با سلام من خیلی خوشحالم که توانستم با سایت شما آشنا شوم و چون سوالات بسیاری در ذهنم است را بپرسم. غنای...

با سلام من خیلی خوشحالم که توانستم با سایت شما آشنا شوم و چون سوالات بسیاری در ذهنم است را بپرسم. غنای وسیقی چیست با توجه به گسترش موسیقی در همه جا و تاثیر موسیقی بر روان انسان از کجا بفهمیم که موسیقی غنا است ؟و آیا صرف اینکه توصیف عشقهای زمینی باشد آیا غنا می شود؟ و آیا مثلا ا گر در ماشین نشسته باشیم و بدانیم که موسیقی حرام پخش می شود و احتمال می دهیم که راننده قبول نکند که ضبط خود ر ا خاموش کند ویا تذکر دادن برابر است با بحث کردن با نا محرم است آیا می توان ساکت نشست و چیزی نگفت؟ 2-آیا استفاده از عطر وادکلن برا ی خواستگار جایز است با توجه به اینکه می دانیم مثلا داماد آنها یا برادرشان نیز با آنها همراه است؟
جمعه، 6 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

با سلام من خیلی خوشحالم که توانستم با سایت شما آشنا شوم و چون سوالات بسیاری در ذهنم است را بپرسم. غنای...

( تحصیلات : لیسانس ، 28 ساله )

با سلام من خیلی خوشحالم که توانستم با سایت شما آشنا شوم و چون سوالات بسیاری در ذهنم است را بپرسم.
غنای وسیقی چیست با توجه به گسترش موسیقی در همه جا و تاثیر موسیقی بر روان انسان از کجا بفهمیم که موسیقی غنا است ؟و آیا صرف اینکه توصیف عشقهای زمینی باشد آیا غنا می شود؟
و آیا مثلا ا گر در ماشین نشسته باشیم و بدانیم که موسیقی حرام پخش می شود و احتمال می دهیم که راننده قبول نکند که ضبط خود ر ا خاموش کند ویا تذکر دادن برابر است با بحث کردن با نا محرم است آیا می توان ساکت نشست و چیزی نگفت؟
2-آیا استفاده از عطر وادکلن برا ی خواستگار جایز است با توجه به اینکه می دانیم مثلا داماد آنها یا برادرشان نیز با آنها همراه است؟


مشاور: sayed mojtaba navab

با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها( روز زن) و با عرض سلام خدمت خواهر گرامی! با تشکر از خواهر محترم در باب سوال اول ما در بحث حرمت موسیقی در دو شاخه بحث می نماییم : اول بحث محتواست که شما مطرح نمودید. یعنی اگر محتوای یک موسیقی یا شعر و آهنگ و... شامل مطالب کفرآمیز و منحرف کننده و شرک آلود و یا کوبنده و تمسخرکننده احکام الهی و تایید کننده کفر و شرک و حکومت جبار و ستمگر باشد و یا اشعاری باشد که در باب عشق مجازی و وصف معشوق و اندام او و... بسیار مبتذل صحبت کرده به گونه ای که نمی توان مثل اشعار عرفانی مثلا حافظ گفت در وصف محبوب حقیقی و خداست و توجیه نمود این شعر و موسیقی هر چند آرام و به ظاهر نوازش بخش باشد باز هم حرام است از نظر محتوا دمو چنانچه محتوای آن مشکلی نداشت و مورد تایید بود مثل اکثر اشعار حافظ و برخی از اشعار سعدی و مولانا و بسیاری از اشعار شعرای معاصر مخصوصا بعد از انقلاب عزیزمان و ... که داری محتوای مفید و مثبت و ایمانی و یا در وصف معبود و معشوق حقیقی و شراب و می و مطرب و... آن اسباب قرب به محبوبند مثل نماز و جهاد و شهادت و ... در اینگونه موارد باید بیشتر مراقب قالب آن بود یعنی آیا از چه آلات و چه موسیقی ها و در چه فرم و قالب و دستگاه و شاخه ای از موسیقی نواخته شده است. مثلا آن آهنگی که مخصوص مجالس طرب و شراب خواری و فساد است حتی اگر در وصف خدا و اهل بیت ع خوانده شود حرامست... البته در مورد شدت حرمت و همچنین مقدار مراعات نمودن آن چقدر خوب بود مرجع تقلید خود را معین می فرمودید چون مثلا مراجعی مانند آیت الله گلپایگانی و بهجت و ...(ره) موسیقی را مطلقا حرام می دانستند و هر نوع آن را ممنوع شرعی می شمردند و بنابر فتوای ایشان باید از همه انواع موسیقی احتراز نمود. اما مراجع دیگری همچون آیات عظام خویی و امام خمینی ره و فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی و .... برخی انواع موسیقی که مناسب مجالس گناه و مجالس پارتی و فساد و شرابخواری است را حرام و برخی دیگر که مانند موسیقی های سنتی و گاه پاپ و ... که مهیج شهوات و موجب غفلت از خدا نگردد و به اصطلاح موجب طرب و رقص آور نباشد را مجاز می شمارند. اما پیشنهاد حقیر اینست که شما مقداری از برچسب ها و یا پوستر های کوچک ادعیه و اسامس اهل بیت ع و یاهر چیز مناسب شئون مذهبی یک خانم هست را همراه داشته باشید تا در چنین مواقعی خیلی مودبانه و با زبان لین و مهربان از آن کسانی که موسیقی تند و مبتذل می گزارند خواهش نمایید که خاموش یا صدای آن را برای خودشان کم نمایند و اگر مراعات نشد هم بهتر است تا می شود با برخورد تند و بی ادبانه نباشد که موجب بدبینی به مومنین و تاثیر سوء می شود اما محکم اگر رعایت نشد بایستید و از حق شرعی خود دفاع نمایید. در مورد سوال دومتان بلی برای خواستگار و همراهیانش چون هنوز نامحرم هستند استعمال عطر و... اشکال دارد و حرامست . البته این به معنای این نیست که انسان خوب و محجب و زیبا نپوشد و در مقابل همسر احتمالی خود خدایی ناکرده بد بو و بدپوش باشد . نه رعایت همه امور در حد وسط با اخلاق محمدی صلی الله سازگارتراست. نه چندان بخور کز دهانت برآید – نه چندان که از ضعف جانت برآید.سعدی ره موفق و مؤید و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما