ناشناس

پسرم لج باز شده، چطور با او رفتار کنم؟

سلام وقت بخیر،کودک دو ساله ای دارم که وقتی بهش نه بگم مثل نکن دست نزن یا مثلا بابا رو نزن،شروع میکنه گریه و تو سر و صورت خودش زدن یا دست میکنه تو حلقش بالا بیاره یا پاهاش و خودشو میکوبه زمین،چجوری باید رفتار کنم باهاش؟
پنجشنبه، 1 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مهدیس حسینی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

پسرم لج باز شده، چطور با او رفتار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 32 ساله )

سلام وقت بخیر،کودک دو ساله ای دارم که وقتی بهش نه بگم مثل نکن دست نزن یا مثلا بابا رو نزن،شروع میکنه گریه و تو سر و صورت خودش زدن یا دست میکنه تو حلقش بالا بیاره یا پاهاش و خودشو میکوبه زمین،چجوری باید رفتار کنم باهاش؟


مشاور: مهدیس حسینی

دوست گرامی سلام 

سعی نکنید نظرات خودتان را به فرزندتان تحمیل کنید قوانینی ساده وضع کنید و کودک تان را از عاقبت سرباز زدن از آن آن قوانین آگاه کنید.
 

 لجبازی کودکان مرحله ای اجتناب ناپذیر از رشد آنهاست  و در کودکان نوپا به قدری شایع است که بسیاری از والدین را به دردسر می‌اندازد.آغاز لجبازی کودکان از سن یک سالگی شروع و در سن ۳ سالگی به اوج خود میرسد که اگر والدین نحوه صحیح برخورد با کودک شان را درپیش نگیرند با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

خیلی از اوقات کودکان دوست ندارند به آنها امر و نهی شود،مثلاً اگر به کودکتان بگویید اسباب بازی هایش را توی اتاق پذیرایی ولو نکند یا سر و صدا نکند ممکن است با صدای بلند به شما یک نه بگوید، پس بهتر این است که به جای اینکه به او امر کنید به او حق انتخاب بدهید. شاید بد نباشد به عنوان والدین کودک از خودتان سوال بپرسید که آیا شما لجباز هستید یا کودکتان؟ ببینید آیا فشار بیش از حد به کودک وارد می کنید؟ آیا قوانین زیادی برایش وضع کرده اید ؟آیا آزادی اش را محدود کرده اید؟آیا انتظار دارید هر چه شما گفتید او عمل کند؟ اگر پاسختان به این سوالات مثبت است شاید شما بیشتر از فرزندتان لجباز هستید و او دارد تلاش می کند تا خودش را نجات دهد.
 

اگر می خواهید کودک لجباز شما به حرفتان گوش کند اول از همه باید به حرف او گوش کنید. کودک لجباز اگر احساس کند که قرار  نیست حرفش را بشنوید ممکن است فوراً حالت تدافعی بگیرد پس هر وقت کودک برای انجام کاری اصرار کرد به جای اینکه بلافاصله به او نه بگویید با نرمی و ملایمت به او نزدیک شوید و  با او حرف بزنید تا بتوانید بفهمید علت مخالفتش با شما چیست.
 

بررسی ها نشان داده است که اگر به کودک چیزی را دائماً تکرار کنید او هم شروع می کند به مخالفت با شما، در حالی که اگر بعد از یک بار گفتن ادامه ندهید کودک هم آن را رها خواهد کرد.مثلاً اگر با توپش به دیوار می کوبد اگر یک بار به او بگویید این کار را نکن در نهایت بعد از چند دقیقه خسته میشود بعد آن را کنار می‌گذارد ولی اگر بگوییم نکن، نزن، دست بردار، مگر من به تو نمی گویم سر و صدا نکن او شروع به لجبازی می کند و آن را ادامه می‌دهد.

به یاد داشته باشید که همراه با لجبازی کودکتان شما نباید مانند او رفتار کنید. فراموش نکنید که گاهی اوقات شما " نه " می گویید چون باید کودک را از انجام کاری باز دارید پس قاطعانه نه می گویید مهم نیست کودک چقدر پافشاری کند  شما نباید تسلیم شوید. گاهی اوقات وقتی از اصرارهای  او خسته می شوید با تغییر دادن نه به بله فقط باعث تقویت این  فکر در او می‌شوید که می‌تواند با گریه و سر و صدا به خواسته‌اش برسد. نگفتن اگر به صورت مداوم  و همیشگی باشد این باعث لجبازی کودک میشود پس یادتان باشد برای چه مواردی نه بگویید. گاهی اوقات لازم است به کودک اجازه بدهید تا کارهای مفید برای رشد خود انجام دهد، پس این فرصت را در اختیارش قرار دهید تا چیزهای جدید را کشف کند و کارهای جدید را امتحان کند.
 

اما در خصوص کتک زدن شما توسط فرزندتان:  اگر موهایتان را کشید یا چیزی به سمت شما پرتاب کرد برای دفاع از خودتان بدون آنکه کودک دردی احساس کند سعی کنید تا دستش را آرام بگیرید و جدا کنید یا بدنش را با ملایمت دور از خودتان نگه دارید، هم قد او شوید نفس عمیق بکشید مستقیم و با قاطعیت در چشمهایش نگاه کنید و بگویید: عصبانی شدی که اجازه نداری  کارتون تماشا کنی؟

میدونم عصبانی هستی، اجازه داری که عصبانی باشی اما اصلاً اجازه نداری من را بزنی. پیشنهاد می کنم برای کنترل عصبانیتش از او بخواهید تا با شما بازی باد کردن بادکنک را انجام بدهد، هر زمان که عصبانی است بادکنک بیاورید و از او بخواهید تا با قدرت تمام بادکنک را باد کند.اگر فرزندتان دائماً خشونت از خودش نشان می دهد باید به دنبال علت آن باشید شاید محدود بودن بیش از حد موجب این  حد از خشم شده است. شاید وقت آن رسیده تا روش های فرزندپروری تان را تغییر دهید. 

موفق باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.