محمد

راهکار برای علاقه به یادگیری و درس در پسرم

با سلام خدمت مشاور گرامی پسرم کلاس سوم هست و در درس هاش ضعیف است و علاقه ای به درس نشان نمی دهد و هر وقت بهش می گویم بریم تکالیف رو انجام بدیم یا عصبی میشه و یا یه طور فرار می کنه خواهش می کنم راهنماییم کنید
سه‌شنبه، 10 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات زاهدی
موارد بیشتر برای شما

محمد

راهکار برای علاقه به یادگیری و درس در پسرم

محمد ( تحصیلات : ابتدایی ، 9 ساله )

با سلام خدمت مشاور گرامی
پسرم کلاس سوم هست و در درس هاش ضعیف است و علاقه ای به درس نشان نمی دهد و هر وقت بهش می گویم بریم تکالیف رو انجام بدیم یا عصبی میشه و یا یه طور فرار می کنه خواهش می کنم راهنماییم کنید


مشاور: فاطمه سادات زاهدی

با سلام و وقت بخیرخدمت شما همراه گرامی  راسخون

خوشحالم که در این مسیر کنار شما هستم

عدم علاقه به تحصیل در دانش آموزان دلایل مختلفی دارد که حتماً نیازمند بررسی بیشتر است .

یکی از دلایل مهم ممکن است پایه ی تحصیلی ضعیف در دانش آموز باشد که این مساله باتوجه به آموزش های مجازی در دوران کرونا و شرایط قرنطینه بسیار شایع است ، یکی دیگر ازدلایل عدم علاقه به درس می تواند اختلالات توجه و تمرکز باشد که حتماً بهتر است توسط یک مشاور در این حوزه بررسی شود ، همچینین ارتبط نگرفتن با معلم و محیط مدرسه نیز می تواند از دلایل دیگر عدم علاقه به تحصیل باشد . گاهی وقت ها نیز فشار و تنش های داخل منزل یا مدرسه باعث عدم علاقه به درس و مدرسه می شود .

اما در ادامه به برخی از راهکارهایی که می تواند در زمینه ی علاقمند کردن فرزندان به تحصیل مؤثر باشد می پردازیم .

قبل از هر چیزی یادتان باشد از هرگونه برخورد تحقیرآمیز ، مقایسه ، تهدید ، تنبیه فیزیکی یا محرومیت های ناعادلانه باید اجتناب داشته باشید چرا که این گونه رفتارها نه تنها باعث ایجاد علاقه به تحصیل نمی شود بلکه باعث می شود روز به روز رابطه ی شما با فرزندتان نیز خدشه دار تر شود ؛ بنابراین بهتر است در یک فضای امن و عاری از هرگونه برخورد تند با او صحبت کنید و  دلایل این بی علاقگی را با خودش بررسی کنید و از احساسات او جویا شوید .

می توانید با خود فرزندتان برای زمان انجام تکلیف به توافق برسید . بسیاری از چالش هایی که والدین بر سر مشق نوشتن دارند به این خاطر است که اجازه نمی دهند فرزندشان خودش زمان انجام تکلیف را انتخاب کند و گاهی ممکن هم زمانی برنامه مورد علاقه ی کودک با  انجام تکلیف باعث ایجاد چالش شود.

سعی کنید از درس های ساده و راحت تر برای او  شروع کنید که باعث ایجاد علاقه در او شود و در این میان از تشویق و جایزه نیز غافل نباشید .

تشویق نیروی محرک انسان هاست  .

سعی کنید از علاقه مندی های او در مدرسه به عنوان پاداش و تشویق استفاده نمایید .

زمان های انجام تکلیف را کوتاه و اجازه ی استراحت به او بدهید .

سعی کنید از انواع روش های آموزشی از جمله بازی و قصه برای او استفاده کنید و شیوه های آموزشی جذاب را با او امتحان کنید ( مثل آزمایش های مختلف در درس علوم ) چرا که آزمایش و بازی شاه کلید یادگیری کودکان است .

سعی کنید بر نقاط قوت او بیشتر توجه داشته باشید و آنها را بیشتر ببینید و تشویق کنید و هر روز بعد از پایان تکالیفش برای او جشن انجام تکلیف بگیرید و کارهایی که او دوست دارد را انجام دهید .

همچنین اگر فرزند شما دچار اضطراب است سعی کنید از طریق تکنیک های آرام بخش در کاهش اضطراب او قدم بردارید .

امیدوارم در مسیر فرزندپروی هاتون موفق و پیروز باشید .

فاطمه سادات زاهدی

کارشناس ارشد مشاوره

درمانگر کودک و نوجوان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.