ج
سلام علیکم ایا نماز جمعه به این کیفیت الان در زمان اهلبیت ع وجود داشته در حالی که مثلا ما در بین خطبه...
سلام علیکم
ایا نماز جمعه به این کیفیت الان در زمان اهلبیت ع وجود داشته
در حالی که مثلا ما در بین خطبه های امیرالمومنین خطبه ای را نداریم که مثلا ایشان در نماز جمعه ایراد فرموده باشند
؟؟؟
با سلام و تبریک سال جدیدخدمت برادر گرامی! دوست عزیز مسلم بدانید که آنچه که علمای راسخین شیعه تایید و چه در باب عقاید و چه احکام تنفیذ و دستور فرموده اند همگی و یا حداقل اکثر قریب به اتفاق آن ها بر اساس: 1- آیات نورانی قرآن 2- روایات صحیحه پیامبر اعظم و اهل بیت پاک ایشان (ع) 3- سیره و سنت عملی یا گفتاری پیامبر اعظم و اهل بیت پاک ایشان (ع) 4- عقل 5- اجماع بر این اساس آنچه علما ومراجع عظام فرموده اند مورد تایید خدا و پیامبر ایشانست و چیزی غیر آن نمی باشد. درمورد سوال شما موردی موجود است که امیدوارم کافی باشد: انتشار مقاله «پژوهشی درباره خطبههای جمعه و عيدين امام علی(ع)» گروه انديشه: مقاله «پژوهشی درباره خطبههای جمعه و عيدين امام علی(ع)» به قلم حجت ذبيحیفر و مهدی مهريزی در 56 فصلنامه علمی ـ پژوهشی علوم حديث منتشر شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، بدون شك، يكی از امتيازات فرهنگ شيعه، به كارگيری دستورات و روايات حضرات ائمه معصوم(ع) به همراه قرآن، در ميدان عمل است. تا آنجا كه اين به هم آميختگی موجب رشد و بالندگی و غنای فرهنگی اين مكتب شده است. در اين ميان سخنان گهربار امام علی(ع) از جايگاه ويژهای برخوردار است. سخنان آن حضرت ايشان را در جايگاهی قرار داده كه يك دانشمند، او را ستاره درخشان آسمان علم و ادب میبيند. به اعتقاد مؤلف، پژوهش و مطالعه راجع به برگزاری نماز جمعه و نحوه ايراد و تحليل محتوايی خطبههای جمعه امام علی(ع) از چند جهت ضروری و لازم است؛ ابتدا از آنجا كه فرمايشات امام(ع) بخشی از تاريخ، به خصوص تاريخ صدر اسلام است و پژوهش در اين زمينه میتواند، ما را در بازخوانی هر چند بهتر حوادث اين مقطع زمانی كمك كند. همچنين بازخوانی سيره امام علی(ع) به جوامع اسلامی فرصت مناسب را ايجاد میكند، تا با تأسی به روش آن بزرگوار، زمينه را برای هر چه بهتر برگزار شدن اين فريضه عبادی ـ سياسی فراهم كنند. نويسنده در اينباره مینويسد: در نهايت اهيمت اين سخنان به اين جهت است كه از آنجا كه خطبههای نماز جمعه آن حضرت مورد تحليل قرار نگرفته است، اين نوشتار میتواند فتح بابی باشد برای پژوهشگران اسلامی، تا اين كه، مطالعاتی هم در اين زمينه داشته باشند. نگارنده معتقد است، مجموع خطبههايی كه از لابهلای منابع كهن گردآوری شده، هفده مورد است كه در مقايسه با مدت زمامداری آن حضرت، معدود است. از ميان هفده خطبه، يك مورد خطبه عيد فطر و يك مورد هم، خطبه عيد قربان است. همچنين، مشخص شد كه از مجموع اين خطبهها، دو مورد در شهر مدينه، يك مورد در شهر بصره و چهار مورد هم، در شهر كوفه ايراد شدهاند. وضعيت ده مورد از خطبهها، از حيث مكان صدورشان، نامشخص است. وی میافزايد: همچنين، از مجموع ياد شده، فقط پنج خطبه به صورت كامل، و مابقی خطبهها كه دوازده مورد باشد، به صورت ناقص نقل شدهاند و نهايت اينكه، از حيث زمان صدور، چهار مورد از خطبهها دارای زمان صدور مشخص و بقيه موارد، زمان صدورشان مشخص نشده است. به باور مؤلف، با توجه به اينكه حضرت(ع) در دورانی زمام امور را به دست گرفت كه، جامعه اسلامی بر اثر كجسليقگی زمامداران قبلی، با انبوهی از مشكلات سياسی ـ اجتماعی رو به رو بود. از اينرو، به طور طبيعی، حضرت(ع) در اولين موضعگيری رسمی خويش، آن هم در اولين خطبه نماز جمعه از چنين وضعيت پيش آمده بر جامعه اسلامی انتقاد كردهاند. مؤلف معتقد است، سخنان و خطبههای امام علی(ع) از همان آغاز خلافت آن حضرت، مورد توجه عموم مسلمانان، بهويژه شيعيان آن حضرت بوده است. در اين ميان، خطبههای جمعه آن حضرت، به دليل خاصيت ذاتیشان، از اهميت فوقالعادهای برخوردار بودهاند؛ زيرا از ميان خطبههای منسوب به آن حضرت، تاريخ تعدادی از آنها به هفتههای آغازين حكومت آن حضرت مربوط است، اما متأسفانه در طول تاريخ، به علل متعددی، جمعآوری كامل و تحليل خطبههای آن حضرت، مورد توجه انديشمندان اسلامی، قرار نگرفته است. يادآور میشود، مقاله پژوهشی درباره خطبههای جمعه و عيدين امام علی(ع) به قلم حجت ذبيحیفر، مهدی مهريزی در 56 فصلنامه علمی ـ پژوهشی علوم حديث به مدير مسئولی و سردبيری محمد محمدی نيك چاپ و منتشر شده است موفق باشید.