علی میلاد
سلام لطفا موارد وقف را برایم نام برده چون انشالله قصد دارم یک آپارتمان در تهران بخرم و آنرا بعد از فوت...
سلام لطفا موارد وقف را برایم نام برده چون انشالله قصد دارم یک آپارتمان در تهران بخرم و آنرا بعد از فوت خودم و خواهرم وقف نمایم . باتشکرفراوان
مشاور: salamat n
دوست گرامی وقف به اعتبار موقوف علیه به وقف خاص و وقف عام یا وقف عام و خاص، با هم، تقسیم میشود. اگر موقوف علیه فرد معین باشد یا اشخاص معدود و محصور باشد، وقف خاص است. این اشخاص در عرض یکدیگر (به نحو تشریک) یا در طول هم (به نحو ترتیب) از منافع عین موقوفه استفاده میکنند. خواه از اعضای یک خانواده باشند که در نسلهای متوالی و به تابعیت از هم حق انتفاع مییابند مانند وقف بر اولاد واقف نسلا بعد نسل یا عنوان آنان به دلیل سمتی که مییابند به وجود میآید مانند خادمان، کارگران و کشاورزان یک مدرسهی خصوصی یا کارخانه و مزرعه و قنات و مقبرهی خصوصی که افراد و مصادیق عنوان معدود و محصورند. در وقف عام، موقوف علیه در واقع جامعه یا بخش معینی از آن است و منافع به مصرف تعیین شده از سوی واقف، اختصاص مییابد. خواه عنوانی عام باشد مانند فقرا، فقها و امثال اینها یا جهتی و مصلحتی عام باشد نظیر وقف بر مسجد، پل، مدرسه و امثال اینها. مراد از وقف، در وقف خاص و وقف عام، وقف منفعت است که رقبات موقوفه درآمدی دارد و صرف موقوف علیه میشود. در وقف خاص، نظر بر شخص یا اشخاص است و در وقف عام نظر بر عنوان و جهت است نه اشخاص حتی اگر اشخاص هنگام وقف وجود نداشته باشند مانعی نخواهد داشت مانند وقف بر دانشجویان مدرسهای که هنوز دانشجو نپذیرفته است. این دو نوع وقف در قبول و قبض و از نظر اداره و نظارت و از جهت اوصاف و شرایط موقوف علیهم، آثار و احکام متفاوتی دارند. «وقف جهت» مانند مسجد و امثال آن، از نوع وقف انتفاع است. مانند این که مالک اذن دهد در ملک او مردم نماز بخوانند و یک نفر در آنجا اقامه نماز کند که برای تحقق وقف انتفاع کافی خواهد بود. تقسیم دیگر از وقف، تقسیم به وقف منفعت و وقف انتفاع است. در وقف منفعت نظر و نیت واقف بر این است که از موقوفه درآمد تحصیل شود و به مصرف موقوف علیه برسد بر خلاف وقف انتفاع که عین موقوفه در نظر واقف موضوعیت دارد و حتیالأمکان باید با کیفیت نخستین حفظ شود. و مردم از آن مباشرة منتفع شوند. مانند مساجد، مدارس، کتب موقوفه و... در وقف انتفاع، واقف نظری به تحصیل درآمد ندارد. مثلا: مالکی، ساختمانی احداث میکند با عنوان مدرسه یا خانه اجدادی خود را وقف میکند تا اولادش در آنجا سکونت کنند نه اینکه آن را اجاره دهند و از درآمد آن بهرهمند شوند. در وقف منفعت، اصولا تبدیل رقبه موقوفه، با رعایت احتیاط و مصلحت، به احسن و اعود ظاهرا مجاز است برخلاف وقف انتفاع که تبدیل به احسن در مورد آن به معنای توسعه و تکمیل و امثال اینها، خواهد بود اینکه فروخته شود و به جای آن مال دیگری خریده شود. اگر کسی رقبهای از وقف منفعت را غاصبانه تصرف کند لازم است اجرة المثل بدهد ولی غصب مسجد و امثال آن شاید آن حکم را نداشته باشد. دوست گرامی شما برای اطلاع بیشتر میتوانید به سازمان اوقاف محل زندگی خود مراجعه کنید و راهنمایی بگیرید . موفق باشید .