rasool

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید منظور از عوالم چهارگانه ناسوت، جبروت، لاهوت و ملکوت...

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید منظور از عوالم چهارگانه ناسوت، جبروت، لاهوت و ملکوت چیست؟ با سپاس
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

rasool

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید منظور از عوالم چهارگانه ناسوت، جبروت، لاهوت و ملکوت...

rasool ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید
منظور از عوالم چهارگانه ناسوت، جبروت، لاهوت و ملکوت چیست؟
با سپاس


با عرض سلام خدمت برادر گرامی! واژه های جبروت جبروت حکمای اسلامی به چهار عالم کلی یا به چهار نشأه معتقدند: عالم طبیعت یا ناسوت؛ عالم مثال یا ملکوت؛ عالم عقول یا جبروت؛ عالم الوهیت یا لاهوت. عالم ناسوت، یعنی عالم ماده، حرکت، زمان و مکان و به عبارت دیگر عالم طبیعت و محسوسات یا عالم دنیا. عالم مثال یا ملکوت، یعنی عالمی برتر از طبیعت که دارای صور و ابعاد است اما فاقد حرکت و زمان و تغییر می‌باشد. عالم جبروت، یعنی عالم عقول، یا عالم معنا که از صور و اشباح مبرا است و فوق عالم ملکوت است. عالم لاهوت یعنی عالم الوهیت و احدیت. عوالم چهارگانه‌ای که سالک الی الله باید طی کند. بدانکه عوالم بین انسان و خدا را که باید سالک عبور کند به چهار عالم تعبیر فرموده‌اند. 1. عالم طبع: که آن را نفس و عالم حس، عالم شهادت، عالم ماده، عالم ملک و عالم ناسوت نیز گویند. 2. عالم مثال: که آن را عالم برزخ، عالم خیال، عالم قلب و عالم ملکوت نیز گویند در فارسی از آن به عالم دل تعبیر می‌کنند. 3. عالم عقل: که آن را عالم روح و عالم تجرد از ماده و صورت و عالم جبروت نیز گویند و در فارسی از آن به عالم جان تعبیر می‌کنند. 4. عالم ربوبی: که آن را عالم لاهوت نیز گویند و در فارسی از آن به جانِ جان یا عالم جانان تعبیر می‌کنند. و چون انسان بخواهد یا به موت ارادی که موت نفس اماره است یا به موت قهری که موت طبیعی است از عالم ناسوت و طبع عبور کند از قیامت صغری عبور کرده است چون کشمکش با نفس اماره یا گیرودار در میدان جهاد، عبارت از تحقق قیامت صغری و عبور از آن عبور از قیامت صغری خواهد بود. و در این حال انسان خود را در عالم مثال می‌بیند و برای تجاوز از آن نیز باید مجاهده کند. این مجاهده را قیام و تحقق قیامت وسطی گویند که در عالم مثال و ملکوت صورت می‌گیرد و عبور از عالم مثال را به عالم عقل و جبروت عبور از قیامت وسطی گویند. و چون انسان در عالم عقل و جبروت وارد شد، برای طی مراحل این عالم نیز باید مجاهده کند بنابراین قیامت کبرای انفسیه قائم و متحقق می‌شود. لذا قیامت کبری در عالم جبروت و عقل خواهد بود و عبور از عالم جبروت و عقل را به عالم لاهوت عبور از قیامت کبرای انفسیه گویند. موفق و مؤید و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما