rasool

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و تحیت خدمت اساتید محترم در روایات به کرات وارد شده که فردی خدمت...

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و تحیت خدمت اساتید محترم در روایات به کرات وارد شده که فردی خدمت معصوم(ع) میرسید و چیزی میپرسید و جوابی می گرفت. همین سوال را مدتها بعد از معصومی دیگر می پرسیدند و جواب دیگری می گرفتند. مگر اهلبیت(ع) نور واحد نیستند؟ پس این اختلاف در جوابها برای چیست؟ مثلا برای نمونه دو روایت ذیل که راههای محبوب شدن رو متذکر میشود با هم تفاوت دارند. امام صادق (ع) فرمودند: «سه چيز محبت را به دنبال مي آورد: دين داري، فروتني و دست و دل باز بودن»(ميزان الحكمه، ح 3045) شخصي از رسول خدا(ص) پرسيد: «چه چيز باعث محبوبيت بين مردم مي شود؟ فرمودند: ازهد فيما عند الناس يحبك الناس؛ هيچ چشم داشتي به آنچه مردم دارند نداشته باش تا محبوب مردم شوي (ميزان الحكمه، ح 3047). با تشکر
پنجشنبه، 14 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

rasool

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و تحیت خدمت اساتید محترم در روایات به کرات وارد شده که فردی خدمت...

rasool ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و تحیت خدمت اساتید محترم
در روایات به کرات وارد شده که فردی خدمت معصوم(ع) میرسید و چیزی میپرسید و جوابی می گرفت. همین سوال را مدتها بعد از معصومی دیگر می پرسیدند و جواب دیگری می گرفتند. مگر اهلبیت(ع) نور واحد نیستند؟ پس این اختلاف در جوابها برای چیست؟ مثلا برای نمونه دو روایت ذیل که راههای محبوب شدن رو متذکر میشود با هم تفاوت دارند.
امام صادق (ع) فرمودند: «سه چيز محبت را به دنبال مي آورد: دين داري، فروتني و دست و دل باز بودن»(ميزان الحكمه، ح 3045)
شخصي از رسول خدا(ص) پرسيد: «چه چيز باعث محبوبيت بين مردم مي شود؟ فرمودند: ازهد فيما عند الناس يحبك الناس؛ هيچ چشم داشتي به آنچه مردم دارند نداشته باش تا محبوب مردم شوي (ميزان الحكمه، ح 3047).
با تشکر


مشاور: hasan najafi

دوست گرامی ممنون از توجه شما . لازم به ذکر است که پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام همگی نور واحد و دارای مقام عصمت هستند . پس اختلافی بین معارف آنها نیست تنها بیان این گونه معارف با توجه به اقتضائات عقلی و شرایط اجتماعی بیان می گردیده است . شاید فردی که خدمت رسول اکرم می رسیده است از لحاظ درک و تعقل با کسی که نزد امام صادق علیه السلام می رسیده است متفاوت باشد . این حدیث که امام علی علیه السلام فرمود که کلم الناس علی قدر عقولم با مردم بر اساس میزان عقل و درک آنها سخن بگویید . پس ممکن است حتی یک سوال را اگر دو نفر از یک معصوم بپرسند دو جواب بگیرند اما اینطور نیست که یکی اشتباه باشد و یکی صحیح . هر دو صحیح است چون صادر شده از معصوم است اما درجات مختلف دارد . همین سخن پیامبر را اگر ببینید می بینی که زهد نسبت به اموال مردم خودش یک نوع فروتنی است و این زهد نوعی دینداری هم هست در نتیجه باید کسانی که حدیث شناس و حدیث فهم هستند این احادیث را برای شما شرح کنند آنگاه می فهمید که حقیقت یکی است اما از دو کانال ایراد شده است و برای دو ظرف وجودی . موفق باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما