حمیدرضا زاهدی

کودکی که نوجوان شده است

باسلام پسر 11 ساله ای دارم که باهوش است در درس خواندن و فعالیتهای فرادرسی مثل نقاشی،ساخت لگو و ..... درون گراست و خیلی با کسی در ابتدا باز نمی شود اما اگر رفیق شد با کسی دوست دارد برود با ایشان متاسفانه یکی از رفتارهای ایشان ادابازیهای بیهوده در منزل است که دوست دارد ادابازی درآورد و خواهر و برادرانش را بخنداند و گاهی هم ازار و اذیت می کند برادر و خواهرش را ما سعی کردیم به او زیاد خرده نگیریم ولی وقتی زیاد بازی در می اورد مجبورینم او رادعوا کنیم . همسر من ترس زیادی دارد که این اداهای بیخودی تا سنین نوجوانی و جوانی در او بماند لطفا ما را راهنمایی کنید
چهارشنبه، 11 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات زاهدی
موارد بیشتر برای شما

حمیدرضا زاهدی

کودکی که نوجوان شده است

حمیدرضا زاهدی ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 41 ساله )

باسلام
پسر 11 ساله ای دارم که باهوش است در درس خواندن و فعالیتهای فرادرسی مثل نقاشی،ساخت لگو و .....
درون گراست و خیلی با کسی در ابتدا باز نمی شود اما اگر رفیق شد با کسی دوست دارد برود با ایشان
متاسفانه یکی از رفتارهای ایشان ادابازیهای بیهوده در منزل است که دوست دارد ادابازی درآورد و خواهر و برادرانش را بخنداند و گاهی هم ازار و اذیت می کند برادر و خواهرش را
ما سعی کردیم به او زیاد خرده نگیریم ولی وقتی زیاد بازی در می اورد مجبورینم او رادعوا کنیم .
همسر من ترس زیادی دارد که این اداهای بیخودی تا سنین نوجوانی و جوانی در او بماند
لطفا ما را راهنمایی کنید


مشاور: فاطمه سادات زاهدی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما پدر گرامی

خوشحالم که در این مسیر کنار شما هستم

در پیام خود فرموده بودید که شما و همسرتان نگران هستید که این رفتار پسرتان در نوجوانی و جوانی نیز در او ماندگار باشد .
 

منظور شما از نوجوانی دقیقاً چه زمانی است ؟!
 

باتوجه به گسترش فضای مجازی و ورود دانش آموزان به آن ، این روزها شاهد پایین آمدن سن نوجوانی و بلوغ در فرزندانمان هستیم و در پسران این سن از 8 سال تا 18 سال متغیر است ، پس با این حساب ممکن است فرزند شما هم وارد مرحله ی نوجوانی شده باشد هرچند که شاید شما به عنوان والد ، هنوز نشانه های تغییرات هورمونی  را در نوجوانتان مشاهده نکرده باشیدو او را همچنان کودک تصور می کنید .

یادتان باشد  همیشه  نشانه های بلوغ و نوجوانی فقط نشانه های مرسوم از جمله افزایش قد ، رشد مو در صورت و نواحی خاصی از بدن ، عریض شدن شانه ها ، رشد اندام تناسلی ، انزال شبانه ، کلفت شدن صدا و رشد بیضه ها در پسران نیست ، چرا که بلوغ و نوجوانی نشانه های روانی و رفتاری دیگری نیز دارند که مهم ترین آن عدم  ثبات هیجانی ، نوسانات خلقی ،  هجوم احساسات و دگرگونی ها و جلوه های غیرمعمول و غیرعادی است ( غیر معمول و غیر عادی از نظر والدین ) ، گاهی اضطراب و افسردگی ، لجبازی و سرکشی ، سر به سر گذاشتن های نامتعارف ، بلند پروازی ، قهرمان پرستی ، مد و به روز بودن ، پرسه زدن در  فضاهای مجازی ، اهمال کاری ، میل به گوشه نشینی و انزوا و تنهایی ، علاقه به سر و صدا  و هیجان و حرکات تند  و ...  نیز نشانه های روانی  بلوغ اند .
 

اینکه نوجوان شما در این سن گاهی با خواهر و برادرش شوخی می کند و موجب شادی و خنده ی  آنها می شود و گاهی هم با همین رفتار ،  باعث آزار و  اذیت آنها می‌شود ، دقیقاً حاکی از همان ویژگی های روانی بلوغ است ، در زبان فارسی ضرب المثلی داریم که  می گوید : گاهی عاشق است و گاهی فارغ ، دقیقاً مصداق همین دوران از زندگی فرزندان ما است . گاهی می آید و قربان صدقه ی مادر می رود و گاهی هم اگر با مخالفت مادر در مسأله ای مواجه شود تا حد تنفر از مادر پیش می رود ، در صورتی که وقتی کودک بود یا زمانی که به بزرگسال بالغی تبدیل می شود خبری از این گونه تضادهای محبتی وجود ندارد .
 

پس یادتان باشد این رفتار فرزندتان کاملاً طبیعی و سلامت دوران نوجوانی اوست ؛ اما وظیفه ی شما به عنوان والد آگاه در این زمینه چیست ؟! آیا مدام باید او را تحقیر  کنید و از اینکه اینگونه رفتار می کند  او را سرزنش کنید که چرا طبیعی سن نوجوانی ات رفتار می کنی ؟؟!!! ( مثل این می ماند که در گرمای 40 درجه ای تابستان ، به بدن خود خرده بگیرید که چرا عرق می کنی ، عرق نکن  ؟؟!! ) . پس دست از سرزنش ، تحقیر و تنبیه او بردارید ، و به جای آن  برای فرزندتان الگوی مثبت و مناسبی باشید .

برای مثال وقتی از دست او عصبانی و خسته هستید به جای اینکه او را سرزنش کنید یا از او فاصله بگیرید می توانید به او با گفتن این جمله که " من احساس خستگی می کنم و فکر می کنم الان بدون دلخوری نمی تونیم با هم صحبت کنیم ، اگر اجازه بدی بعد از شام با هم صحبت می کنیم " او را به صبر و رابطه ی خود با او را به آرامش و صلح دعوت می کنید .
 

همچنین می توانید به احساسات او گوش دهید . دربرابر احساساتش  گوش شنوا باشید .  به نظر شما چطور می توان در برابر فرزند گوش شنوا بود ؟ به راحتی می توانید این کار را انجام دهید . فقط کافی است زمانی که او دارد با شما صحبت می کند ، مشغول به کار دیگری نباشید ، حواستان فقط جمع او و صحبت  هایش باشد ، به احساساتش احترام بگذارید و دیدگاه های او را درک کنید حتی اگر با دیدگاه و نظر شما یکسان نیست . ( درک کردن با پذیرفتن متفاوت است )  .
 

روی  نکات مثبت او تمرکز لازم را داشته باشید و سعی کنید آن ها بیش از پیش ببینید و تقویتشان کنید .
 

برای تقویت این نکات مثبت می توانید به فرزندتان مسئولیت های متناسب با سن او بدهید .
 

اما اگر همه این موارد را انجام دادید ولی باز نتیجه ی مورد نظرتان حاصل نشد ، پیشنهاد می کنم حتماً با یک مشاور متتعهد و خبره در حوزه ی نوجوان دیدار داشته باشید .
 

امیدوارم در مسیر والدگری بهترین ها در انتظار شما باشد .

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.