مهلا عباسپور

می خوام انتخاب رشته کنم، بین دو رشته مردد هستم، چه کنم؟

سلام وقتتون بخیر راجبه انتخاب رشته سوال داشتم من رشته ام انسانی هست ومی خواهم انتخاب رشته کنم به نظرشما روانشناسی بهتراست یاحسابداری وکدام بازارکارخوبی دارد ؟ممنون ازشما
پنجشنبه، 27 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات زاهدی
موارد بیشتر برای شما

مهلا عباسپور

می خوام انتخاب رشته کنم، بین دو رشته مردد هستم، چه کنم؟

مهلا عباسپور ( تحصیلات : دیپلم ، 18 ساله )

سلام وقتتون بخیر راجبه انتخاب رشته سوال داشتم من رشته ام انسانی هست ومی خواهم انتخاب رشته کنم به نظرشما روانشناسی بهتراست یاحسابداری وکدام بازارکارخوبی دارد ؟ممنون ازشما


مشاور: فاطمه سادات زاهدی

با سلام و وقت  بخیر خدمت شما همراه گرامی راسخون
 

خوشحالم که در این مسیر کنار شما هستم
 

سوالی که مطرح فرمودید شامل دو انتخاب بسیار مهم و بزرگ در زندگی هر فردی است: انتخاب رشته و انتخاب شغل .
 

این دو انتخاب در عین وابستگی به یکدیگر از هم جدا هم هستند  و شامل مقوله های متفاوتی هستند .
 

برای هر انتخابی فرد باید به  سه مؤلفه ی بسیار مهم که عبارتند از میزان علاقمندی و رغبت ، توانمندی و استعداد توجه لازم را داشته باشد . بخشی از این  مؤلفه ها از طریق خود شناسی و خودآگاهی و بخش دیگر آن از طریق آزمون های استعداد و رغبتی که  معمولاً در سال نهم و هنگام انتخاب رشته نیز انجام می شود می توان به آن دسترسی پیدا کرد .
 

ممکن است فردی از روی علاقه  رشته ای را انتخاب کند اما وقتی وارد آن رشته می شود متوجه شود که استعداد لازم برای آن رشته را ندارد یا بالعکس .
 

در مورد انتخاب رشته پیشنهادم این است که از طریق مراجعه به هسته ی مشاوره آموزش و پرورش منطقه محل سکونت خود و یا یکی از مراکز مشاوره ی مورد تایید سازمان نظام روانشناسی آزمون استعداد و رغبت را انجام داده و بعد بر اساس ارزیابی و مصاحبه توسط یک مشاور تحصیلی نسبت به انتخاب رشته اقدام فرمایید و اما در مورد انتخاب شغل نیز فاکتورهای زیادی از جمله میزان توانمندی و تخصص ، مهارت ، شرکت در دوره های بازاموزی و کارورزی و میزان سازگاری در شغل مورد نظر با روحیه ی شما بسیار دخیل هستند .
 

گاهی اوقات فارغ التحصیلان دانشگاه ها این انتظار را دارند که به محض اتمام تحصیلات بتوانند وارد بازار کار شده و جایگاه ها و پست های خوبی را نیز در اختیار بگیرند ، اما واقعیتی تلخ اینجاست که در دانشگاه ها ما فقط با مسایل تئوری و نظری هررشته ای آشنا می شویم و برای اینکه در دنیای واقعی کار موفق باشیم لازم است تجاربی را کنار اساتید مانند شرکت در کارگا هها ، کارورزی ها و ... کسب کنیم و این مساله در هر رشته ای متفاوت است . در برخی از رشته ها این دوره کسب مهارت ها زمان طولانی تری را می طلبد مانند روانشناسی و در برخی رشته ها مانند حسابداری با اختصاص زمان کمتری می توان به این مهارت ها دست پیدا کرد .
 

برای هر دو رشته ای که شما فرمودید و مد نظرتان هست می توان گفت هم بازار کار خوبی وجود دارد و هم بازار کار مناسبی موجود نیست و این موجودیت بازار کار بستگی به خودِ خود شما به عنوان فردی که قرار است وارد این حوزه شوید دارد به همان ویژگی هایی که عرض کردم میزان علاقه ، استعداد و پشتکار شما در این زمینه و موفقیت انسان ها در گروه تلاش های خودشان و ایجاد فضای تجارب مناسب است .
 

امیدوارم در مسیر تحیلی و شغلی بهترین ها برای شما پیش بیاید .
 

موفق و پیروز باشید

فاطمه سادات زاهدی

کارشناس  ارشد مشاوره



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.