسم از چه راهی با او سر گفتگو را باز کنم؟ با تشکر.


مشاور: احسان فدایی

با سلام و احترام خدمت شما والد محترم! 
در پاسخ باید عرض نماییم اساساً در آموزه‌های دینی و تعالیم زندگی‌ ساز اسلام، آشنا کردن کودکان با مفاهیم دینی و جنبه‌های رفتاری آن و نیز راهنمایی آنها به سوی خداوند، از وظایف پدر و مادر شمرده شده است. این مهم، ممکن است در هیاهوی زندگی مادی به فراموشی سپرده شود یا به گمان این که فرزند همة این مسائل را در مدرسه یا از رسانه‌های جمعی خواهد آموخت، از برنامه‌های اصلی خانواده حذف شود؛ در حالی که خانه و خانواده می‌بایست نخستین و مهم‌ترین پایگاه فراگیری دین و انس با آن باشد. امام سجاد (علیه‌السلام) در شمارش حقوق فرزند بر پدر و مادر، یکی از مهم‌ترین مسائل را توجه به دین آموزی کودکان دانسته است. بنابراین از آنجا که پسرتان در آستانه دوران بلوغ قرار داد؛ طبیعتاً برای پیشگیری از انحرافات جنسی و آسیب های آن باید آموزش های لازم را به وی بدهید و آگاهی بخشی کنید و در تربیت جنسی پسرتان موفق عمل کنید تا خدای ناکرده کنجکاوی های جنسی و شنیدن مطالبی در این خصوص باعث انحراف وی نگردد. از آنجایی که در کشور ما همیشه صحبت از مسائل مربوط به امور جنسی و پرداختن به این گونه مسائل به عنوان یک تابو و یک موضوع ممنوعه محسوب می‌شده است؛ در طول دوران رشد کودکان و نوجوانان چه در درون خانواده و نیز از مهد کودک تا قبل از ورود به دانشگاه، نه تنها هیچ نوع آموزش مشخصی در زمینه مسائل مربوط به امور جنسی، بهداشت بلوغ، روابط با جنس مخالف و بهداشت جنسی به کودکان و نوجوانان داده نمی‌شود، بلکه صحبت از این مسائل نیز زشت و ناپسند تلقی شده و در بسیاری از اوقات با دادن اطلاعات غلط و بی ربط، برخوردهای تحقیرکننده و خشونت آمیز در جواب سؤالات جنسی کودکان به تمسخر، سرزنش، نصیحت و حتی گاهی به تنبیهات جسمی ‌و غیر جسمی آنان ‌منجر می‌گردد به همین دلیل، بیشتر کودکان و نوجوانان به صورت پنهانی و در بین گروه همسالان در مورد این قبیل مسائل صحبت کرده و اطلاعات کسب می‌کنند و در نتیجه، دچار انحراف و آسیب‌هایی در این زمینه می‌شوند. باید توجه داشت که دوران بلوغ در واقع یک تغییر و تحول شدیدی است که سرتاسر وجود نوجوان را فرا می گیرد؛ به همین خاطر، مهمترین و حساس ترین دوران زندگی انسان، دوران بلوغ است. اگر نوجوان بداند و آگاهی پیدا کند که چه تغییراتی در وجود خود و همسالانش رخ می دهد، آن وقت گذشتن از این دوران بحرانی برای او آسان خواهد شد. مهمترین ویژگیهای این دوران، بروز تمایلات جنسی است و ندانستن و آگاه نبودن نوجوان از این مسایل، زمینه انحرافات نوجوان را فراهم می کند.
برای بیان مسایل بلوغ به پسرتان راهکارهای زیر خدمت تان ارائه می شود:
1- وقتی نوجوان به سن تکلیف رسید، می توانید یک جشن تکلیف با حضور دوستان و همکلاسی هایش برای او بگیرید و یک نفر از مربیان صلاحیت دار را دعوت کرده تا در مورد مسایل بلوغ و تکالیف آنها صحبت بکند، این مقدمه ای می شود تا خود شما نیز بتوانید به راحتی بعضی از مسایل بلوغ را برای او بیان کنید. البته برای پسر بهتر است پدر برخی مسائل را بگوید و برای دختر بهتر است مادر عهده دار بیان برخی مسائل باشد. البته گاهی لازم است تربیت جنسی کودک و آشنایی وی با مسائل جنسی در صورت نبود مادر در محیط خانوادگی توسط زنان دیگر خانواده نظیر: عمه، مادربزرگ، خاله و یا اولیای مدرسه صورت گیرد و در صورت نبود پدر، پدربزرگ، عمو، دایی و یا اولیای مدرسه می‌توانند این مسئولیت را بر عهده گیرند.
2- ارتباط صمیمانه و مهربانانه با فرزند تأثیر زیادی در گذر او از این مرحله دارد.
3- کتاب هایی در زمینه بلوغ تهیه کنید و آنها را در اختیار او بگذارید.
4- او را با مربیان صلاحیت دار آشنا کنید تا ایشان مسایل بلوغ را برای آنها در مناسبت های مختلف بیان کنند.
5- شما و همسرتان علاوه بر نقش مادر و پدری، همواره رابطه خود را با او حفظ کنید و به گونه ای با او رفتار کنید که او شما را به عنوان یک دوست صمیمی و دلسوز بپذیرد.
6- کتاب هایی را که در این زمینه معرفی می شود مطالعه کنید و از اطلاعات آنها استفاده کنید.
این کتاب ها عبارتند از:
1. سهرابی محمدرضا و ثریا سهرابی، دوران شکفتگی (راهنمای بلوغ پسران نوجوان)، تهران: انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، ۱۳86.
2. صفایی حائری، علی، نامه‌های بلوغ، قم: لیله القدر، 1390.
3. محمدیان، محمود، بلوغ ... تولدی دیگر، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، 1384.
4. صمدی، فرزانه، بلوغ و دگرگونی های آن (آنچه یک پدر و مادر باید در مورد پسر نوجوان خود بداند)، قم: اکرام 1386.
5. مصلحی، جواد، تربیت جنسی فرزندان، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1394.
6. فقیهی، علی نقی، تربیت جنسی: مبانی، اصول و روشها از منظر قرآن و حدیث، قم: دار الحدیث،1390.
همواره موفق و کامروا باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما