ناشناس

شبا خوابم نمی بره، چطور خوابم رو تنظیم کنم؟

سلام من اصلا شبا خوابم نمیره وقتی هم میخوابم زود بیدار میشم و کمبود خواب دارم سعی کردم خوابم رو تنظیم کنم اما بازم با وجود بی خوابی خوابم نمیبره چیکار کنم؟
پنجشنبه، 27 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب علی پور
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

شبا خوابم نمی بره، چطور خوابم رو تنظیم کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 15 ساله )

سلام من اصلا شبا خوابم نمیره وقتی هم میخوابم زود بیدار میشم و کمبود خواب دارم سعی کردم خوابم رو تنظیم کنم اما بازم با وجود بی خوابی خوابم نمیبره چیکار کنم؟


مشاور: زینب علی پور

با سلام به شما دوست عزیز:
 

همان گونه که بدن ما نیاز به آب و غذا دارد خواب هم یکی از نیاز های اساسی بدن ما است، خواب برای بهتر شدن سیستم ایمنی بدن، گردش خون بهتر و عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی می باشد، ساعت مفید خواب حدود ۱۱ شب تا ۷ صبح است‌.
 

بی خوابی یک فرایندی است که اغلب فرد به دلایلی مختلفی در زمان های متفاوت دچار آن می‌شود، مثلا فرد روزی پراضطراب و پر استرسی داشته یا به بیماری سرماخورده و دچار آنفولانزا شده دچار بیداری های موقتی می شود و با پایان یافتن این علت های گذرا بی خوابی هم رفع خواهد شد.
 

اما فردی که دچار بیداری های مزمن است چه علت هایی دارد یا چگونه باید درمان کند.
 

از دلایل عمده بی خوابی های مزمن می توان موارد زیر را بیان کرد.
 

خبر خوش در مورد مشکل بی خوابی این است که معمولا فرد با درمان های خانگی و  بدون نیاز به مراجعه پزشک و بدون استفاده از دارو می تواند مشکل بی خوابی را حل نماید.
 

در اولین گام برای حل این مساله باید علت بی خوابی را پیدا کنید؛ مثلا کار یا خانواده ای پر تنش و با اضطراب دارید؟
 

فضای اتاقتان مناسب برای یک خواب راحت نیست؟ یا اینکه شما فردی هستید که زیاد در طول روز می خوابید و ...‌‌ وقتی علت بی خوابی پیدا شود راحترمی توانید به حل مشکل بپردازید؛
 

مغز یا در واقع سیستم بدن ما دارای ساعت خاصی است که به اصطلاح سیستم ساعتی بدن می توان از آن یاد کرد، ما باید به کونه ای عمل کنیم که طبق ساعت بدنمان بخوابیم و بیدار شویم. نور کافی در روز نکته مهمی است که به این سات بدن کمک می کند، زندگی ماشینی امروز ما به گونه ای شده که بیشتر اوقات از نور های مصنوعی مانند: نور لامپ یا نور های گوشی و ... به چشم ما می رسد و ساعت بدن ما را دچار اختلال کرده، برای حل مشکل باید در نظر داشته باشید در طول روز زیرنور طبیعی قرار بگیرید. و استفاده از گوشی و تلویزیون و ... را مدیریت کنید.
 

اول؛ سعی کنید سه ساعت قبل از خوا غذایی نخورید یا وعده غذایی شام را غذایی سبک قرار دهید.
 

دوم؛ فضای اتاقتان را آماده برای خوابی راحت کنید، پارچه تیره ای به پنجره اتاق وصل کنید تا تاریک تر شود. از ماسک چشم استفاده کنید.
 

سوم؛ اگر مشغول کاری پرتنش یا پر استرس هستید، در صورت امکان به سراغ شغلی دیگر بروید. یا اگر خانواده ای پر تنش دارید بهتر است دوستانه با آنها صحبت کنید و مسائل را حل و فصل کنید.
 

چهارم؛ سعی کنید در طول روز خود را مشغول نگه دارید که هنگام شب خسته باشید و راحت تر بخوابید.
 

پنجم؛ از چرت های روزانه بپرهیزید زیرا خواب شب شما را مختل می کند.
 

ششم؛ سعی کنید برای حل بی خوابی سراغ مسکن ها نروید.
 

هفتم؛ اگر تمام این راه ها را انجام داده اید اما مشکل شما حل نشد می توانید به یک پزشک خوب در این رابطه مراجعه کنید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.