ناشناس

شریکم سهم ملک مشاعمان را به دیگری فروخته است !

بسمه تعالی سلام علیکم مادرم مالک سه دانگ مشاعی از کل پلاک شش دانگی می باشد.شریک بدون اذن واطلاع سهم خودش را به شخص سوم فروخته است.مادر به محض اطلاع از معامله اعلام حق شفعه و پرداخت ثمن می کند و با درخواست فسخ بیع عدم رضایت خود را به شریک ومشتری اطلاع می دهد.ودرخواست اعلام شماره حساب جهت واریز می کند. لازم به ذکر است چون کاملا معامله در خفا انجام شده بود واز هویت مشتری بی خبر بود طبق قرار تلفنی با شریک، مشتری جلو بنگاه محل که بدستور اتحادیه هم غیر فعال بودحاضرشد وبا هماهنگی بنگاه اعلام کرد اجازه بدهید بنگاه یک هفته دیگر فعال می شود معامله را آنجا فسخ وپول تحویل می گیرم.اما در موعد مقررشریک ومشتری هردو خلف وعده کردند وپاسخ تلفن و پیامک هم ندادند وبنگاهی هم حاضر به دریافت پول نشد وحتی شماره حسابی هم مشتری اعلام نکرد .گویا قصد آنها ازموافقت ظاهری فقط اتلاف وقت بمنظور از بین رفتن فوریت شفعه بوده است. باتوجه به شرح ماوقع وحتی استشهادیه مطلعین بفرمایید . اولا حق شفعه شرعا وقانونا از مادر ساقط می‌شود؟ ثانیا اعمال حق شفعه منوط به پرداخت ثمن به مشتری در همان روز اطلاع مادر واعلام عدم رضایت است؟ ثالثا اعمال حق شفعه شرع وقانون ارجحیت دارد یا عرف؟ رابعا فرصت یکهفته عرفی در پرداخت ثمن موضوعیت دارد؟ آنهم در شرایطی که مشتری با میل خود شماره حساب نمیدهدوخلف وعده در بنگاه هم میکند.
چهارشنبه، 5 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات میرامامی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

شریکم سهم ملک مشاعمان را به دیگری فروخته است !

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 40 ساله )

بسمه تعالی

سلام علیکم

مادرم مالک سه دانگ مشاعی از کل پلاک شش دانگی می باشد.شریک بدون اذن واطلاع سهم خودش را به شخص سوم فروخته است.مادر به محض اطلاع از معامله اعلام حق شفعه و پرداخت ثمن می کند و با درخواست فسخ بیع عدم رضایت خود را به شریک ومشتری اطلاع می دهد.ودرخواست اعلام شماره حساب جهت واریز می کند. لازم به ذکر است چون کاملا معامله در خفا انجام شده بود واز هویت مشتری بی خبر بود طبق قرار تلفنی با شریک، مشتری جلو بنگاه محل که بدستور اتحادیه هم غیر فعال بودحاضرشد وبا هماهنگی بنگاه اعلام کرد اجازه بدهید بنگاه یک هفته دیگر فعال می شود معامله را آنجا فسخ وپول تحویل می گیرم.اما در موعد مقررشریک ومشتری هردو خلف وعده کردند وپاسخ تلفن و پیامک هم ندادند وبنگاهی هم حاضر به دریافت پول نشد وحتی شماره حسابی هم مشتری اعلام نکرد .گویا قصد آنها ازموافقت ظاهری فقط اتلاف وقت بمنظور از بین رفتن فوریت شفعه بوده است. باتوجه به شرح ماوقع وحتی استشهادیه مطلعین بفرمایید .

اولا حق شفعه شرعا وقانونا از مادر ساقط می‌شود؟

ثانیا اعمال حق شفعه منوط به پرداخت ثمن به مشتری در همان روز اطلاع مادر واعلام عدم رضایت است؟

ثالثا اعمال حق شفعه شرع وقانون ارجحیت دارد یا عرف؟
رابعا فرصت یکهفته عرفی در پرداخت ثمن موضوعیت دارد؟
آنهم در شرایطی که مشتری با میل خود شماره حساب نمیدهدوخلف وعده در بنگاه هم میکند.


مشاور: فاطمه سادات میرامامی

 سلام دوست عزیز

 حق شفعه به دلیل تبانی شریک و خلف وعده ضایع نمی شود و همچنین اطلاع مادر از فروش مال و درخواست پرداخت مال مورد قبول می باشد و عدم رضایتشان را نشان می دهد. حق شفعه ، حقی شرعی، قانونی، و عرفی می باشد. اعمال حق شفعه فوری است. بنابرین تشخیص زمان اقدام حسب مورد با دادگاه است که در صورت بروز اختلاف با عنایت به ملاک های متعارف باید اتخاذ تصمیم نماید  و همچنین اگر شخص ثالث مال را به دیگری بفروشد  کلا معاملاتش باطل است.

                                                                                                         برای اطلاع از این موضوع به مقاله «آیا می توان ملک شریکی را فروخت» مراجعه کنید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.