ناشناس

چگونه در مشکلات زناشویی حل مسئله کنیم؟

سلام. همونطور که پیشنهاد دادید با همسرم در فضای ارام و به دور از هرگونه تنش صحبت کردم و همسرم قبول کردن و گفت که بالاخره هر مشکلی که این وسط باشه یه راه حلی هم داره. یا با مشاوره گرفتن یا دکتر رفتن بیایم و به اتفاق هم این مشکل رو بر طرف کنیم. قرار بر این شد من پیگیری کنم و نتیجه رو به همسرم اطلاع بدم و اگر نیازی هست که پیگیری کنه همسرم انجامش بده. (پیام های قبلی این مراجع بصورت خصوصی ارسال شده اما چون موضوع حل مسئله یک مهارت کاربردی است جهت استفاده کاربران، این پیام به نمایش گذاشته می شود)
چهارشنبه، 29 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چگونه در مشکلات زناشویی حل مسئله کنیم؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 28 ساله )

سلام. همونطور که پیشنهاد دادید با همسرم در فضای ارام و به دور از هرگونه تنش صحبت کردم و همسرم قبول کردن و گفت که بالاخره هر مشکلی که این وسط باشه یه راه حلی هم داره. یا با مشاوره گرفتن یا دکتر رفتن بیایم و به اتفاق هم این مشکل رو بر طرف کنیم. قرار بر این شد من پیگیری کنم و نتیجه رو به همسرم اطلاع بدم و اگر نیازی هست که پیگیری کنه همسرم انجامش بده.

(پیام های قبلی این مراجع بصورت خصوصی ارسال شده اما چون موضوع حل مسئله یک مهارت کاربردی است جهت استفاده کاربران، این پیام به نمایش گذاشته می شود)


مشاور: سیده نرجس رضایی

سلام همراه گرامی

خیلی خوشحالم از اینکه با درایت و آرامش، مشکلتان را با همسرتان در میان گذاشتید. همه اینها نشانه این است که می توانید خوب حل مسئله کنید.

برای حل مسئله در ابتدا باید به چشم مسئله به مشکل نگاه کنیم. چرا که هر مسئله ای قابل حل است حتی اگر چند مجهولی باشد. اما هیچ کس هم به اندازه خود انسان از جزییات مسائل خود، آگاه نیست. پس بنابراین بهترین کسی که می تواند به انسان کمک کند خود اوست. اما بشرط داشتن اطلاعات و آگاهی و مهارت لازم. بنابراین بصورت خلاصه وار و موردی درباره حل مسئله با هم صحبت می کنیم و پس از آن در جلسات بعدی تکنیک های کنترل خشم و خودآرام سازی را آموزش می دهیم. پس اول باید تعریف مسئله را بدانیم. هر زمان بدانیم در چه نقطه ای هستیم – وضعیت فعلی– (یعنی وضعیت حال) و نقطه مطلوب ما یا هدف ما هم مشخص باشد –وضعیت مطلوب– (یعنی بدانیم هدف و شرایط مناسب و مطلوب آن موضوع چیست) آنگاه مسئله روش و مسیر حرکت از وضعیت موجود و رسیدن به نقطه مطلوب است.  پس یادتان باشد اگر نتوانیم در همین گام اول مسئله را به درستی تعریف نماییم، در این مسیر هیچگاه موفق نخواهیم بود. یعنی اگر هنوز وضعیت موجود یا وضعیت مطلوب را نمی‌دانیم، در مرحله‌ ی تعریف مسئله هستیم و هنوز به مرحله حل مسئله نرسیده‌ایم. پس حق نداریم در گام اول (تعریف مسئله)، همزمان به حل مسئله هم فکر کنیم...

گام دوم تعیین علت های بروز آن مسئله است. برای درک بیشتر مثالی می زنیم. فرض کنید شما به علت درد در قفسه‌ ی سینه به پزشک مراجعه می‌ کنید. ممکن است فکر کنید هرگونه دردی در قفسه‌ ی سینه با مشکلات قلبی در ارتباط است، اما این‌ گونه نیست. درد در قفسه‌ ی سینه ممکن است نشانه‌ ی مشکلات دیگری ازجمله: مشکلات ریوی، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های عضلانی ـ اسکلتی و… نیز باشد.

و اما گام سوم تعیین راه حل های مسئله است. یعنی در واقع هیچ مسئله‌ ای تنها یک راه‌ حل ندارد. برای حل هر مسئله می‌ توان راه‌ حل‌ های گوناگونی تصور کرد و اینجاست که نقش تفکر خلاقانه بسیار کلیدی می‌شود. تفکر خلاق هم تفکری است که راه حل های متنوع و نویی دارد و به شیوه های جذاب تری مسئله را حل می کند.

گام چهارم ارزیابی راه‌ حل‌های مختلف مسئله و انتخاب راه‌ حل برتر است. که در اینجا به صورت بارش فکری هر راه حلی به ذهنمان می آید را بروی کاغذ می آوری و پس از آن یکی یکی راه حل ها را بررسی می کنیم و معایب و مزایای آنها را می نویسم و از آن میان بهترین راه حل را انتخاب می کنیم. بهترین راه حل آن راه حلی است که بیشترین مزایا و کمترین معایب را داشته باشد است.

در واقع شیوه ای که شما اجرا کردید و با همسرتان در محیطی آرام و بدون تنش و با صراحت و دوستانه بیان کردید یکی از بهترین راه حل ها بود. چه بسا می شد در یک زمان غیر مناسب و با یک لحن عصبی و تنش زا این موضوع را مطرح می کردید و آن وقت بود که باید منتظر عواقب رفتار و عملکردتان می بودید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما