ناشناس

نوجوانم، چطور با گیر دادن های مادرم کنار بیایم؟

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه من با مادرم خیلی مشکل دارم من یه پسر اول دبیرستانی هستم و به نظر خودم من حق اختیار در قبال خودم دارم ولی پدرم و مخصوصا مادرم این موضوع را درک نمی کنند و برای کوچک ترین مسائل به من گیرمیدن و با من دعوا می کنند. حتی خیلی وقتا ارزو اینو میکنم که کاشک بیفتم و بمیرم چون فشار روانی زیادی به من وارد می کنند. هرچه هم سعی میکنم با پدر و مادرم منطقی صحبت بکنم به من میگن اینجا خونه ماست و تا وقتی که اینجایی هرجور که ما میگیم باید رفتار کنیم. مثلا وقتی کتاب تاریخی با تلفنم میخونم با من دعوا میکنه که چرا با گوشی میخونی و اینکه میگه بجای اینها برو کتابای درسیتو بخون ، وقتی هم فیلم های اموزشی کمک درسی میبینم با من جرو بحث میکنه.
يکشنبه، 11 تير 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

نوجوانم، چطور با گیر دادن های مادرم کنار بیایم؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 17 ساله )

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
من با مادرم خیلی مشکل دارم من یه پسر اول دبیرستانی هستم و به نظر خودم من حق اختیار در قبال خودم دارم ولی پدرم و مخصوصا مادرم این موضوع را درک نمی کنند و برای کوچک ترین مسائل به من گیرمیدن و با من دعوا می کنند.

حتی خیلی وقتا ارزو اینو میکنم که کاشک بیفتم و بمیرم چون فشار روانی زیادی به من وارد می کنند.

هرچه هم سعی میکنم با پدر و مادرم منطقی صحبت بکنم به من میگن اینجا خونه ماست و تا وقتی که اینجایی هرجور که ما میگیم باید رفتار کنیم.

مثلا وقتی کتاب تاریخی با تلفنم میخونم با من دعوا میکنه که چرا با گوشی میخونی و اینکه میگه بجای اینها برو کتابای درسیتو بخون ، وقتی هم فیلم های اموزشی کمک درسی میبینم با من جرو بحث میکنه.


مشاور: الهه سادات صالحی


سلام خدمت شما دوست و همراه گرامی
آنچه برای ما نوشته بودید با دقت خواندم. کاملا قابل درک است و می فهمم که چقدر از مساءل پیش آمده بین خودتان و خانواده ناراحت هستید و احساس فشار و آزردگی می کنید.

در اصل واقعیت این است در میان  خیلی از خانواده ها این مشکل وجود داره و بین نگاه خانواده ها و بچه ها تفاوت هایی وجود دارد و این  تفاوت دیدگاه باعث اختلاف بین پدر و مادر و بچه ها و گاها موجب شکل گیری  مجادله هایی می شود و در نتیجه کدورت و دلخوری در روابط انها شکل میگیرد .

خیلی وقت ها مسئله ی  والدین چیز دیگری است و چون بابت ان مساله نگرانند به شکلی دیگر اعتراض خودشان را نشان می دهند . در کل اصل و اساس این نوع رفتارهای والدین نگرانی انها برای فرزندشان است آ   نها سعی دارند با این کارها از فرزندشان مراقبت و محافظت کنند .

آنها تصور می کنند صلاح و مصلحت نوجوان شان را بهتر از خود او درک می کنند و ‌دائما ترس ان را دارند که اینده ی نور چشم شان به مخاطره بیفتد .پس تا اینجا دلیل این نوع رفتار های والدین را برای شما دوست عزیز بیان نمودیم .پس توجه داشته باشید رفتار انها از روی عناد و لج و یا به جهت ازار شما صورت نمی گیرند .بلکه صرفا از روی محبت و توجه و نگرانی و مهم بودن شما صورت می پذیرند .

از متن پیام شما  مشخص است  که شما پسر باهوشی هستید. مطمئنا با کمی فکر کردن و دقت در  رفتار و خواسته های پدر و مادرتان می توانید متوجه شوید که انها بابت چه موضوعاتی نگران هستند و دغدغه ی اصلی شان چیست. اگر بتوانید با زیرکی ان دغدغه و نگرانی را حل کنید، انوقت احتمالا خیلی از به اصطلاح شما،« گیردادن های» انها کم تر خواهد شد .

به عنوان مثال ممکن است  پدر و مادرتان فکر کنند چون اطلاعات شان درباره ی کامپیوتر و تلفن همراه از شما کمتر است شما همه ی حقیقت را به انها  نگویید، و یا به بهانه ی درس خواندن کار‌ دیگری  انجام بدهید که از دید انها پنهان بماند و برای شما زیان بار باشد. در چنین شرایطی  مثلا برای حل این نوع دغدغه ها، می توانید دعوتشان کنید که در کنار شما بنشینند و بعضی اوقات درس خواندن شما را از طریق تماشای فیلم اموزشی با استفاده از گوشی همراه ببینند .

و یا می توانید مثلا کامپیوتر را از داخل اتاق شخصی بیرون اورید و در جایی که انها بر نحوه ی عملکرد شما یا درس خواندن و یا مطالعه ی تاریخ از پی دی اف  را تحت نظارت داشته باشند و از نگرانی های به جا و نابه جای انها کاسته شود ‌.

به عنوان اخرین پیشنهاد هم خدمت شما عرض می نماییم که در صورتی که راهکار های پیشنهادی نتیجه ای در بر نداشتند و همچنان از این مسائل حال تان بد بود، از مشاور مدرسه تان کمک بگیرید و  یا خودتان به خانواده پیشنهاد بدهید برای حل مساله  به یک روانشناس مراجعه کنید.

در اصل ممکن است روانشناس هم همان حرف هایی که به قول خودتان به صورت منطقی با انها درمیان گذاشته اید را با گفتار یا  با ادبیاتی  دیگر به انها بگوید و نه چیز تازه ی دیگری، ولیکن معمولا والدین در چنین شرایطی به حرفهایی که روانشناس برایشان بازگو می کند توجه نشان می دهند و گفته های شان اثربخشی  خودش را در نحوه ی  برخورد انها  با نوجوان نشان می دهد .

به هر شکل هر چه بیشتر در مورد تصمیم ها یا برنامه ها و عملکرد تان  به انها بازخورد بدهید و یا انها را از عملکرد  خود مطلع سازید ، از نگرانی های انها کاسته شده و شما هم از این نوع  مواظبت و کنترل انها که موجب آزردگی تان می شود  بیشتر رهایی خواهید یافت .

انچه که خیلی اهمیت دارد این است که با همدلی و شفقت  به اعمال و رفتار والدین تان بنگرید و متوجه باشید که اگر عزیز انها نبودید و از اهمیت ویژه ای در نگاه انها برخوردار نبودید لزومی به این طور مراقبت و کنترل اعمال شما برایشان وجود نداشت.

توجه داشته باشید که چه بسا اگر نگرانی از موفقیت شما در اینده نبود و یا علاقه به خود شما مطرح نبود ، برای شخص انها هم سهل گرفتن مسائل و بی توجهی به عملکرد شما به مراتب راحت تر و بی دردسر تر بود .لذا دانستن و اطلاع داشتن  از انگیزه ی رفتار  انها در میزان  تحمل و پذیرش اعمال شان در ذهن شما  بسیار مهم و حائز اهمیت است .حالا دیگر خیلی بیشتر و بهتر با تفکرات و نگرانی های انها اشنا شده اید و دلیل رفتارهایشان را به خوبی می فهمید. در نتیجه برای کاستن از ان افکار و نگرانی ها می توانید بهترین گام ها را باتوجه به موضوعات مرتبط به زندگی خودتان بردارید و رابطه ی خودتان را به بهترین شکل جهت دهید .

با ارزوی موفقیت های روز افزون شما امید واریم انچه بیان گردید تا حدی از مشکلات  و ناراحتی های شما بکاهد .

در پناه خداوند مهربان باشید .🌹



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.